Jerry EngstromMatkailualan Spotlight High-Low Coast -hankkeen järjestämässä inspiraatiopäivässä 26.10. M/S Wasa Expressillä oli energinen draivi päällä heti aamulla, kun markkinointijohtaja ja matkailuyrittäjä Jerry Engström aloitti brändäyksestä ja markkinoinnista.

Tärkeimpänä ohjenuorana Merenkurkun alueen ja Korkean rannikon matkailualan yrittäjille ja toimijoille Engström painotti fokuksen pitämistä ja strategian luomista:

– Aika ja budjetti on aina rajallinen, joten luo strategia ja keskity siihen. Älä aseta tavoitetta liian korkealle, vaan ole realisti ja priorisoi ja aikatauluta tavoitteesi sen mukaisesti.

Engström muistutti myös kohderyhmien perinpohjaisesta tuntemisesta:

– Jaa tarjoamasi tuotteet ja paketit ruudukoksi ja eri kohderyhmille. Mieti miten kohderyhmäsi ajattelee ja mitkä ovat sen tarpeet? Miten kohderyhmäsi jakaa yrityksesi arvot? Koko henkilökunnan, jokaisen kesätyöntekijänkin, on tunnettava niin yrityksen arvot kuin kaikki kohderyhmät ja niiden tarpeet. Vain siten voidaan tarjota paras mahdollinen palvelu ja laatu asiakkaalle.

Engströmin mukaan kohderyhmiä on liian paljon, jos niiden kartoittaminen tuntuu liian työläältä. Silloin myös kohderyhmäkohtainen markkinointibudjetti jää helposti aivan liian pieneksi.

Engströmin mukaan on myös tärkeää olla dialogissa asiakkaiden kanssa ja kysyttävä asiakkaiden mielipiteitä ja tarpeita. Erottautuminen muista on elintärkeää:

– Mikä on se ensimmäinen asia, mikä sinun kohteestasi tulee mieleen? Sydneyllä se on maailmankuulu oopperatalo, mikä on sinun alueesi oopperatalo? Korosta sitä uniikkia kohdetta, sillä emme voi puhua kaikista kohteista kaikille potentiaalisille asiakkaille.

Engström myös muistutti matkailuyrityksen viestinnän ja some-läsnäolon lähtevän yrityksen strategiasta ja kaiken viestintämateriaalin on perustuttava tähän strategiaan. Mitä yritys on tai ei halua olla? Sen on näyttävä ihan jokaisesta viestistä ja viestinnässä käytetystä kuvasta.

Christopher StromInspiraatiopäivässä kuultiin myös Granö Beckasin -yrityksen Christopher Stormia, joka kertoi yrityksensä tarinan ja valotti sitä, miten matkailutuotepaketointia on toteutettu onnistuneesti:

– Kenen pitää se paketointi tehdä? Kyllä se olet sinä, joka haluat jotain myydä. Sinun pitää huolehtia paketoinnista. Mieti miten tarjoamasi palvelu tai matkailutuote on ainutlaatuinen ja miten se voitaisiin yhdistää muihin ainutlaatuisiin elämyksiin.

Storm suositteli pitämään muita matkailuyrittäjiä kilpailijoiden sijaan yhteistyökumppaneina ja reilusti suosittelemaan myös muita yrityksiä ja aktiviteettejä omille asiakkailleen, näin koko alueen matkailu kehittyy. Luonnollisesti provisio on maksettava sille, joka yrityksen tuotteita myy, oli se sitten matkatoimisto tai toinen yrittäjä.

Fredri SkottFredrik Skott Kalle's Innistä kertoi kesällä  Klobbskatiin valmistuneista lasiseinäisistä yöpymismökeistä ja siitä kuinka paikallinen kiinnostus tätä ainutlaatuista luonnonläheistä elämystä kohtaan on yllättänyt:

– Mutta tärkein asiakaskunta meille on alueen suuret yritykset, joiden osuus asiakkaistamme on 97 %. Heille tarjoamme vain parasta mahdollista laatua ja gourmet-ruokaa.

Skott uskoo, että asiakkaat myös palaavat uudelleen lasitaloihin yöpymään:

– Yritysasiakkaidemme vieraat ovat aina uusia, ja myös yöpyminen aivan meren äärellä on erilainen elämys eri vuodenaikoina.

yleisoSpotlight-hankkeen Marianne Sjöström Merenkurkun neuvostosta ja Peter Källberg Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKista olivat molemmat tyytyväisiä seminaaripäivään laivalla:

– Kaikki osallistujat vaikuttivat erittäin tyytyväisiltä ja monet sanoivat saaneensa valtavasti inspiraatiota. Nyt toivomme, että kaikilla on mahdollisuus tarttua toimeen ja lähteä kehittämään omaa brändiään ja tuotteitaan ennen vuoden 2018 sesonkia.

 

Peter Kjallberg
Peter Källberg
Projektipäällikkö
+358 40 844 2058
Matkailu

Intrerreg BA FI RGB

 

‹ Siirry "Uutiset"-sivulle