VASEK ja Viexpo avaavat yrityksille väylää kohti Norjan markkinoita

28.11.2013

Tiedote 28.11.2013

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK ja Osuuskunta Viexpo ovat yhdessä käynnistäneet projektin työnimellä ”17–17–17”. Projektin tavoitteena on auttaa niin pieniä ja keskisuuria kuin suuriakin yrityksiä Vaasan seudulta pääsemään Norjan markkinoille erityisesti öljy- ja kaasuteollisuuden, meriteollisuuden ja rakentamisen pariin. Projektin nimi tulee projektin visiosta, jonka mukaan vuoteen 2017 mennessä on projektin avulla 17 uutta yritystä Vaasan seudulta päässyt Norjan markkinoille ja näiden yritysten kauppojen arvo olisi yli 17 miljoonaa euroa.

VASEKin kansainvälistymisasioista vastaava Senior Business Advisor Lasse Pohjala pitää visiota täysin toteutettavissa olevana:

– EnergyVaasan ja Finnmet-metalliportaalin verkostoissa on yhteensä 250 yritystä, mikä on seudulle poikkeuksellinen menestystekijä. Norjassa on paljon hyödyntämättömiä kaasu- ja öljyvarantoja ja pohjoisessa on tehty uusia löytöjä, jotka otetaan käyttöön 2014–2018. Vaasan seudulta pystytään viemään Norjaan cleantechiä eli ympäristöä säästävää ja huippuunsa kehiteltyä, poikkeuksellisiin olosuhteisiin soveltuvaa tekniikkaa, Pohjala sanoo.

VASEK ja Viexpo tekivät marraskuussa esiselvityksen, jossa kysyttiin Vaasan seudun yrityksiltä heidän kiinnostuksestaan lähteä Norjan markkinoille. Vastanneista yrityksistä noin 70 oli kiinnostunut. Kyselyssä tuli ilmi yritysten suurimmat haasteet: yrityskontaktien puute ja avuntarve markkinatilanteen selvittämiseksi. Kyselyssä toivottiin myös markkinaselvitysmatkojen ja messumatkojen järjestämiseen apua.

– Erityisesti pk-yritykset tarvitsevat apua tunnistaakseen potentiaaliset asiakkaat ja tarpeet sekä päästäkseen sinuiksi businesskulttuurin kanssa, kertoo Viexpon kansainvälistymisasiantuntija Rainer Rönnback.

– Vuoden 2014 alussa alkaa ohjelma, jossa yrityksiä autetaan valmistautumaan suunnitelmalliseen ja pitkäjänteiseen Norjaan etabloitumiseen. Apuna tässä tulee olemaan norjalaiset asiantuntijat sekä suomalaiset, jo Norjassa onnistuneesti toimivat yritykset. Kannattaa siis olla heti yhteydessä! Pohjala kannustaa.

”17–17–17”-projekti esiteltiin ensimmäisen kerran Pohjanmaan kauppakamarin teollisuusvaliokunnalle tällä viikolla. Kauppakamarin toimitusjohtaja Juha Häkkinen antaa projektille täyden tukensa ja lupaa myös kauppakamarin verkostot Norjan markkinoille tähtäävien vaasalaisyritysten käyttöön:

– Yrityksiä autetaan löytämään Norjasta oikeat ovet ja sparrataan heitä haastamalla miettimään omaa tarjontaansa, tekniikkaa ja erityisesti myyntiprosessia. Vahvojen verkostojen avulla tämä onnistuu, Häkkinen vakuuttaa.

Lasse Pohjala, VASEK

Rainer Rönnback, Viexpo