Ensimmäisellä markkinointiklinikalla vinkkejä yrityksen näkyvyyden vahvistamiseen

08.03.2024

Kalle Smeds, Creamarketing

Maaliskuun 7. päivänä ryhmä pienyrittäjiä kokoontuivat Startiaan saadakseen vinkkejä siitä, miten he voivat vahvistaa markkinointiaan ja näkyä paremmin mahdollisten asiakkaiden keskuudessa. Illan keskusteluissa yrittäjät saivat vinkkejä siitä, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.

Hyvä sijoitus hakutuloksissa eivät liity yrityksen kokoon vain siihen, kuinka hyvin sisältö vastaa mahdollisten asiakkaiden hakuja.

– Yrityksesi pitäisi näkyä hakukoneiden tuloksien ensimmäisellä sivulla, kun joku tekee hakua, joka vastaa yrityksesi tarjontaan. Tämä on mahdollista, kun kotisivusi sisältö vastaa oikeisiin kysymyksiin. On siis tärkeää miettiä huolellisesti, mitkä hauissa käytetyt kysymykset ja sananvalinnat pitäisi johtaa yrityksesi kotisivuille, ja suunnitella sisältö sen mukaan, Creamarketingin toimitusjohtaja Karl-Johan Smeds, sanoo.

Creamarketing on yksi Startian asiantuntijapartnereista ja heidän aloitteellansa järjestettiin ensimmäinen Pop Up -markkinointiklinikka. Smeds pyörittää Creamarketingia 25 vuoden alan kokemuksella ja Google-näkyvyys kuuluu hänen asiantuntemukseensa.

Tilaisuudessa yrittäjät saivat nähdä useita esimerkkejä paikallisista yrityksistä, jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa etupäässä, vaikka tuotesivut itsessään ovatkin melko yksinkertaisia. Tämä johtuu siitä, että tuotteiden sivuilla on käytetty avainsanoja johdonmukaisesti ja selkeästi.

– Avainsanoja voi esimerkiksi korostaa kotisivun usein esitetyt kysymykset-osiossa, artikkeleissa ja blogiteksteissä, Smeds kertoo ja jatkaa:

– avainsanojen käytössä on kuitenkin myös rajansa. Google on fiksu ja katsoo läpi väärennettyä sisältöä, joka luettelee vain avainsanoja ja sillä on huono vaikutus hakutuloksien sijoitukseen.

Smeds lisää, että yrityksen paikkakunta pitää olla myös hyvin esillä kotisivujen tiedoissa, koska hakutuloksiin vaikuttaa mahdollisen asiakkaan sijainti. Näin esimerkiksi Vaasassa toimiva yhtiösi voi saada hyvää näkyvyyttä vaasalaisen haussa. Toinen tärkeä nyrkkisääntö on luoda jokaiselle palvelulle tai tuotteelle uusi sivu niin, että verkkosivun osoite (eli URL-osoite) on lyhyt ja selkeästi nostaa sinun yrityksellesi tärkeä avainsana.

– Monet kysyvät, kannattaako perustaa kotisivu vai riittääkö se, että sinun yritykselläsi on Facebook-sivu. Vastaus on kyllä, on tärkeää luoda sisältöä aina omalle sivustolle niin, että kaikki sinun tuottamalla sisällöllä on positiivinen vaikutus yrityksesi sijaintiin hakutuloksissa, Smeds sanoo.

Lopuksi Smeds muistuttaa, että kotisivujen kävijöiden tai klikkausten määrä ei kerro kaikkea. Jos tavoitat muutamia ihmisiä, mutta nämä ihmiset tarvitsevat juuri sinun palvelujasi, olet onnistunut sisällön kanssa ja olet oikealla tiellä.



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Tilitoimisto on edelleen yrittäjän tärkein kumppani

26.04.2024 | Uutiset
Uusyrityskeskus Startian asiantuntijakumppani Kjell Ahläng, Convido käväisi huhtikuussa VASEKilla tapaamassa yritysneuvojia. Keskustelussa oli tilitoimistojen terveiset alkaville yrittäjille ja muille yrittäjäasiakkaille sekä tietysti yritysneuvojille. Ahlängin mukaan talousohjelmistojen viimeaikaiset kehitysvaiheet ovat mullistaneet yritysten kirjanpidon:
Lue lisää

Asiantuntijaverkosto näyttää tietä markkinoinnin viidakossa

24.04.2024 | Uutiset
Markkinoinnin ja ennen kaikkea digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes loputtomat ja kehittyvät jatkuvasti. Yrittäjänä saatat helposti joutua tilanteeseen, jossa sinun täytyy lyhyessä ajassa rakentaa sivusto, aloittaa Google-markkinointi, luoda sisältöä kanavillesi ja paljon muuta.
Lue lisää

Kokeile ja käytä – Tekoälystä assistentti yrittäjälle

23.04.2024 | Uutiset
Tekoälyn aikakausi on alkanut, mutta mitä tekoälyllä eli AI:llä oikein tarkoitetaan? Muun muassa tätä pohdittiin 18.4. Mustasaaren kunnan, Mustasaaren yrittäjien ja VASEKin järjestämässä tekoälyyn keskittyvässä teemailtapäivässä Mustasaaren kulttuuritalolla.
Lue lisää

VASEK siisti Vaasan katuja Earth Day:n kunniaksi

23.04.2024 | Uutiset
Kansainvälistä Maan Päivää, englanniksi Earth Day, vietettiin 22.4. ja sen kunniaksi, VASEK keräsi yhteensä 12 pussia roskaa Vaasan kaduilta. Teimme hyvän teon luonnolle samalla kun saimme hyötyliikuntaa ja pääsimme keskustelemaan vastuullisuuteen liittyvistä haasteista.
Lue lisää

Energy Academy -mentoriohjelmassa kehitetään osaamista

19.04.2024 | Uutiset
Energy Academy on 16 yrityksen ja organisaation yhteistyöverkosto, joka järjestää vuosittain mentorointiohjelman alueen korkeakouluopiskelijoille. Uusin, syksyllä 2023 alkanut ohjelma tarjoaa noin seitsemän kuukauden aikana noin 20 opiskelijalle ainutlaatuisen henkilökohtaisen mahdollisuuden osaamisen kehittymiseen ja verkostojen luomiseen työelämään.
Lue lisää

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää