Satamajohtaja on monessa mukana

08.09.2015

Vaasan ja Uumajan yhteisen Kvarken Ports -satamayhtiön johtajan arki on värikästä, sillä satamajohtajan toimenkuva on monimuotoinen. Oman mausteensa työhön tuo se, että satamayhtiö toimii fyysisesti kahdessa eri maassa.

Suomessa Kvarken Ports -yhtiön johtaja Matti Esko toimii tiiviissä yhteistyössä sekä Vaasan kaupungin logistiikkayksikön että Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin logistiikka-asiantuntijoiden kanssa. Muita yhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi satamaa käyttävät varustamot, huolintaliikkeet sekä lastejaan sataman läpi kuljettava teollisuus ja kauppa.

Yhä suuremman osan Eskon työstä muodostaa Kvarken Ports -satamien markkinointi messuilla ja muissa tapahtumissa. Hän on mukana myös monissa logistiikkaan liittyvissä yhteistyöryhmissä.

Matti Eskon kalenterista: 

Maanantai 17.8.2015 klo 12.00
Yhteistyöpalaveri VASEKin kanssa

Matti Esko käy läpi logistiikka-asiantuntija Riitta Björkenheimin kanssa lähitulevaisuuden yhteisiä tapahtumia ja intressejä. Esko tapaa VASEKin logistiikka-asiantuntijoita viikoittain, sillä Vaasan seudun logistiikan kehittäminen on ollut VASEKin strateginen kehityshanke vuodesta 2007 lähtien ja työtä on tehty paljon myös Vaasan sataman kehittämiseksi. Yksi tärkeimmistä tämän hetken yhteisistä kehittämishankkeista on EU-rahoitteinen Midway Alignment of the Bothnian Corridor, jossa luodaan kokonainen logistiikkaratkaisu Merenkurkun liikenteeseen. Satamainfraa kehitettäessä haaveissa siintää edelleen seudun teollisuuden toivoma viikoittainen rahtiyhteys keskiseen Eurooppaan. Tilanteet muuttuvat koko ajan, joten aiempi epäonnistuminen ei sulje pois rahtiyhteyden tarvetta tulevaisuudessa.

1 Riitta ja Matti320px


Maanantai 17.8.2015 klo 19.45
Lähtö Uumajaan

Maanantai-iltana Wasalinen Conny Södergård tekee lähtöselvityksen ja Matti Esko pääsee ajamaan muiden matkustajien kanssa m/s Wasa Expressille. Tiistaiaamuna Holmsundin satamassa on henkilökunnan strategiaworkshop. Samalle päivälle on varattu myös muita palavereita, sillä Uumajan satamassa on menossa isoja investointeja niin terminaaleihin kuin tie- ja raideyhteyksiinkin. Uumajassa ollaan jo pitkällä multimodaalisuuden kehittämisessä, joten asiakkaat voivat satamassa valita rahdilleen eri kuljetusmuotoja. Uumajan sataman monipuoliset jatkoliikenneyhteydet antavat myös Vaasan sataman asiakkaille mahdollisuuden valita rahtinsa jatkoreitti eri kuljetusmuotojen välillä.2 Uumajaan320px


Torstai 20.8.2015 klo 9.30
Henkilöstön strategiaworkshop Vaasassa

Kvarken Ports -satamayhtiön strategiaa kehitetään kokonaisuutena molemmin puolin lahtea. Torstaiaamuna Vaasan satamakonttorissa on koolla henkilökuntaa miettimässä omia kommenttejaan strategiatyöhön ennen kuin se luovutetaan eteenpäin yhtiön hallituksen työstettäväksi. Mikä olisi asiantuntevampi joukko kommentoimaan oman sataman SWOT-analyysia, tulevaisuuden asiakaspotentiaalia ja kasvumahdollisuuksia kuin oma henkilöstö!


Perjantai 21.8.2015 klo 10
Palaveri matkustajaterminaalin uudistamisesta

Matti Esko ja liikennepäällikkö Kristian Mäki-Jussila tapaavat sataman matkustajaterminaalissa Vaasan kaupungin logistiikan kehittäjän Teijo Seppelinin, Wasalinen toimitusjohtajan Peter Ståhlbergin ja rakennusliike Rennovaa edustavan Maunu Ylimäen. Palaverissa käsitellään matkustajaterminaalin uudistamista, jonka pitäisi valmistua vuoden loppuun mennessä. Silloin myös Kvarken Ports -yhtiön konttori muuttaa matkustajaterminaaliin.5 Remonttipalaveri320px

Kvarken Ports on Vaasan ja Uumajan satamat yhdistävä satamayhtiö, joka kehittää satamiensa asemaa Itämeren liikenteessä. Vaasa kaupunki ja Uumajan kunta omistavat satamakiinteistöt ja niiden infran ja vuokraavat ne Kvarken Ports -yhtiölle, joka hoitaa satamatoiminnot yhteistyökumppaneidensa avulla.

 

Teksti: Johanna Haveri
Kuvat: Johanna Haveri, VASEK

 



‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle