Kiinnostus moottoreihin yhdistää – sivubisneksestä perheyritykseksi

12.10.2020

Niklas SjödahlNiklas Sjödahl perusti Molpeen autokorjaamon vielä ollessaan kokopäivätöissä kunnalla. Kaksi vuotta sitten hän ryhtyi kokopäiväiseksi yrittäjäksi yhdessä vanhemman poikansa ja avopuolisonsa kanssa.

Se, että Molpen kylästä löytyi jo ennestään neljä muuta autokorjaamoa ei pelottanut Niklas Sjödahlia. Hän otti kaksi vuotta sitten ratkaisevan askeleen ja siirtyi vakituisesta työpaikasta ja sivutoimiyrittäjyydestä täysipäiväiseksi yrittäjäksi mekaanikkona, peltiseppänä ja maalarina. Nykyään NT-Service on perheyritys, joka työllistää Niklaksen itsensä lisäksi myös kolme muuta työntekijää.

Palava kiinnostus moottoreihin on seurannut häntä koko elämänsä ajan.

– Ikinä ei ole ollut mitään muuta, mikä olisi kiinnostanut näin paljon, Niklas toteaa.

Hän on moottoreiden ruuvaamisessa itseoppinut ja koulutukseltaan hitsaaja. Kun kyläläiset alkoivat kääntyä hänen puoleensa moottorihuoltojensa kanssa, hän perusti yrityksen vuonna 2007. Hän hoiti korjaushommia iltaisin ja viikonloppuisin kotipihassaan, tyhjillään olevassa vanhassa sikalassa.

Niklas Sjödahl, Jimmy Sjödahl, Filip SandholmJimmy (keskellä) on valinnut saman uran kuin isänsä ja työskentelee nykyisin perheyrityksessä. Oikealla Filip Sandholm, joka oli yrityksessä oppisopimuskoulutuksessa ja palkattiin töihin huhtikuussa.

Kun vanhin poika Jimmy, joka on perinyt Niklaksen kiinnostuksen moottoreihin, aloitti opiskelut YA:n auto- ja kuljetuslinjalla, teki Niklas lupauksen:

– Lupasin, että kun hän valmistuu koulusta, rakennan hänelle uuden korjaamon.

Kun pojalla oli toinen opintovuosi suoritettuna, ryhtyi Niklas hommiin ja rakensi luvatun hallin – omalla rahoituksella, ilman investointitukia.

– Koska olin osa-aikainen yrittäjä, ei minulla olisi ollutkaan mahdollisuutta hakea mitään tukia, Niklas selittää.

NT ServiceKorjaamossa on kaksi autonosturia, ja jotta saadaan tilaa vielä kolmannelle, on korjaamon laajentaminen nyt käynnissä. Vuoden sisällä yritys tulee työllistämään yhteensä viisi henkilöä..

Työmäärä kasvoi vähitellen, ja kun Niklaksella oli yhtäkkiä oma poika kolleganaan ja oppisopimusopiskelija töissä, oli aika tehdä päätös.

– Oli vaikeaa irtisanoutua hyvästä, vakituisesta virasta Korsnäsin kunnalla, mutta tilanne muuttui, kun en enää työskennellytkään yksin yrityksessä, Niklas kertoo.

Siitä on nyt kaksi vuotta, ja sinä aikana myös avopuoliso Taina on ehtinyt irtisanoutua työstään kaupanalalla.

– Hän hoitaa nykyisin yrityksen hallinnon eli laskutuksen, tilaukset ja myös varaosahankinnat Vaasasta, Niklas kertoo.

Myös pariskunnan nuorempi poika on valinnut samat opinnot kuin veljensä, ja tulee joulun jälkeen töihin korjaamoon oppisopimuksella. Siksi korjaamon laajentaminen on nyt ajankohtaista.

– Laajennamme vanhaa sikalaa ja asennamme sinne kolmannen autonosturin, Niklas kertoo.

Tälläkään kertaa hän ei hakenut investointitukea.

– On ollut oma valintani rakentaa yritystä täysin omin voimin ja resurssein, hän toteaa.

NT Service 1Korjaamolla priorisoidaan nopeaa palvelua, mitä myös asiakkaat arvostavat.

Keskustelukumppanina ja yritysmentorina hänellä on kuitenkin kaikkien näiden vuosien ajan ollut Kjell Nydahl, VASEKin yrityspalvelujohtaja.

– Kjell on antanut minulle monia hyviä neuvoja ja vinkkejä, kuinka kannattaa tehdä ja mihin kannattaa panostaa ja mihin ei, Niklas toteaa.

Kjell Nydahl puolestaan toteaa Niklaksen olevan valtavan kätevä käsistään.

– Oli kyse sitten mistä tahansa menopelistä – iske työkalu hänelle käteen, niin hän ratkaisee ongelman, Nydahl kehuu.

Eniten NT-Service tekee henkilöautojen katsastushuoltoja, mutta korjaamolle voi tuoda minkä tahansa menopelin, jossa on moottori.

– Huollamme kaikkia pienkoneista kuten ruohonleikkureista veneenmoottoreihin, mönkijöihin ja traktoreihin. Lisäksi hoidamme kolarikorjauksia sekä muita pelti- ja maalaustöitä, Niklas kertoo.

Jimmy SjödahlEniten NT-Service tekee henkilöautojen katsastushuoltoja, mutta korjaamolla voi huollattaa minkä tahansa moottorikäyttöisen menopelin.

Alan suurimpana haasteena on nykyään kaikki sähköviat, joita autoihin voi tulla, mutta suurin osa niistä voidaan ratkaista NT-Servicen omalla kalustolla.

– Tarvittaessa teemme yhteistyötä merkkihuoltamoiden kanssa, Niklas lisää.

Hyvä maine on toiminut yrityksen markkinointina, eikä töistä ole pulaa. Avainsanana on nopea palvelu – mitään pitkiä jonotuksia eivät asiakkaat eikä Niklas itsekään hyväksy. Mieluiten ongelma otetaan työn alle viimeistään asiakkaan yhteydenottoa seuraavana päivänä.

Kun työpäivä on ohi, jatkaa Niklas usein jonkun oman ajoneuvoprojektinsa ruuvailua. Seinän takana vanhassa sikalassa on kätkössä kaikkea amerikkalaisista veteraaniautoista vastakunnostettuun Pontiaciin sekä kymmenittäin mopoja.

 

Teksti ja kuvat: Anna Sand
Suomennos: VASEK

 



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle