Yritysten palveluille näkyvyyttä internetissä

22.12.2015

AsiantuntijaTietaaLogo webYrität etsiä palveluntarjoajaa internetissä. Hakukone listaa hakusanoillasi sivukaupalla palveluntarjoajia, mutta pääasiassa muualta kuin kotiseudultasi. Onko tämä tuttua?

Närpiöläinen Tom Stenholm ja moni hänen ystävänsä törmäsi tähän ilmiöön tuon tuosta. Hän koki myös työlääksi etsiä internetissä kokemuksia ennestään tuntemattomasta palveluntarjoajasta. Pikkuhiljaa hän alkoi työstää ajatusta helppokäyttöisestä ja paikallisesta hakukoneesta, joka avulla niin yksityiset henkilöt kuin yrityksetkin voisivat etsiä palveluntarjoajia. Näin syntyi Jobspin Contact, paikallisia palveluita tarjoava hakukone.
Vaikka Jobspin toimii periaatteessa koko Suomessa, sen ideana on tarjota ensimmäiseksi lähinnä käyttäjää olevia palveluja. Hakupalvelu on helppokäyttöinen ja juuri niin tarkka kuin sinne kirjautuneet palveluntarjoajat haluavat se olevan.

Tom Stenholm 420pxTom Stenholm uskoo Jobspin-palvelun hyödyttävän sekä palvelua etsijöitä että palveluntarjoajia.

– Jobspin on yksinkertainen ja helppokäyttöinen myös sisään kirjautuville yrityksille. Jobspin-palveluun kirjautuvat yritykset täyttävät yhteystietonsa, valitsevat palvelukategoriat, kirjoittavat halutessaan kuvauksen yrityksen palveluista. Palveluun voi liittää myös dokumentteja kuten esimerkiksi yrityksen esitteitä, kertoo Stenholm. – Yritys valitsee itse, haluaako se liittyä jäseneksi 6 vai 12 kuukaudeksi kerrallaan. Kuukausihinta on kaikille yrityksille sama.

Palautetta palvelusta

Etenkin pienille palveluyrityksille Jobspin on edullinen markkinointikanava, jota kautta lähellä olevat asiakkaat löytävät ne helpommin. Rekisteröityminen palveluun tapahtuu helposti internetissä eikä 15 euron kuukausihinta ole päätä huimaava.

– Varsinkin paikallisesti toimivat aloittavat yritykset saavat helpommin näkyvyyttä tämän Startian asiantuntijayrityksen palvelun kautta, miettii Tommi Virkama Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startiasta.

Viime kuukausien aikana Jobspin on saanut mukavasti lisää käyttäjiä, mutta Stenholm toivoisi myös useamman palveluntarjoajan löytävän tämän palvelun. Tarjoajien määrän lisääntyminen on varma tapa lisätä myös palvelun käyttäjien määrää. Stenholmin tavoitteenaan onkin kasvattaa yrityksen henkilömäärää lähiaikoina ja sitä kautta tehostaa Jobspin-palvelun markkinointia. Myös muita palvelun kehittämisajatuksia on työn alla.

Seppauskuva 420px

Palveluja etsitään Jobspin-palvelusta hakusanan ja paikkatiedon mukaan.

– Jobspin ei ole mikään yritysrekisteri, vaan ihmiset käyttävät sitä etsiessään palveluja, muistuttaa Stenholm.

Sopivan palvelun löytämistä helpottaa se, että palvelun käyttäjät voivat jättää palautetta yritysten toiminnasta suoraan Jobspin-palveluun. Palautteet toimivat sinne kirjautuneiden yritysten referensseinä ja ohjaavat myös uusien käyttäjien valintoja.

Jobspin-palvelu on kokonaisuudessaan toteutettu pohjalaisvoimin, sillä myös palvelun perustana oleva hakuohjelma on pohjalaisyrityksen käsialaa.

 

Teksti ja kuva: Johanna Haveri


Startia logot fi

Aiemmin Asiantuntija tietää -juttusarjassa ilmestyneitä:

Viestintä, IT- ja tietoliikenneratkaisut yhdestä paikasta 

Tervetuloa, aloittava yrittäjä!

Lisää osaamista koulutuksista

Talousasiantuntijat Startian asiakkaiden apuna

 



‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle