Internationell accelerator i energibranschen ger ny typ av tillväxt och innovationer

23.03.2017

I början av september startas i Vasa en internationell företagsaccelerator, EnergySpin - Energy Solutions. Den är avsedd för startup- och tillväxtföretag som jobbar med energibranschen och energilösningar och som söker stark global tillväxt. Ansökningstiden till det 10 veckor långa acceleratorprogrammet börjar nu och pågår till 30 juni. Verksamheten inleds i slutet av september.

Konceptet för acceleratorverksamheten har tagits fram av projektchef Marko Koski på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK. Arbetet har gjorts inom ramen för projektet EnergySpin som ingår i Tillväxtavtalet och får finansiering ur AIKO-programmet.

– Vi förväntar oss att få in ansökningar från existerande företag ända från utlandet som har verksamhet eller lösningar förknippade med energibranschen eller vars lösningar i bred skala kan utnyttjas också i energibranschen, exempelvis lösningar som har att göra med digitalisering eller IoT. Acceleratorn hjälper företag att nå snabbare tillväxt och söker effektiva metoder för internationalisering, berättar Koski och fortsätter:

– Acceleratorn erbjuder startups och tillväxtföretag marknadsföringskanaler, kundnätverk tillsammans med sina globala partners, kontaktytor med andra företag, soft landing-services, planeringshjälp för företagets egen tillväxtstig, marknadsanalyser och utbildning i hur man talar inför folk på evenemang och pitching events. Företaget får hjälp också med planering av finansiering, kassaflödes- och andra finansiella kalkyler samt coaching i hur man förbereder sig för finansieringsdiskussioner.

Acceleratorn är ett fysiskt utrymme och under våren bekräftas var den kommer att finnas. I lokalerna kommer det att finnas arbetsställen, mötesrum och nödvändig utrustning och nätförbindelser. Högst tio företag kommer att utses till programmet och minst en person i varje företag ska förbinda sig att vara med i acceleratorverksamheten hela den 10 veckor långa perioden.

– Deltagande företagens väg mot tillväxt stöds av nyckelkundchefer som kommer att coacha 3–4 företag var, berättar Koski. Dessutom kommer vi att samla ett nätverk av mentorer som stöd för tillväxt och internationalisering i företagen.

För företagen är acceleratorn kostnadsfri, för verksamheten tryggas av EnergySpin-projektet och partnerna Danfoss, Wärtsilä, Yaskawa/The Switch, Vaasan Sähkö, EY, Elisa, Tieto, Viria, Citec och VNT Management.

Stora företagen hittar i allmänhet inte nya lösningar som de har behov av så snabbt som de skulle vilja och därför erbjuder acceleratorn och stödet till den en möjlighet och ett verktyg för att kunna hitta nya innovationer med hjälp av startup-företagen.
– Hos oss på Danfoss sitter det i generna att tänja på innovationsgränserna och vi förväntar oss att höra från dessa företag, inte något sedvanligt utan ett nytt sätt att göra saker och ny typ av innovationer, säger Site Manager Tuula Hautamäki från Dannfoss Drives -affärsenhetens Vasakontor.

– Elisa ser fram emot att vara med och främja den internationellt viktiga energiindustrin i Österbotten speciellt genom sin erfarenhet från arbetet med startup-företagen. Nya företagen spelar en central roll när de traditionella branscherna förändras, säger Kimmo Pentikäinen, utvecklingsdirektör vid Elisa.

www.energyspin.fi

EnergySpin-video