Matkailupaketteja suunniteltaessa pitää katsoa kauas, mutta ei saa unohtaa katsoa myös lähelle

01.03.2022

20220218 201327 paakuva kopioSoila ja Simo Palviainen

Laihian Ruutin Kartanolla pidettiin 18.-19.2. matkailualan toimijoille suunnattu kaksipäiväinen työpaja Matkailupakettien tuotteistaminen ja hinnoittelu. Kyrönmaan matkailuhankkeen järjestämässä tilaisuudessa analysoitiin osallistujien olemassa olevia matkailutuotteita sekä käytiin läpi tuotteistamisen perusteita ja kannattavaa hinnoittelua. Ideoita kehiteltiin työpajan vetäjien, matkailun ja maaseudun kehittämisen asiantuntija Aurana Oy:n Soila ja Simo Palviaisen, avulla mutta myös osallistujien kesken. Samalla pohjustettiin koko alueen yritysten yhteistyötä ja toimintaa jatkoa varten, jotta Kyrönmaan vetovoima matkailukohteena kasvaisi.

Matkailun piristymisen merkit ja usko tulevaan motivoivat työpajaan osallistuneita yrittäjiä. Esiin nousi tarve kehittää enemmän konkreettisia tuotteita, jotka houkuttelisivat käymään ja jäämään pidemmäksi aikaa. Asiantuntijat kehottivat seuraamaan trendejä muun muassa Visit Finlandin sivujen kautta.

– Itse luulen, että hyvinvointimatkailu tulee lisääntymään, koska korona on ahdistanut ihmisiä, pohti Soila Palviainen.

Kohderyhmäajattelu on tärkeää tulostavoitteiden saavuttamiseksi


Soila Palviainen kehotti miettimään erityisesti kohderyhmää tarkoin ja valitsemaan kannattavimman osan asiakaskunnasta.

– Kaikille ei tule tarjota kaikkea, sillä silloin ei tule kenellekään mitään, totesi Palviainen. Lisäksi eräs matkailun helmasynneistä on se, että myydään mahdollisuuksia, mutta ei kerrota mitä nämä mahdollisuudet maksavat ja mitä ne oikeasti pitävät sisällään. Yrittäjän pitää perustella, mihin tarpeeseen tuote tai palvelu vastaa. Se, mitä yritys myy voi nimittäin olla ihan eri asia kuin mistä asiakas haluaa maksaa.

Työpajassa tuotiin myös esille, että jos vastaavia tuotteita tai palveluita on markkinoilla paljon, hinta ei ole riittävä kilpailukeino. Yrityksen tulisi löytää kilpailijoihin verrattuna jokin ainutlaatuinen myyntiä edistävä erottava tekijä (USP, unique selling point). On myös hyvä vertailla oman tuotteen hintaa kilpailijoiden vastaavan tuotteen hintaan (benchmarking). Hinnoitellessa yrittäjän täytyy lisäksi muistaa oma työpanoksensa (suunnittelu, toteutus), ja tietysti myös kate. Päämääränähän on tehdä voittoa. Myös mahdollinen provisiomaksu täytyy ottaa huomioon. Jos tuote myydään matkanjärjestäjän kautta, he ottavat hinnasta provision. Jos se myydään suoraan asiakkaalle, provision osuus jää yrittäjälle itselleen.

Simo Palviainen vertaa hinnoittelun onnistumista autolla ajoon:

– Jos lähdet ajelemaan ilman päämäärää, päädyt ihan minne sattuu. Tulostavoitteissakin pitää olla päämäärä, muutoin ei niitä voi saavuttaa, hän toteaa.

20220218 180802 vahan suurempi kuin nelioSuunnittelu on tärkeää

Älä oleta liikaa ja muista huolellinen suunnittelu ennen toteutusta


Soila Palviaisen mukaan toinen matkailun helmasynti on se, että me kuvittelemme, että ihmiset tietävät mitä on tarjolla.

– Yrittäjien pitää kertoa asiakkaille, mitä alueelta voi hankkia. Paikallisten asukkaiden näkökulmasta suurelta vaikuttava etäisyys ei ulkopaikkakuntalaisten mielestä olekaan sitä. Tehkää yhteistyötä ja kertokaa, mitä kohteita on lähistöllä tunnin matkan päässä. Varsinkin ulkomaiset matkaajat kyselevät suosituksia muista kohteista ja saatuaan hyvää palvelua palaavat tai kertovat positiivisista kokemuksistaan eteenpäin.

Palviaiset muistuttivat matkailualan toimijoita myös suunnittelun tärkeydestä.

– Testatkaa ennen kuin teette investointeja. Suunnittelu maksaa vain teidän työnne osuuden, mutta investoinnit maksavat. Pitäkää mielessä, että tuotteistaminen on ostamisen esteiden poistamista. Varaa aikaa, työtä ja vaivaa markkinointiin aina kun tuotteistat palveluita. Tuotteistamiseen satsattu aika on hukkaan heitettyä, jos ei sen jälkeen muista panostaa markkinointiin.

Lue lisää hankkeesta

 

 



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Yrittäjäkassa on yrittäjän taloudellinen oljenkorsi

14.05.2024 | Uutiset
Olipa yrityksesi tulevaisuus miten lupaava tahansa, ovat viime vuodet osoittaneet, että varasuunnitelma on hyvä olla siltä varalta, että jotain odottamatonta tapahtuu. Jos joudut lopettamaan yritystoimintasi ja jäät työttömäksi yrittäjäksi, Yrittäjäkassa on ainoa ansiopäivärahan lähde.
Lue lisää

Puutarhaharrastuksesta tuli osa-aikaista yrittäjyyttä

13.05.2024 | Uutiset
Kylmän ja myöhäisen kevään jälkeen puutarhakausi on vihdoin käynnissä Pohjanmaalla, ja sen on myös tervajokinen Minna Saari huomannut. Minna toimii ensimmäistä vuottaan yrittäjänä juuri puutarha-alalla. Puhelin on soinut viime viikkoina tauotta, ja kalenteri täyttyy kaikista mahdollisista puutarhatöistä puiden leikkaamisesta kasvien istuttamiseen.
Lue lisää

Haemme: Rakennus- ja infra-alan projektipäällikkö

08.05.2024 | Uutiset
Etsimme nyt vahvaa osaajaa aluekehitys- ja yrityskehitystehtäviin. Projektipäällikkönä tulet työskentelemään rakennus- ja infra-alan alueellisten kehityshankkeiden toteuttajana sekä rakennetun ympäristön energiatehokkuuden edistämisessä. Tämä sisältää mm. Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -kehitystyön johtamisen yhdessä sidosryhmiemme kanssa.
Lue lisää

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää