Hållbarhetscertifikatet är turismföretagets bevis på hållbar verksamhet

26.05.2021

Sertifikaatit tapahtuma

I Sustainable Travel Finland (STF)-programmet, som administreras av Visit Finland, ingår som en åtgärd att ansöka om ett certifikat som stöder hållbar turism. Certifieringskravet säkerställer STF-programmets tillförlitlighet och transparens, eftersom certifierade företag auditeras av en tredje part.

– I och med certifieringen verifierar man vad som redan görs bra i företaget och sätter upp mål för utvecklingen av verksamheten, berättade Anu Nylund från Mood of Finland under ett skolningstillfälle för turismföretagare och -aktörer i Kust-Österbotten.

Syftet med certifieringen är alltså inte på något sätt att leta efter eventuella fel i företagets verksamhet, utan stöd och uppmuntran hör alltid till. Certifikatutfärdare hjälper företagen att hitta sätten att uppfylla kriterierna för certifiering.

Certifikaten har ofta landspecifika kriterier

– En del av certifikaten har landspecifika kriterier och som utgångspunkt presenteras de hos oss på finska. Men material för certifiering kan åtminstone enligt separat överenskommelse produceras på svenska. Det är också värt att kontakta den organisation som utför certifieringen om det finns behov av landspecifika kriterier på svenska, så att de informeras om turismföretagens behov, uppmuntrade Nylund.

I allmänhet har certifikat en medlemsavgift samt en årlig avgift, och en separat avgift för auditeringar. Auditeringsintervallerna är certifikatspecifika.

– Man ska dock komma ihåg att hållbar verksamhet inte bara är en utgift. Utgångspunkten är att man med hållbarhet uppnår besparingar, konstaterade Nylund.

Vissa certifieringar har godkänts av STF-programmet, men om företaget har ett miljöcertifikat som inte finns med på STF-listan, kan man kontakta Visit Finland.

Hållbarhetsarbetet förankras hos personalen

Om företaget har personal är det värt att dela det skriftliga arbetet som ingår i certifieringen så att alla bidrar. Vissa av certifieringarna är också byggda så att fler personer ska vara delaktiga.

– På så sätt implementeras arbetet hos personalen på ett mycket naturligt sätt, sade Nylund.

Om företaget har underleverantörer eller partners kräver vissa av certifikaten att man ingått ett åtagande med dem, så kallade etiska riktlinjer, som alla parter åtar sig att följa.

Stöd i certifieringsprocessen från projektet

Inom projektet Hållbart Österbotten blir det nu ett sommaruppehåll i skolningarna, eftersom den mest intensiva turistsäsongen är på intågande och företagarna har fullt upp med besökare.

– På hösten fortsätter vi och då kommer vi förhoppningsvis även att få träffas fysiskt, säger Peter Källberg från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

– Vi uppmanar ändå alla turismföretagare inom vårt område att kontakta oss projektledare i alla frågor gällande certifieringar och STF-programmet. Vi finns här för er! fortsätter Sara Libäck-Sandin från Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia.

 

Projektet Hållbart Österbotten koordineras av Kristinestads näringslivscentral i samarbete med Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Ab Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Dynamo Närpes.



‹ Gå till "Nyheter"

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera