Bra arbeten leder till Vasa – experter lockas till Vasa genom samarbete

15.01.2024

Hyvat tyot johtavat Vaasaan kuva

Kampanjen pågår under en månad och riktar sig till huvudstadsregionen och andra städer i Finland där företagen kan hitta den expertis de behöver. Förutom Vasa stad är också ABB, Crimppi, Danfoss, Hitachi Energy, Isoplus och VEO med och berättar om sina karriärmöjligheter.

– Vi vet att unga vuxna inte är lika bundna till en plats och därför lättare flyttar än till exempel de som redan byggt ett eget hus och bildat familj. Därför riktar sig kampanjen till 23–40 åringar, berättar VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus.

Kampanjen utförs i huvudsak i social media och i streamingtjänster. Dessutom syns kampanjen genom utomhusreklam, på kollektivtrafikens digitala skärmar och i biografernas reklaminslag.

Det är inte lätt att sticka ut från andra städer och kommuner i Finland eftersom många kan lyfta fram samma styrkor: korta arbetsresor, närheten till naturen, avsaknaden av rusningstrafik, högklassig service och mångsidiga hobbymöjligheter.

– Vi måste hitta saker, som inte erbjuds på andra ställen. Det är viktigt för unga att ha ett meningsfullt arbete och det är just sådana arbeten som företagen inom energibranschen i Vasaregionen kan erbjuda. Många företag skapar innovationer som främjar den gröna omställningen, berättar Kattelus.

– Vasa skiljer sig från de andra städerna också genom att invånarnas lycka lyfts upp som ett av de strategiska huvudmålen. Det här budskapet och de handlingar som utförts för att öka lyckan har väckt uppmärksamhet och gett positivt resultat bland annat för stadens rekrytering. Det har också lett till internationell synlighet i exempelvis belgisk och norsk media, berättar Kommunikations- och marknadsföringsdirektör Leena Forsén.

Ett gott arbete leder till Vasa

Kampanjernas budskap har under fler år utgått från just det här, att främja möjligheterna till lycka. Förra året gav rekryteringskampanjen synlighet till det toleranta och mänskliga arbetslivet i Vasa. I år är goda gärningar och ett gott arbete kampanjens kärna.

– Regionens företag gör både stora och små goda gärningar: för klimatet, för arbetsgemenskapen, för arbetskamraterna, för nya arbetstagare, för samhället och för naturen. Hållbarhet är en viktig värdering för företagen, vilket i sin tur skapar betydelse för var och ens arbete. Det här budskapet berättar vi tillsammans och vi tror att det reflekteras starkt i de ungas värdegrund, berättar Kattelus.

– I Vasa pågår just nu ett år av goda gärningar som leds av Vasa stad och där invånare, föreningar och företag uppmuntras att göra goda gärningar för närstående, för obekanta och för naturen. Genom att göra goda gärningar blir vi lyckligare och det har därför positiv inverkan på människornas välmående. När vi gör goda gärningar inom arbetsgemenskapen leder det därför också naturligt till en bättre arbetshälsa, berättar Forsén.

Kampanjen utförs på finska och på engelska

Enligt en imageundersökning som görs vart tredje år är Vasa mera känt bland svenskspråkiga än bland finskspråkiga och därför finns det också en större vilja bland svenskspråkiga att flytta till Vasa.

– Kampanjen görs på finska eftersom vi vet att staden inte är så känd bland finskspråkiga och om staden är obekant är också tröskeln högre för att söka jobb här. Kampanjvideons språk är engelska eftersom det passar innehållets filminspirerade deckargenre och samtidigt framhäver vi stadens och företagens internationella karaktär, säger Kattelus.

I imageundersökningen framkom också att Vasa överhuvudtaget är en rätt okänd stad för de flesta finländare. Därför är det väldigt viktigt att vi tillsammans lyfter upp Vasas styrkor: möjligheten att leva ett lyckligt liv i närheten av havet och den unika naturen, upplevelser för alla sinnen, kultur, motion, en internationell miljö och meningsfulla arbetsuppgifter.

