Nyheter

Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus Oy valde Vasa

30.4.2025
-

Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus Oy, eller KSMYK, öppnade sin nya beställningscentral i Stenhaga, Vasa den 29 april. Det här betyder att KSMYKs beställningsförmedling i fortsättningen kommer att finnas i Jyväskylä och Vasa där centralerna betjänar kunder i Mellersta Finland, Norra Savolax, Norra Karelen, Västra Nyland och också nya kunder på riksnivå.

IMG 2856 m

Beställningscentralen betjänar från Vasa

– Från våra beställningscentraler förmedlar vi FPA- och social- och hälsovårdstransporter samt transporter för självbetalande kunder, företag och konsumenter i de här områdena. Västra Nylands social- och hälsovårdsområde är vårt nyaste område, och eftersom behovet av tvåspråkig service är stort där, var det ett logiskt val att placera den nya centralen i Vasa, berättar verkställande direktör Petri Palviainen.

– Vi har hittat ett fantastiskt, språkkunnigt team, trots att sysselsättningen i Vasaregionen är god. Under sommaren kommer vårt tjänsteutbud stegvis att öka, vilket skapar ett naturligt behov av ytterligare rekrytering. Vi har därför just startat en kompletterande rekrytering där vi söker både finsk- och svenskspråkiga kundrådgivare till Vasa. Jag tvivlar inte på att vi kommer att hitta lämpliga personer för våra behov. Vi vill inte lägga ut beställningsförmedlingen på entreprenad, utan vi sköter den här kärnprocessen själva för att säkerställa kvaliteten.

– När vi får höra, se och känna kundmötet i egna händer vet vi att vi lyckas. Vi är stolta över vår personals kunnande och den goda lagandan som gör att våra medarbetare trivs, fortsätter han.

Kundrådgivarna vid beställningscentralen tar emot kundkontakter, förmedlar beställningar i systemet, följer upp beställningarnas status och hjälper kunder via telefon, genom beställningsappen, e-post och chatt. All svenskspråkig service samt en del av den finskspråkiga servicen sköts från Vasa. I Vasas beställningscentral arbetar cirka 15 kundrådgivare.

– I vanliga callcenter säljer man oftast något. Personalen uppskatta att när man arbetar för oss behöver man inte sälja in något – kunden har redan fattat ett köpbeslut när de kontaktar oss, konstaterar Palviainen.

– I vår tjänst arbetar cirka 1 200 småföretagare som bilförare. Det är ett exempel på vårt ansvarsfulla agerande ur ett ekonomiskt perspektiv.

Vänlig anda i Vasaregionen

Palviainen tackar VASEKs etableringstjänster:

– Kontakten med VASEK och företagsrådgivare Kenneth Dalkvist gav oss viktiga kontakter, och etableringen i Vasa konkretiserades mycket snabbt. Jag ser samarbetet med regionens näringslivsbolag som avgörande för företagets utveckling, och här i Vasa möttes vi genast av en mycket mottaglig anda.

VASEKs verkställande direktör Stefan Råback gläder sig över Palviainens ord:

– Vasaregionens styrka är just utbudet av affärslokaler, och det finns ett brett utbud av lokaler som möter företagens olika behov. Vi är glada att det i Vasaregionen fanns kompetent och språkkunnig personal för KSMYKs nya behov.

Taggar: