Investerare sökes för att få fart på start-up företagens tillväxt

15.09.2014

Pressmeddelande 15.9.2014

Diplomingenjör Marko Koski, 41, har börjat som tillfällig Business Advisor på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK. Koski har som uppgift att skapa en verksamhetsmodell för Vasaregionens investeringsverksamhet.

Den nya verksamhetsmodellen ska heta Energy Innovations and Entrepreneurship Forum (EIEF). Ett evenemang som ordnas i samband med EnergyWeek i mars 2015 bär samma namn. Målgruppen för evenemanget är start-up företag och investerare från vår region, från hela Finland och delvis också från andra länder. Under evenemanget presenteras de bästa praktiska investeringslösningarna som används inom Business Angels nätverket. Samtidigt får start-up företag träffa investerare.

– Vi har ansökt om utomstående finansiering för att utveckla verksamhetsmodellen, men eftersom VASEK upplever att arbetet är viktigt har vi från och med början av september påbörjat arbetet genom egen finansiering. Inom INKA-programmet, där Vasa ansvarar för helheten Hållbar energiutveckling, har det konstaterats att Vasa är i behov av en sådan här verksamhetsmodell, berättar utvecklingsdirektör Stefan Råback.

– EIEF-projektet kommer att samla ihop regionala investerare och sådana organisationer som stöder företagsverksamhet, för att tillsammans stöda start-up företagens tillväxt. Nätverket sparrar start-up företag och hjälper dem också att hitta nödvändig kunskap samt kapital, berättar Koski.

– Start-up- och seed-, det vill säga fröstadiets företag avviker från vanliga nybörjarföretag på det sättet att start-up företagen söker genast från början en kraftig tillväxt och deras marknaspotential är stor. Det kan hända att ett start-up företag redan har en produkt som nått utvecklingsstadiet, medan fröstadiets företag bara har en idé eller ett koncept. Inom energi- och teknologibranscherna är det speciellt tidskrävande och dyrt att skapa prototyper. Därför behöver branschens företag finansiering, fortsätter Koski.

Koski hoppas att både de som är intresserade av att investera i start-up företag och representanter för olika start-up företag tar kontakt med honom.

– På det här sättet kan vi skapa nätverk så att investerare och start-up företag möts. Jag fungerar även som Österbottens regionkoordinator för FiBAN, det vill säga Finnish Business Angels Network. Därför kan även andra än energibranschens företag få rådgivning via mig.

För mera information

[contact_member,name=Marko Koski,id=18,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Stefan Råback,id=20,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]