– Alla invånare i Vasaregionen bär ett ansvar att berätta vidare om Vasas styrkor. Genom kampanjerna får vi synlighet och ökar dragningskraften men det är ännu viktigare att alla vi som bor i Vasa och i regionen fortsätter på den gemensamma berättelsen och delar det gemensamma budskapet. Nu kan man till exempel delta i kampanjen genom att dela kampanjvideon i sina egna somekanaler och berätta hur bra arbeten och goda gärningar syns i ens eget liv, uppmuntrar Forsén.

Kampanjtid 15 januari - 11 februari 2024. Kampanjen riktar sig till 23–40-åringar som bor i huvudstadsregionen, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Jyväskylä, Lahtis, Seinäjoki, Rovaniemi och Villmanstrand samt i Sverige i Umeå, Skellefteå och Luleå. Kampanjen syns i de sociala medier, streamingtjänster och universitetsmedier som målgruppen använder sig av. Kampanjmaterialet får också en bred spridning i utomhusreklam, kollektivtrafikens digitala skärmar samt biografernas reklaminslag på de orter som nås av kampanjen. Kind Company fungerar som kampanjens reklambyråpartner.



‹ Gå till "Nyheter"

Koll på kosmetikareglerna och dina skyldigheter

21.05.2024 | Nyheter
I Finland behöver du inget förhandstillstånd för att sälja kosmetikaprodukter men när produkten väl är till salu övervakas försäljningen av Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes). Därför är det viktigt att du på förhand har koll på din roll och dina skyldigheter, som du hittar via Tukes hemsida.
Läs mera

Renergi Kick-off: Mot en hållbarare framtid med hjälp av cirkulär ekonomi

17.05.2024 | Nyheter
Det var stor förväntan i luften när över 30 experter och representanter för intressegrupper samlades för Renergis kick-off -evenemang i fågelbergets nya restaurang HÖK den 14.5. Evenemanget fungerade som en språngbräda till nytt tänkande och befrämjande av cirkulär ekonomi och stort intresse väcktes hos de deltagande företagarna, läroanstalterna och de övriga intressegrupperna.
Läs mera

En mer strategisk hamn

16.05.2024 | Nyheter
För närvarande pågår stora utvecklingsprojekt i Vasa hamn, och samtidigt pågår hela tiden planeringen för de kommande åren. Aktörerna inom projektet Framtidens hållbara och smarta hamn från VASEK och Kvarken Ports ordnade den 14 maj en hamnworkshop för att få största möjliga underlag för utvecklingen från branschens aktörer.
Läs mera

Synergifördelar och samarbetsplaner

15.05.2024 | Nyheter
Projektledarna för Ekosystemavtalsprojekten träffades för informationsutbyte den 14.5. Under tillfället fick ledarna för fjorton olika projekt berätta om projektets mål, framskridande, framgångar och utmaningar samt svara på frågor. Och det blev många frågor. Under förmiddagsträffen föddes såväl synergier som samarbetsplaner.
Läs mera

Företagarkassan är företagarens ekonomiska livlina

14.05.2024 | Nyheter
Hur lovande ditt företags framtid än verkar vara, har det, speciellt de senaste åren, blivit tydligt hur viktigt det är att ha något att falla tillbaka på när det oförutsedda händer. Som företagare är Företagarkassan den enda källan till inkomstrelaterad dagpenning ifall du blir arbetslös på grund av avslutad företagsverksamhet.
Läs mera

Trädgårdsintresset blev deltidssyssla

13.05.2024 | Nyheter
Efter en kylig och försenad vår är nu trädgårdssäsongen äntligen igång i Österbotten – något som Minna Saari i Tervajoki också märker som första årets företagare i just den branschen. Telefonen har gått varm de senaste veckorna och kalendern fylls med allt från beskärnings- till planteringsuppdrag.
Läs mera

Vi söker: Projektchef inom bygg- och infrasektorn

08.05.2024 | Nyheter
Vi behöver stärka våra resurser inom region- och företagsutveckling. Som projektchef kommer du att genomföra regionala utvecklingsprojekt inom bygg- och infrasektorn samt främja energieffektivitetsutvecklingen inom den byggda miljön. Det omfattar bl.a. att leda Regional Network towards Sustainable Construction 2025 -utvecklingsarbetet tillsammans med våra intressegrupper.
Läs mera

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera