När man utformar resepaket måste man titta på både långt och nära håll

01.03.2022

20220218 201327 paakuva kopioSoila och Simo Palviainen

Den 18-19 februari hölls en tvådagars workshop Matkailupakettien tuotteistaminen ja hinnoittelu för turistaktörer på Ruutin kartano i Laihela. I evenemanget som anordnades av Kyrolandets turismprojekt analyserade man deltagarnas befintliga reseprodukter och gick genom grunderna för produktifiering och lönsam prissättning. Idéer utvecklades med hjälp av workshopens ledare, turist- och landsbygdsutvecklingsspecialister Soila och Simo Palviainen vid Aurana Ab, men också bland deltagarna. Samtidigt skapades en plattform för fortsatt samarbete och verksamhet mellan företag i hela regionen för att öka Kyrolandets attraktion som resmål.

Tecken på återhämtning inom turistnäringen och framtidstron motiverar företagare som deltog i workshopen. Det uppstod ett behov av att utveckla mer konkreta produkter som skulle locka att besöka och stanna en längre tid. Experterna uppmanade bland annat att följa trender genom Visit Finlands sidor.

– Jag tror själv att välfärdsturismen kommer att öka eftersom coronaviruset har gjort människor oroliga, funderade Soila Palviainen.

Målgruppstänkande är viktigt för att uppnå vinst

Soila Palviainen uppmanade att noga tänka på fokusgruppen och välja den mest lönsamma delen av kundbasen.

– Alla bör inte erbjudas allt för då kommer ingen att få något, sade Palviainen. Dessutom är en av turismens skötesynder att sälja möjligheter men inte berätta vad dessa möjligheter kostar och vad de faktiskt innehåller. Företagaren måste motivera vilket behov produkten eller tjänsten svarar på. Vad ett företag säljer kan nämligen vara helt annat än vad kunden vill betala för.

Det påpekades också i workshoppen att om det finns många liknande produkter eller tjänster på marknaden kan priset inte vara det enda konkurrensmedlet. Företaget bör hitta en unik differentierande faktor (USP, unique selling point) jämfört med konkurrenterna. Det är också bra att jämföra priset på egna produkter med priset på konkurrenternas jämförbara produkter (benchmarking). Vid prissättning måste företagaren dessutom komma ihåg sitt eget arbetsbidrag (design, utförande) och, naturligtvis, även försäljningsbidrag. Målet är ju trots allt att uppnå vinst. Den potentiella provisionsavgiften måste också beaktas. Om produkten säljs via en researrangör, tar de ut en provisionsavgift av försäljningspriset. Företagare kan behålla provisionsdelen om de säljer direkt till kunden.

Simo Palviainen jämför framgången med prissättning med bilkörning:

– Om du kör utan att känna till destinationen hamnar du på en slumpmässig plats. Han konstaterar att de ekonomiska målsättningarna måste också ha ett syfte, annars kan de inte uppnås.

20220218 180802 vahan suurempi kuin nelioPlanering är viktig

Anta inte för mycket och kom ihåg noggrann planering före genomförandet

Enligt Soila Palviainen är en annan skötesynd av turism att vi tror folk vet vad som erbjuds.

Entreprenörer måste berätta för kunderna vad allt man kan göra i regionen. Fast man som lokalinvånare kanske tycker att avståndet till nästa besöksmål är långt, så behöver inte besökaren uppfatta det så.. Samarbeta och berätta åt folk vilka destinationer som finns i närheten inom en timmes resa. Särskilt utländska resenärer ber om rekommendationer om andra destinationer och, efter att ha fått god service, återvänder eller talar om sina positiva erfarenheter.

Paret Palviainen påminde också turistaktörerna om vikten av planering.

– Testa innan du gör investeringar. Planering kommer bara att kosta dig ditt arbete, men investeringarna kommer att kosta. Tänk på att produktifiering handlar om att ta bort köphinder. Reservera tid, arbete och ansträngning för marknadsföring när du producerar tjänster. Tiden på produktifiering är bortkastad om du inte kommer ihåg att investera i marknadsföring efter det.

Läs mer om projektet
 



‹ Gå till "Nyheter"

Synergifördelar och samarbetsplaner

15.05.2024 | Nyheter
Projektledarna för Ekosystemavtalsprojekten träffades för informationsutbyte den 14.5. Under tillfället fick ledarna för fjorton olika projekt berätta om projektets mål, framskridande, framgångar och utmaningar samt svara på frågor. Och det blev många frågor. Under förmiddagsträffen föddes såväl synergier som samarbetsplaner.
Läs mera

Företagarkassan är företagarens ekonomiska livlina

14.05.2024 | Nyheter
Hur lovande ditt företags framtid än verkar vara, har det, speciellt de senaste åren, blivit tydligt hur viktigt det är att ha något att falla tillbaka på när det oförutsedda händer. Som företagare är Företagarkassan den enda källan till inkomstrelaterad dagpenning ifall du blir arbetslös på grund av avslutad företagsverksamhet.
Läs mera

Trädgårdsintresset blev deltidssyssla

13.05.2024 | Nyheter
Efter en kylig och försenad vår är nu trädgårdssäsongen äntligen igång i Österbotten – något som Minna Saari i Tervajoki också märker som första årets företagare i just den branschen. Telefonen har gått varm de senaste veckorna och kalendern fylls med allt från beskärnings- till planteringsuppdrag.
Läs mera

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera