Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024
Anna Sand.

Markkinoinnin suunnittelu on yksi tärkeä kohta uusien yrittäjien muistilistalla. Anna Sand auttaa sinua tavoittamaan asiakkaita luomalla kiinnostavaa sisältöä hienossa paketissa.

Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.

Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppanina toimivalla Anna Sandilla on kahdenkymmenen vuoden kokemus media-alalta ja hän pyörittää vuodesta 2001 lähtien yritystään nimeltä by Sand. Yksinyrittäjänä hän tietää miten haasteellista asiakkaiden tavoittaminen voi olla. Sand korostaa siksi, miten tärkeää on aivan yrityksen alkumetreiltä lähtien panostaa siihen, että sen sisältö ja markkinointi on johdonmukaista.

– Jos asiakkailla on kaksi vaihtoehtoa, he valitsevat yleensä sen, johon heillä on yhteys. Jotta asiakas saisi yhteyden juuri sinun yritykseesi, sinun pitää tehdä töitä tavaramerkkisi eteen, Sand kertoo.

Kaikki palvelut yhdeltä markkinointikumppanilta

by Sand auttaa yrityksiä niin sisällön kuin sen paketoinnin ja esittelymateriaalinkin kanssa. Ajatuksena on, että yrittäjällä on mahdollisuus saada kaikki yrityksen eri vaiheissa tarvittavat palvelut samasta paikasta.

– Ehkä sinulla on juuri perustettu yritys, joka tarvitsee oman tavaramerkin taikka vanhempi yritys, jonka visuaalinen identiteetti tai graafinen profiili kaipaa uudistamista. Jotkut yritykset ovat minuun yhteydessä, kun he ovat päättäneet ryhtyä panostamaan sosiaaliseen mediaan, kun taas toiset haluavat apua oman kuvapankin kanssa ja luoda malleja erilaisille postauksille, Sand selventää.

Sand on työskennellyt vuosia toimittajana, ja sisällöntuotanto kuuluu hänen erikoisosaamiseensa. Asiakkaat tilaavat hänet muun muassa kirjoittamaan advertoriaaleja, reportaaseja, tuottamaan asiakaslehtiä, valokuvaamaan tai luomaan sisältöä verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan.

Samalla graafinen suunnittelu ja tavaramerkin rakentaminen eli brändäys ovat saaneet yhä suuremman roolin hänen yrityksensä toiminnassa.

 

Esimerkki by Sandin portfoliosta.

Esimerkki by Sandin luomasta graafisesta profiilista.

 

Sijoitus, joka kannattaa

Brändäyksessä on kyse sellaisen visuaalisen ilmeen luomisesta, joka toimii kaikissa viestintäkanavissa: painetussa materiaalissa, verkossa sekä sosiaalisessa mediassa. Ilme heijastaa yrityksen toimintaa ja antaa voimaa sisällölle. Vahvan brändin rakentaminen edellyttää myös, että yritys laatii selkeän strategian kohderyhmien ja markkinoinnin ympärille.Sand on huomannut vuosien aikana, että brändäys on haastavaa erityisesti aloitteleville ja pienille yrityksille, jotka eivät aina huomaa, miten tärkeää on priorisoida resursseja tähän työhön.

– Monet uskovat, että tavaramerkin rakentaminen on pinnallista ja tarpeetonta, ja yhtä monet uskovat, että logo muuttaa automaattisesti heidän toimintansa tavaramerkiksi. Näin ei kuitenkaan ole. Tavaramerkki tarkoittaa sitä, mitä ihmiset ajattelevat tuotteistasi tai palveluistasi, mitkä assosiaatiot ja tunteet heille herää. Tässä työssä tarvitaan muutakin kuin vain logo, Sand sanoo ja jatkaa:

– Perusteltu brändäys ja selkeä graafinen profiili ovat johdonmukaisuuden perusta kaikissa kanavissa, myös sosiaalisessa mediassa, mikä on tullut yhä tärkeämmäksi, kun digitaalisen markkinoinnin rooli on kasvanut.

Brändäyksellä voit siis ohjata myös sosiaalisen median sisältöjä oikeaan suuntaan. Brändäys on Sandin mukaan pitkän tähtäimen sijoitus, koska vahva tavaramerkki luo luottamusta siihen, mitä tarjoat. Se ei silti tarkoita, että sinun täytyisi laittaa likoon kaikki, mitä sinulla on.

– Voit valita erilaisista brändäyspaketeista, joten sinun ei tarvitse valita sitä kalleinta. Logo parissa eri muodossa ja graafinen profiili yritykselle määrityillä fonteilla ja väreillä sekä selkeästi määritellyllä kohderyhmällä pääset jo hyvin vauhtiin, Sand toteaa.

Esimerkki by Sandin portfoliosta.

Yhtenäisyys kaikkien kanavien sisällöissä luo uskottavuutta.



‹ Siirry "Asiantuntijaorganisaatiot"-sivulle