Tietoa ja osaamista energiatehokkaan korjausrakentamisen tueksi

23.09.2015

Yrkeshögskolan Novia on käynnistänyt hankkeen, jonka päätavoitteena on lisätä kestävää ja energiatehokasta korjausrakentamista toteuttavien ammattilaisten määrää Botnia-Atlantica -alueella. Alue kattaa Suomessa Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnat, Ruotsissa Västerbottenin ja Västernorrlandin läänit ja Nordanstigin kunnan sekä Norjassa Nordland fylken.

Annika Glader320px– Talojen ja kiinteistöjen uudet energiatehokkuussäännökset ovat tämän hankkeen taustalla, kertoo projektijohtaja Annika Glader Novialta. – Tavoitteenamme on perustaa parhaita käytäntöjä jakava osaamisverkosto, Pohjoismaisen Korjausrakentamisen tietokeskus. Se tukee alueiden toimijoita tarjoamalla kestävään korjausrakentamiseen liittyvää tietoa, koulutusta ja uusia pedagogisia työkaluja.

Riittämätön asiantuntemus energiatehokkaiden ja kestävien rakennusten suunnittelusta ja korjaamisesta onkin merkittävin kestävän rakentamisen este. Hankkeella vastataan rakennusalan pakottavaan tarpeeseen uusiin vaatimuksiin vastaavan osaamisen kehittämisestä ja koulutuksesta. Lisäksi tavoitteena on tiedottaa siitä, että rakennusten energiatehokkuuden parantamisen kustannukset ovat merkittävästi alemmat, jos ne toteutetaan välttämättömien kunnostusten yhteydessä.

– Suomessa meillä on jo paljon tietoa aiheesta. Vaasan seudulla etumme on kieliosaaminen: voimme toimia tiedonvälityslinkkinä hankkeeseen osallistuvien maiden välillä, Glader jatkaa. – Koostamme olemassa olevista materiaaleista paikallisiin tarpeisiin digitaalista materiaalia eli esimerkiksi videoita, kuvia, verkkosivuja ja esimerkkitapauksia viestin perille viemiseksi.

technobothnia 360pxKolmivuotisen hankkeen rahoitus tulee Euroopan aluekehitysrahaston Botnia-Atlantica -ohjelmasta. Kumppaneina mukana hankkeessa ovat Novian lisäksi Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Tampereen teknillinen yliopisto, Umeå Universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå Universitet/Pedagogiska institutionen, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Västerbottens läns landsting ja Högskolan i Narvik.

– Tärkeimpinä kohderyhminä ovat rakennusalan yritykset, kunnat ja kiinteistöjen omistajat, kertoo projektipäällikkö Mauritz Knuts VASEKilta. – Me kartoitamme vaasanseutulaisten kuntien ja yritysten tilanteen ja etsimme yhdessä ratkaisuja näiden haasteisiin.

Hankkeen toimenpiteisiin osallistuville yrityksille, kunnille ja kiinteistönomistajille on projektin myötä luvassa laajempia yhteistyöverkostoja, syvempää osaamista kestävistä korjausrakentamisen menetelmistä ja uusia työkaluja ennakoivaa kiinteistöhuoltoa ja energiatehokkaita kunnostuksia varten.

Annika Glader, projektijohtaja Novia, p. 050 575 9404
Mauritz Knuts, projektipäällikkö VASEK, p. 050 306 8419