Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024
LuovienAgenttienToimistoOy 1deaOy TeemuLonnmark HeidiUskaure MathiasHasselblatt

Teemu Lönnmark (1dea Oy), Heidi Uskaure (Luovien Agenttien Toimisto Oy), Mathas Hasselblatt (1dea Oy).

Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.

Nyföretagscentrum Startias sakkunnigpartner, Luovien Agenttien toimisto erbjuder ett alternativ där du får tillgång till ett helt marknadsföringsteam genom en kontakt. Marknadsföringsbyrån startade sin verksamhet med ett litet team år 2018 men när kundernas behov ökade föddes idén om ett nätverksbaserat koncept. Idag består byrån av ett nätverk med över 60 marknadsföringsexperter och över 20 samarbetspartners. Genom nätverket kan de erbjuda en bred repertoar av tjänster inom digital marknadsföring, innehållsproduktion och grafisk planering, antingen som projekt eller långvariga partnerskap.

– De långvariga partnerskapen görs i tätt samarbete med företaget men är ett billigt och riskfritt alternativ till rekrytering, förklarar Heidi Uskaure, projektkoordinator och företagare för Luovien Agenttien Toimisto.

Genom Luova Agentti -tjänsten får företaget den expertis och de personresurser som saknas. Du kan till exempel få in en webbutvecklare, en some-assistent eller en marknadsföringschef i ditt team utan att behöva genomföra en tidskrävande och potentiellt kostsam rekryteringsprocess. Genom att bygga upp ett team av experter och projektkoordinatorer som uppfyller dina behov får du också hjälp med att se över helheten och är inte ensam med att reda ut och genomföra marknadsföringsinsatser.

Riktning till den digitala marknadsföringen

Enligt Uskaure är digital marknadsföring för tillfället det område där företagare behöver överlägset mest stöd. Kunder har exempelvis fått hjälp med utvecklingen av användargränssnitt, web-analytik, Google-marknadsföring, tillgänglighet, e-handel och e-postmarknadsföring.

– Digital marknadsföring är ett brett fält, om du kan en sak så finns det ändå alltid många bitar som du inte uppmärksammar eller utnyttjar, poängterar Uskaure.

– Möjligheterna med digital marknadsföring ökar hela tiden och det kan vara utmanande för företagen att hänga med i förändringarna och att förnya sig. Luovien Agenttien Toimisto Oy kan erbjuda ett helt team av experter inom branschen och specialkunnande under ett och samma tak. (Vid behov) kan vår koordinator hålla i trådarna för hela projekt och på så sätt spara företagarens tid och samtidigt se till att projektet går effektivt framåt, fortsätter Katri Vieri, delägare och projektkoordinator.

Vieri och Uuskaure berättare vidare att många företag kommer till dem utan att tydligt veta vad de behöver. Därför erbjuds också ett flertal färdiga workshops. Exempelvis ”kick-start till digital marknadsföring” riktar sig till SME-företag och går genom grunderna, målsättningarna, kanalerna och åtgärderna kring digital marknadsföring.

Enkäter är ett värdefullt redskap när de fungerar

Genom samarbetspartners kan Luovien Agenttien toimisto erbjuda specifika tjänster som inte finns inom nätverket. 1dea Oy har specialiserat sig på att analysera företagets tjänster och skapa en säljbar produkt som svarar på kundens behov.

– En vanlig utmaning bland företagen som vänder sig till oss är att de inte vet vem som är deras bästa kunder. Vi hjälper företagare att reda ut vem de borde sälja och marknadsföra sig till. Sedan är nästa steg att utveckla försäljningsargument utgående från värderingar och servicelöftet, förklarar 1dea Oy:s affärsverksamhetsutvecklare, Teemu Lönnmark och fortsätter:

– Det är rätt många som inte har tillgång till data kring hur kunderna uppför sig och vilka åsikter de har. Via de kundundersökningar vi gör får vi in den information som företaget behöver.

Kundundersökningarna gör det möjligt att styra företagets utveckling vidare baserat på kunskap. Förändringen kan vara liten men ha stor betydelse, exempelvis någon logistisk utmaning som behöver lösas för att produkten ska vara tillgänglig för de intresserade kunderna.

– Vi sköter marknadsföring och kommunikation medan 1dea kommer in i bilden när ett företag behöver hjälp med de stora linjerna det vill säga strategiarbete, undersökningar och utbildningar, summerar Uskaure det fungerande samarbetet.



‹ Gå till "Sakkunnigorganisationer"