Vasaregionen lyfter fram energi, passion och hav som huvudteman i kommunikationen

19.05.2017

mokkeily vaasan sisasaaristo S6A2174 500pxDen tidigare kommunikationsstrategin för Vasaregionen gjordes upp år 2011 och därför hade det blivit aktuellt med en uppdatering. Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Vasa stad och Visit Vasa tillsammans med högskolorna och näringslivet har under våren jobbat med den nya strategin.

Arbetsgruppen har definierat målgrupper, målsättningar och kärnbudskap för kommunikationen:

– Det viktigaste kommunikationsmålet är att öka antalet företag, arbetsplatser, arbetstagare och besökare till regionen och på så vis skapa mer livskraft och välfärd i regionen. Kommunikationsstrategin fungerar som ett verktyg för att kunna uppnå dessa mål, berättar Mari Kattelus, marknadsföringschef på VASEK, som koordinerade strategiarbetet.

Strategin slår fast att det är energi, passion och hav som är huvudbudskapen i kommunikationen.

– Jag anser att de beskriver regionen på ett bra sätt. EnergyVaasa och företagen i regionen representerar naturligtvis energi medan passion betyder vårt mod att bli inspirerade och lösa globala utmaningar samt samverkan som också bidrar till att vi klarar oss bra i internationell konkurrens, säger Tuukka Turunen från varumärkesföretaget Contium som dirigerade strategiarbetet.

– Havet var en självklarhet som ett av huvudbudskapen. Det spelade en viktig roll också i den enkät som vi gjorde under vårvintern i vilken invånarna kunde lista upp regionens styrkor och saker som de upplever som viktiga för regionen. Stadens stränder utvecklas nu starkt. Dessutom har vårt unika världsarv en koppling till havet, säger kommunikationschef Leena Forsén från Vasa stad. – Denna aspekt var viktig även i de intervjuer som gjordes med över 50 nyckelpersoner.

Enligt Kattelus överlappar alla tre huvudbudskapen varandra på ett fint sätt:

– Havet och naturen i Kvarken har format vår uthålliga karaktär som utgör grunden för energiklustret och de många innovationer som gjorts. Utan passion och tro på det egna finns ingen framgång, det kan vi se i den aktivitet som nu pågår kring Gigafactory, säger Kattelus med ett leende.

– Av huvudbudskapen hör passion ihop med allt vi gör och med vår framgång i den internationella konkurrensen. Regionens internationella prägel och mångspråkighet gör oss till ett unikt samhälle i Finland, konstaterar Forsén.

– Kännedomen om regionen ökar med hjälp av turister och andra besökare samtidigt som vi lockar nya invånare. Det är ju mycket lättare att föreställa sig att flytta till en stad eller region som man har besökt, säger Visit Vasas vd Max Jansson. – Strategin hjälper oss att ha tydliga kärnbudskap när vi kommunicerar och marknadsför för målgrupperna.

Närmare uppgifter
[contact_member,name=Mari Kattelus,id=4,details=Name]

Leena Forsén
kommunikationschef
leena.forsen@vaasa.fi
040 635 0762

 



‹ Gå till "Nyheter"

Renergi Kick-off: Mot en hållbarare framtid med hjälp av cirkulär ekonomi

17.05.2024 | Nyheter
Det var stor förväntan i luften när över 30 experter och representanter för intressegrupper samlades för Renergis kick-off -evenemang i fågelbergets nya restaurang HÖK den 14.5. Evenemanget fungerade som en språngbräda till nytt tänkande och befrämjande av cirkulär ekonomi och stort intresse väcktes hos de deltagande företagarna, läroanstalterna och de övriga intressegrupperna.
Läs mera

En mer strategisk hamn

16.05.2024 | Nyheter
För närvarande pågår stora utvecklingsprojekt i Vasa hamn, och samtidigt pågår hela tiden planeringen för de kommande åren. Aktörerna inom projektet Framtidens hållbara och smarta hamn från VASEK och Kvarken Ports ordnade den 14 maj en hamnworkshop för att få största möjliga underlag för utvecklingen från branschens aktörer.
Läs mera

Synergifördelar och samarbetsplaner

15.05.2024 | Nyheter
Projektledarna för Ekosystemavtalsprojekten träffades för informationsutbyte den 14.5. Under tillfället fick ledarna för fjorton olika projekt berätta om projektets mål, framskridande, framgångar och utmaningar samt svara på frågor. Och det blev många frågor. Under förmiddagsträffen föddes såväl synergier som samarbetsplaner.
Läs mera

Företagarkassan är företagarens ekonomiska livlina

14.05.2024 | Nyheter
Hur lovande ditt företags framtid än verkar vara, har det, speciellt de senaste åren, blivit tydligt hur viktigt det är att ha något att falla tillbaka på när det oförutsedda händer. Som företagare är Företagarkassan den enda källan till inkomstrelaterad dagpenning ifall du blir arbetslös på grund av avslutad företagsverksamhet.
Läs mera

Trädgårdsintresset blev deltidssyssla

13.05.2024 | Nyheter
Efter en kylig och försenad vår är nu trädgårdssäsongen äntligen igång i Österbotten – något som Minna Saari i Tervajoki också märker som första årets företagare i just den branschen. Telefonen har gått varm de senaste veckorna och kalendern fylls med allt från beskärnings- till planteringsuppdrag.
Läs mera

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera