Österbottniska företagens gemensamma popup-byrå öppnas 23.1 i Stavanger, Norge

13.01.2017

NordicGateway 1920x475px vs4Österbottniska företag har nu en möjlighet att erövra marknaderna i Norge – på riktigt på platsen. I Stavanger har man från och med 23.1 en popup-lokal som erbjuds till företagarnas förfogande. Lokalen kan användas som försäljningsbas eller bjuda in kunder till möten, avtalsförhandlingar eller kanske till produktdemonstrationer.

Idén om popup-kontoret kläcktes på Viexpo:

– Vi funderade på hur vi själv skulle kunna förverkliga vår närvaro i Norge. Olika popup-butiker är ofta populära och verksamhetsmodellen väldigt behändig. Vi bestämde att ta nya metoder i bruk och bjuda in även andra företag, berättar projektchef Riikka Ylikangas från Viexpo.

– I en stad som Stavanger är man, på grund av olje- och gasindustrin, van vid så kallade korttidslösningar, det vill säga att människor kommer och går i jämna mellanrum. Men affärer kan inte göras eller samarbetskontakter knytas på distans. Man måste vara närvarande och träffa nyckelpersoner ansikte mot ansikte, betonar Ylikangas.

För företagaren är användningen av popup-lokalen gratis, den erbjuds av projektet Nordic Gateway. Företagaren behöver bara ta sig till Norge.

– Vi hjälper företagarna att komma in på den norska marknaden, på ort och ställe. Och vi erbjuder även språkhjälp vid kundmöten. Popup-lokalen fungerar bra även för kontorsarbeten mellan olika möten, berättar Senior Business Advisor Lasse Pohjala från VASEK.

Popup-verksamheten fortsätter hela året, efter Stavanger har man en motsvarande möjlighet bland annat i Bergen, i Haugesund, i Trondheim, i Bodö och i Oslo, en månad åt gången.

Möjligheten till popup-lokalen erbjuds av VASEKs, Viexpos och Yrkesakademins gemensamma projekt Nordic Gateway, som är EU-finansierat. Målet med projektet är att hjälpa nya företag från Österbotten att komma in på de norska och svenska marknaderna. Med hjälp av projektet vill man skapa konkreta nätverk i olika branscher i olika delar av Norge och Sverige och förmedla information och kontakter till företag i Österbotten.

www.nordicgateway.fi > Bloggen

Närmare uppgifter