Känn din målgrupp och skapa ett varumärke av turistprodukterna

27.10.2017

Jerry EngstromTuristbranschens projekt Spotlight High-Low coast ordnade en inspirationsdag 26.10 på M/S Wasa Express. Dagen inleddes genast på morgonen i en energisk anda när Jerry Engström, marknadsföringsdirektör och turistföretagare, berättade om hur man skapar varumärken och om marknadsföring.

Den viktigaste vägledningen som Engström gav turistbranschens företagare inom Kvarkenområdet och på Höga kusten var att bibehålla fokus och skapa en strategi:

– Tid och budget har alltid sina begränsningar, så skapa en strategi och koncentrera dig på den. Sätt inte målet för högt, utan var realist och prioritera och gör enligt det en tidtabell för dina mål.

Engström påminde även om vikten av att känna målgrupperna utan och innan:

– Dela in dina produkter och paket i olika rutfält och för olika målgrupper. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka behov den har? Delar din målgrupp ditt företags värderingar? Hela personalen, även varje sommarjobbare, måste känna till såväl företagets värden som alla målgrupper och deras behov. Endast då kan man erbjuda kunderna bästa möjliga service och kvalitet.

Enligt Engström har man för många målgrupper om kartläggningen av dem känns för jobbig. Då blir också marknadsföringsbudgeten per målgrupp lätt alldeles för liten.

Enligt Engström är det även viktigt att föra en dialog med kunderna och fråga efter deras åsikter och behov. Det är livsviktigt att stå ut i konkurrensen:

– Vad är den första sak du kommer att tänka på när det gäller ditt turistmål? Sydney har sitt världsberömda operahus, vad är operahuset i ditt område? Betona det unika med resmålet, för vi kan inte prata om alla mål med alla potentiella kunder.

Engström påminde också om att turistföretagets kommunikation och närvaro på sociala medier ska utgå från företagets strategi och allt kommunikationsmaterial måste basera sig på den här strategin. Vad är företaget eller vad vill det inte vara? Det här måste framgå av precis alla budskap vi sänder ut och av alla bilder i samband med det.

Christopher StromPå inspirationsdagen fick man även lyssna på Christopher Storm från företaget Granö Beckasin. Han berättade sitt företags historia och tog upp hur man på ett framgångsrikt sätt lyckats paketera sina turistprodukter:

– Vem är det som ska sköta paketeringen? Det är nog du som vill sälja något. Du måste ta hand om paketeringen. Fundera över vad som gör den tjänst eller turistprodukt du erbjuder så unik och på vilket sätt den kan kombineras med andra unika upplevelser.

Storm rekommenderade att man ser övriga turistföretagare som samarbetspartner i stället för konkurrenter och att man friskt rekommenderar även andra företag och aktiviteter till sina egna kunder, för på det viset utvecklas turismen i hela området. Naturligtvis ska man betala provision åt den som säljer företagets produkter, må det sedan vara en resebyrå eller en annan företagare.

Fredri SkottFredrik Skott från Kalle’s Inn berättade om de övernattningsstugor i glas som färdigställts på Klobbskat under sommaren och hur det lokala intresset för denna unika, naturnära upplevelse har överraskat dem:

– Men den viktigaste kundgruppen för oss är regionens stora företag, vilka utgör 97 % av våra kunder. Till dem erbjuder vi endast högsta möjliga kvalitet och gourmetmat.

Skott tror även att kunderna återvänder för att övernatta i glashusen:

– Våra företagskunder har alltid nya gäster och även en övernattning alldeles vid havet erbjuder en annorlunda upplevelse beroende på årstid.

yleisoSpotlight-projektledarna Marianne Sjöström från Kvarkenrådet och Peter Källberg från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK var båda nöjda med seminariedagen på båten:

– Alla deltagare verkade vara mycket nöjda och många sade sig ha fått enormt mycket inspiration. Nu hoppas vi att alla har möjlighet att skrida till verket och börja utveckla sitt eget varumärke och sina egna produkter innan säsongen 2018.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

Intrerreg BA SV RGB

 



‹ Gå till "Nyheter"

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera

Fiskare på heltid – en frihet med många utmaningar

02.04.2024 | Nyheter
Det är tidig marsmorgon och Kim Ömossa i Molpe gör sig redo för att åka ut på isen och vittja nät. Havet – oavsett om det är is eller vatten, stiltje eller storm, är hans arbetsplats sedan november 2023 då han på heltid blev yrkesfiskare under företagsnamnet K-Fishing.
Läs mera

Rekordantal besökare på EnergyWeek 2024

25.03.2024 | Nyheter
EnergyWeek 2024 lockade än en gång ett rekordantal besökare som kom till Vasa för evenemangveckans seminarier och mässor.
Läs mera

Stig för verkningsfullhet ger en helhetsbild av arbetet inom innovationsekosystemet

21.03.2024 | Nyheter
Aktörerna inom Vasas ekosystemavtal har skapat en så kallad stig för verkningsfullhet som beskriver målen, insatserna och åtgärderna som görs inom ekosystemavtalet samt belyser framgångarna och hur de mäts.
Läs mera

Serveringstillstånd kräver egenkontroll

18.03.2024 | Nyheter
Restaurang- och caféföretagare i Finland behöver flera olika tillstånd och dokument för att bedriva sin verksamhet lagligt. Om restaurangen eller caféet planerar att servera alkoholhaltiga drycker över 2,8 procent krävs ett serveringstillstånd, som ger rätt att servera alkohol.
Läs mera