Kysy, kysy ja kysy!

11.05.2022

DSC 0059Johan Hällmark ja Per Vilén

Bäck & Vilén Yrityspalvelut Oy on Vaasassa täyden palvelun tilitoimisto, jolla on sivutoimipiste Pörtomissa. Bäck & Vilén on myös yksi Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppaneista. Yhtiön toimitusjohtaja Johan Hällmark sanoo, että tilitoimiston työssä painotetaan nykyään paljon sitä, että asiakas saa hyvät taloushallinnon rutiinit. 

– On tärkeää varmistaa, että sinulla on hyvät työkalut ja toimintatavat esimerkiksi laskutukseen ja maksujen hallintaan. Erityisesti vasta perustetuille yrityksille on tärkeää saada rutiinit nopeasti kuntoon, Hällmark sanoo.

Bäck & Vilén työskentelee monien sovellusten kanssa ja tarjoaa ohjelmistoratkaisuja muun muassa Fennoalta, Netvisorilta ja Heerosilta.

Varmista, että rahaa on

Johan Hallmark 2022

Hällmarkin mukaan on tärkeää, että kaikilla yrityksillä, niin vastaperustetuilla kuin vanhoillakin, on riittävän suuri liikevaihto. Jos menoja ei pysty kattamaan tuloilla, yritystoiminta ei voi jatkua pitkään.

– Yrityksen perustamisen yhteydessä on varattava riittävästi käyttöpääomaa toiminnan alkuvaiheeseen. Tässä on myös kriittisen tärkeää, että sinulla on oikeat toimintatavat ja työkalut saadaksesi rahat nopeasti asiakkaalta yrityksen pankkitilille. Varsinkin aluksi on tärkeää seurata sekä saapuvia että lähteviä maksuja, jotta varmistetaan, että rahat riittävät, Hällmark (kuvassa vasemmalla) uskoo.

– Tuote tai palvelu on yleensä keskiössä, mutta ei myöskään pidä unohtaa muita tärkeitä tekijöitä, joita tarvitaan menestykseen. Näitä ovat esimerkiksi markkinointi ja hinnoittelu. Lisäksi itse liiketoiminnan laatu, kuten toimitusvarmuus ja asiakaskontaktit, on erittäin tärkeää, Hällmark huomauttaa.

Kysy ja pyydä apua

Yksi Bäck & Vilénin liiketoiminnan kulmakivistä on konsultoinnin ja neuvonnan tarjoaminen. Nykyään yrityskonsulttina työskentelevällä entisellä toimitusjohtajalla Per Vilénillä (kuvassa alla) on vankka kokemus taloushallinnon asiantuntijana. Hänellä on aiempaa kokemusta asiantuntijakumppanuuksista myös Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjien kanssa, jossa hän on asiantuntijan roolissa auttanut sekä tulevia että jo toimivia yrittäjiä.

Per Vilen 2022

– Olen työskennellyt paljon uusien yrittäjien kanssa. Autan mielelläni heitä ja vastaan heidän yrittämistä koskeviin kysymyksiinsä. Ne, jotka miettivät yritystoiminnan aloittamista, eivät usein oikein tiedä mitä kysyä. Mutta silti paras neuvoni on, että kannattaa kysyä, ja kysyä uudestaan, siltä varalta, että jokin on edelleen epäselvää, Vilén sanoo.

Liiketalouden konsulttina Vilén työskentelee usein myös erilaisten yrityskauppojen kanssa. Hyvä vinkki jollekin, joka ajattelee uuden yrityksen perustamista, on myös tutkia, onko mielenkiintoisia yrityksiä myynnissä. Bäck & Vilénissä hoidetaan vuosittain monia liiketoimintakauppoja. Jos yritysosto on harkittu, hyvin suunniteltu ja asianmukaisesti toteutettu, on se win-win-tilanne sekä ostajalle että myyjälle.

– Harvat uudet yrittäjät tulevat ajatelleeksi, että uuden yrityksen markkinoille saaminen voi viedä monta vuotta. Joskus olisi järkevämpää ostaa olemassa oleva yritys kuin alkaa taistelemaan eteenpäin nollasta, pohtii Hällmark.

Mistä sitten löytää sopiva ostokohde?

– Vihjeeni usein on, että pitäisi aloittaa soittamalla VASEKin Kjell Nydahlille. Minulla ei ole aavistustakaan, mistä Kjell saa vinkkinsä, mutta hän todellakin tietää kaiken! sanoo Hällmark ja nauraa.

Koska Bäck & Vilén auttaa asiakkaita myös yrityskaupoissa, osataan siellä hyvin myös liiketoiminnan siirtoon liittyvät asiat. Nykyään suurin osa yrityksistä siirtyy jollekin muulle kuin yrittäjän perillisille. Siksi sekä Hällmark että Vilén kehottavat kaikkia liiketoiminnan lopettamista suunnittelevia tekemään myyntipäätöksen hyvissä ajoin, kun yrittäjällä on vielä voimia ja yrityksen arvo on suurimmillaan.

Kunnianhimoiset tietotyöläiset

Bäck & Vilén tarjoaa laajan valikoiman sekä perinteisiä että digitaalisia kirjanpitopalveluja ruotsiksi, suomeksi ja englanniksi. Yhtiö panostaa erityisesti palvelun laatuun ja henkilöstön osaamiseen. Tavoitteena on, että Bäck & Vilén on Pohjanmaan paras tilitoimisto.

– Teemme asiakaskyselyjä säännöllisesti ja haluamme kehittää liiketoimintaamme tulosten perusteella. Tänä vuonna sisäisen koulutuksen teemanamme on asiakasviestinnän parantaminen, sillä siinä asiakkaat toivovat meidän olevan vielä parempia, Hällmark kertoo.

Hän tietää, ettei asiakkaan ole aina niin helppo ymmärtää, mitä kirjanpitäjä yrittää selittää. Joskus kirjanpitäjä saattaa käyttää esimerkiksi ammattitermejä, joita asiakas ei tiedä. Tällaisessa tilanteessa asiakkaan tulee Hällmarkin mukaan tehdä aina kolme asiaa: kysyä, kysyä ja kysyä, kunnes ymmärrät.

 



‹ Siirry "Asiantuntijaorganisaatiot"-sivulle