He panostivat, kun kaikki muut vetäytyivät

05.03.2024

Dennis Asplund ja Henrik HagnäsDennis Asplund ja Henrik Hagnäs ovat Bigday Summer Festivalin takana, joka järjestetään tänä vuonna neljännen kerran Vaasassa. He perustivat yhteisen HHD Entertainment -yrityksen syksyllä 2020.

Festivaaliyritys perustettiin keskellä aikakautta, jolloin maailma oli suljettuna

Yli kaksi vuotta kulttuuri- ja tapahtuma-ala eli pandemian vuoksi epävarmuuden aikaa. Kriisin keskellä Henrik Hagnäs ja Dennis Asplund päättivät perustaa HHD Entertainment -yrityksen, joka keskittyy festivaalien, konserttien ja keikkojen järjestämiseen. Bigday-konsepti syntyi, ja tänä vuonna festivaali järjestetään neljännen kerran – ennennäkemättömällä lipunmyynnillä.

Kollegat tapasivat yhteisen kiinnostuksensa eli musiikki- ja juhlatapahtumien järjestämisen kautta. Heillä on myös tällä alalla toisiaan täydentävää kokemusta

Dennis Asplund ja Henrik Hagnäs

– Olen työskennellyt alalla 16-vuotiaasta lähtien ja täysipäiväisesti pandemian jälkeen, aloittaa 22-vuotias Henrik, joka on kotoisin Kokkolasta, mutta asuu nykyään Helsingissä muutaman vuoden Vaasassa vietetyn vuoden jälkeen.

– Isäni on toiminut samalla alalla lähes 40 vuotta, ja olen kulkenut hänen jalanjäljissään, mutta olen erikoistunut nuorempaan kohderyhmään, hän lisää.

Henrik perusti alun perin oman HH Agency -yrityksen, mutta tavattuaan Denniksen he perustivat yhdessä Henrikin veljen Hermanin kanssa HHD Entertainmentin syksyllä 2020, kun maailma oli täynnä rajoituksia ja rajat olivat suljettuina.

– Näimme mahdollisuuksia ja uskoimme, että kaikki olisi ohi seuraavaan kesään mennessä, toteaa 27-vuotias Dennis, joka on kotoisin Vaasasta.

Hänellä oli kokemusta opiskelijatapahtumien järjestämisestä ja tiesi, että se oli sitä mitä hän halusi tehdä työkseen.

– Olin järjestänyt vain pieniä tapahtumia, mutta minulla oli sen sijaan hyvä ja laaja verkosto täällä Vaasassa. Yhdessä Henrikin kanssa saimme hyvän yhteistyön aikaan.

Kolmikko marssi Startiaan esittelemään ideansa Uusyrityskeskus Startian johtaja Tommi Virkamalle.

– Se oli ratkaiseva tapaaminen, saimme paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä siitä, mistä aloittaa. Olen itse kasvanut yrittäjäperheessä, mutta kaikilla ei sitä kokemusta ole, joten VASEKilla ja Startialla on valtavan tärkeä rooli Pohjanmaan elinkeinoelämässä. Oman ensimmäisen yrityksen perustaminen on jännittävää, eikä yrittäjyys ole myöskään kaikkia varten, Henrik toteaa.

– On aina inspiroivaa tavata nuoria tulevia yrittäjiä, joilla on paljon energiaa ja uskoa ideaansa. Startia auttaa liiketoimintasuunnitelman laatimisessa nähdäkseen, onko idea toteuttamiskelpoinen, ja mitä käytännön toimenpiteitä on tehtävä unelman toteuttamiseksi. On ollut ilo nähdä, miten nämä nuoret aktiiviset yrittäjät ovat käsitelleet kaikkia niitä haasteita, joita on osunut heidän tielleen tällä haasteellisella alalla, Virkama huomauttaa.

HHD Entertainment 8– Myymme kokemuksen, emme pelkästään musiikkia, ja panostamme valtavasti itse festivaalialueeseen – siellä on ruokaa, juomaa ja erilaisia viihdykkeitä – ilman jonotusta, korostaa Henrik Hagnäs ja Dennis Asplund.

Yhteydet säilyivät, ja kun Henrikin veljen osakkuuden ostaminen tuli ajankohtaiseksi, he saivat apua VASEKilta, kun Kjell Nydahl auttoi käytännön asioissa omistajanvaihdoksen yhteydessä.

Ensimmäinen Bigday-festivaalin ilmoitus julkaistiin marraskuussa, ja VIP-liput myytiin heti loppuun.

– Olin suorittamassa asepalvelusta siihen aikaan ja olin leirillä, kun NetTicketistä soitettiin. Minun piti pyytää lupaa ylikersantilta, jotta voisin vastaanottaa puhelun, Henrik muistaa.

Vielä seuraavana kesänä, kun oli festivaalin ensi-illan aika, rajat olivat suljettuina, mikä tarkoitti paljon enemmän työtä saada kaikki artistit maahan. Mutta ihmiset olivat innokkaita jälleen lähtemään ulos yli vuoden kestäneen sosiaalisen eristäytymisen jälkeen, ja Dennis ja Henrik uskovat, että silloin itse tapahtuma oli tärkeämpi kuin artistit.

HHD Entertainment 10Useita suuria artisteja on varmistettu saapuvaksi tämän vuoden festivaalille, ja olemme jo myyneet viisi kertaa enemmän lippuja kuin viime vuonna tähän aikaan. Kaikki on valmiina ennätysfestivaalia varten.

Edelliskesän sään aiheuttamasta pahimmasta mahdollisesta epäonnesta huolimatta viime vuoden festivaali oli sitäkin menestyksekkäämpi, ja palaute on ollut erittäin positiivista.

– Myymme kokemuksen, emme pelkästään musiikkia, ja panostamme valtavasti itse festivaalialueeseen. Tänä vuonna aiomme parantaa viihtyvyyttä vieläkin enemmän, ja olemme jo myyneet viisi kertaa enemmän lippuja kuin viime vuonna tähän aikaan, Dennis kertoo.

Ala ei kuitenkaan ole helppo, ja HHD Entertainment on vain sivutoimi molemmille. Dennis pyörittää neljää muuta yritystä sivutoimisesti, ja Henrikin yritys, HH Agency, muutti äskettäin nimensä United Stage Finlandiksi, kun hänestä tuli suomalainen toimitusjohtaja skandinaaviselle musiikki- ja kiertuetuotantoyhtiölle United Stagelle. Yhtiö edustaa yli 300 artistia ja on mukana yli 5 000 konsertissa vuodessa.

 

Teksti: Anna Sand/bySand
Kuvat: Anna Sand ja HHD Entertainment
Suomennos: VASEK

 



‹ Siirry "Yrittäjätarinoita"-sivulle