Kansainvälisestä energia-alan kiihdyttämöstä uudenlaista kasvua ja innovaatioita

23.03.2017

Vaasassa käynnistyy syyskuun alussa kansainvälinen EnergySpin - Energy Solutions yrityskiihdyttämö. Yrityskiihdyttämö on tarkoitettu energia-alan ja energiaratkaisujen parissa toimiville globaalia voimakasta kasvua hakeville startup- ja kasvuyrityksille. 10 viikkoa kestävän kiihdyttämöohjelman hakuaika alkaa nyt ja kestää 30.6. saakka. Toiminta alkaa syyskuun lopussa.

Kiihdyttämötoiminnan konseptoinnista on vastannut Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin projektipäällikkö Marko Koski ja työtä on tehty Kasvusopimuksen AIKO-rahoitusta saaneen EnergySpin-hankkeen puitteissa.

– Odotamme saavamme hakemuksia jo perustetuilta yrityksiltä ulkomaita myöten, joilla on energia-alaan liittyvää toimintaa tai ratkaisuja, tai joiden ratkaisuja voidaan hyödyntää laajamittaisesti myös energia-alalla, kuten digitalisaatioon ja IoT-alaan liittyviä ratkaisuja. Kiihdyttämössä yrityksiä autetaan nopeampaan kasvuun ja haetaan tehokkaita keinoja kansainvälistymiseen, Koski kertoo ja jatkaa:

– Kiihdyttämö tarjoaa startupille tai kasvuyritykselle markkinakanavia, asiakasverkostoja globaalien partnereiden kanssa, liittymäpintoja muihin yrityksiin, soft landing -palveluja, yrityksen oman kasvupolun suunnittelua, markkina-analyysejä sekä koulutusta tapahtumissa ja pitchaus-tilaisuuksissa tarvittavissa esiintymistaidoissa. Yritys saa myös apua rahoitusasioiden suunnittelussa, kassavirta- ja muiden talouslaskelmien kanssa sekä valmennusta rahoitusneuvotteluihin valmistautumiseen.

Kiihdyttämö on fyysinen tila, jonka sijainti vahvistetaan kevään aikana. Tiloihin tulee työpisteiden lisäksi neuvottelutiloja ja tarvittavat laitteet ja verkkoyhteydet. Mukaan valitaan enintään kymmenen yritystä, joista vähintään yhden henkilön on sitouduttava kiihdyttämötoimintaan koko 10 viikon ajaksi.

– Kiihdyttämöön mukaan valittujen yritysten kasvumatkaa on tukemassa avainasiakkuuspäälliköt, joista jokainen valmentaa 3–4 yritystä, Koski kertoo. Lisäksi yritysten tueksi kootaan mentoriverkosto tukemaan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Kiihdyttämö on yrityksille maksuton, sen turvaavat EnergySpin-hanke sekä mukaan lähteneet kumppanit Danfoss, Wärtsilä, Yaskawa/The Switch, Vaasan Sähkö, EY, Elisa, Tieto, Viria, Citec ja VNT Management.

Isot yritykset eivät yleensä löydä tarvitsemiansa uusia ratkaisuja niin nopeasti kuin haluaisivat, siksi kiihdyttämö ja sen tukeminen tarjoaa mahdollisuuden ja työkalun löytää uusia innovaatioita startup-yritysten kautta.

– Meillä Danfossilla innovaatiorajojen venyttäminen on DNA:ssa ja odotamme kuulevamme näistä yrityksistä, ei tavanomaista vaan uudenlaista tapaa toimia ja uudenlaisia innovaatioita, toteaa Site Manager Tuula Hautamäki Danfoss Drives -liiketoimintayksikön Vaasan toimipisteestä.

– Elisa on innolla mukana edistämässä Pohjanmaan kansainvälisesti merkittävää energiateollisuutta erityisesti kokemuksellaan toiminnastaan startup-yritysten kanssa. Uudet yritykset ovat keskeisessä asemassa perinteisten toimialojen uudistumisessa, sanoo Elisan kehitysjohtaja Kimmo Pentikäinen.

www.energyspin.fi

EnergySpin -video