Vet detta om startpeng och undvik fallgroparna

16.06.2022

097A2004 1920px

Syftet med startpeng är att trygga företagarens utkomst tills företagsverksamheten kommer ordentligt igång. Startpengen är ett inkomsttillägg för företagaren, inte företagets pengar. En företagare måste kunna leva och kanske försörja sin familj även när det inte går att betala ut tillräckligt med lön åt sig själv i början av företagsverksamheten.

Startpeng betalas inte ut automatiskt, utan är ett diskretionärt stöd som söks från TE-byrån. En grundlig affärsplan behövs för att ansöka om startpeng, och företagaren som börjar förbereda affärsplanen får hjälp av en företagsrådgivare från nyföretagarcentrumet.

Tommi Virkama, direktör för Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia, listar fakta värt att veta om startpeng och hur man ansöker om det:

  1. Startpeng skall sökas innan företagsverksamheten inleds

    Eftersom startpengen endast kan betalas ut för att stödja ett nytt företag och sysselsättning kan den sökande antingen vara arbetssökande eller övergå från lönearbete till att vara företagare på heltid. Numera kan en deltidsföretagare också ansöka om startpenning om hen ska bli företagare på heltid.

    Den viktigaste regeln för grundandet av ett företag är den att startpengen skall sökas före företagets verksamhet påbörjas, innan företaget har ansökt om FO-nummer. Att ansöka om startpeng och för TE-byrån att behandla ansökan tar några veckor.

  2. Gör noggrant en omfattande affärsplan

    Beviljandet av startpeng förutsätter att affärsidén är lönsam. Lönsamheten i affärsidén lyfts fram i affärsplanen och i den tillhörande lönsamhetsberäkningen som skickas till TE-byrån tillsammans med startpengsansökan. Ur beräkningarna ska till exempel framgå varifrån företagets finansiering kommer, hur mycket lån som behövs och varifrån det ansöks. Också i övervägandet av dessa alternativ kan man få hjälp av en företagsrådgivare.

    Vid uppgörandet av affärsplanen står Startias Lissu-företagsplaneringsprogram till hjälp. I Lissu-programmet kan företagsrådgivaren kommentera din plan och vägleda dig vidare.

  3. Startpeng beviljas inte företagare i alla branscher

    Det är bra att prata med en företagsrådgivare eller en representant för TE-byrån om din företagsverksamhet och dess verksamhetsområde, samt möjligheterna att få startpeng. TE-byrån har en policy om att startpeng inte beviljas om den avsevärt kan förvränga konkurrensen.

  4. Det får inte finnas några andra inkomster

    Startpeng beviljas endast om det är nödvändigt för företagarens uppehälle. Med andra ord får den sökande inte få löneinkomst, studiestöd eller annan förmån. Dessutom är det inte möjligt att få startpeng om det uppskattas att verksamheten omedelbart kommer att få en gynnsam start, till exempel om företaget redan har kunder.

    – Det kan till exempel vara så när en person övergår från lönearbete till egenföretagande och tillhandahåller tjänster till sin tidigare arbetsgivare, förtydligar Virkama.

  5. Kom ihåg att ansöka om förlängning av startpeng

    Startpengen uppgår till 34,50 euro per dag och betalas endast för vardagar och är beskattningsbar inkomst. Startpengen beviljas i två delar, först under en sexmånadersperiod och sedan i ytterligare sex månader, om det finns skäl för betalning, dvs. entreprenören behöver det för sitt uppehälle.

  6. Det lönar sig inte förlita sig alltför mycket på startpengen

    Startpengen är inte särskilt stor och sex månader går snabbt. Startpengen räcker således inte långt om verksamheten är olönsam. Det är därför en bra idé att fokusera på noggrann planering av ditt företag.

    – Boka rejält med tid för etableringsrådgivningen, även om du bara har en idé. Låt oss tillsammans diskutera och börja utveckla din idé till en plan och sedan få planen förverkligad. Startias och VASEKs företagsrådgivare är till för dig under hela uppstartsfasen och även efter påbörjandet av din företagsverksamhet. Man lämnas inte ensam, betonar Virkama.

 



‹ Gå till "Nyheter"

En mer strategisk hamn

16.05.2024 | Nyheter
För närvarande pågår stora utvecklingsprojekt i Vasa hamn, och samtidigt pågår hela tiden planeringen för de kommande åren. Aktörerna inom projektet Framtidens hållbara och smarta hamn från VASEK och Kvarken Ports ordnade den 14 maj en hamnworkshop för att få största möjliga underlag för utvecklingen från branschens aktörer.
Läs mera

Synergifördelar och samarbetsplaner

15.05.2024 | Nyheter
Projektledarna för Ekosystemavtalsprojekten träffades för informationsutbyte den 14.5. Under tillfället fick ledarna för fjorton olika projekt berätta om projektets mål, framskridande, framgångar och utmaningar samt svara på frågor. Och det blev många frågor. Under förmiddagsträffen föddes såväl synergier som samarbetsplaner.
Läs mera

Företagarkassan är företagarens ekonomiska livlina

14.05.2024 | Nyheter
Hur lovande ditt företags framtid än verkar vara, har det, speciellt de senaste åren, blivit tydligt hur viktigt det är att ha något att falla tillbaka på när det oförutsedda händer. Som företagare är Företagarkassan den enda källan till inkomstrelaterad dagpenning ifall du blir arbetslös på grund av avslutad företagsverksamhet.
Läs mera

Trädgårdsintresset blev deltidssyssla

13.05.2024 | Nyheter
Efter en kylig och försenad vår är nu trädgårdssäsongen äntligen igång i Österbotten – något som Minna Saari i Tervajoki också märker som första årets företagare i just den branschen. Telefonen har gått varm de senaste veckorna och kalendern fylls med allt från beskärnings- till planteringsuppdrag.
Läs mera

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera