Korkeakouluopiskelijoiden pitovoimatyö ja kuntamarkkinoinnin SM-voitto siivittivät toimintaa

 Vaasan seudun tunnetuksi tekeminen on maratonmatka ja työnä pitkäjänteistä ja tavoitteellista. Imago- ja rekrytointimarkkinointia on tehty Vaasan kaupungin johdolla yhdessä seudun kuntien ja yritysten kanssa monta vuotta, eikä työ suinkaan ole päättymässä. Matkaa on vielä, jotta Vaasa tunnettaisiin maailman onnellisimpana paikkana asua ja tehdä työtä. Seudulla asuvat toki tämän jo tietävät.

Vuonna 2022 onnellisuutta lähestyttiin hieman eri näkökulmasta. Erilaiset epäonnistumiset elämässä ovat inhimillisiä, kaikki mokaavat. Imagokampanja kirvoitti kertomaan omista epäonnistumisista ja myös nauramaan niille. Brändilauseemme ”Vaasassa on helppo olla onnellinen” saikin tänä vuonna pienen lisän; ”Siitäkin huolimatta Vaasassa on helppo olla onnellinen”.

YLE vieraili Vaasassa alkukesällä ja järjesti paljon ohjelmaa kokonaisen viikonlopun verran. Vaasasta tehtiin muun muassa suoria lähetyksiä, näytettiin paljon kaunista merimaisemaa sekä vaasalaislähtöiset tunnetut henkilöt pääsivät kertomaan, mitä entinen kotikaupunki on jättänyt sydämeen. Niin ja juhlihan se Strömsökin 20-vuotistaivaltaan. YLEn vahva läsnäolo Vaasassa antoi mahdollisuuden tarttua tähän imuun ja siten saada valtakunnallista näkyvyyttä. Vaasan seutu oli vahvasti mukana myös YLE-päivässä Vaasan torilla 11.6.

Kuntamarkkinoinnin kultaa jo toisen kerran

voittajatSyksyn edetessä myös rekrytointimarkkinoinnin kampanjan suunnittelu aloitettiin yritysten kanssa. Kampanjasuunnitelma pääviesteineen ja markkinointikanavavalintoineen tehtiin vuoden 2022 puolella, mutta itse kampanja toteutettiin vuoden 2023 puolella tammi-helmikuussa. Teemana oli kohderyhmää hyvin puhutteleva ”Vaasassa kaikki tunteet saavat näkyä.” Kuten elämässä yleensäkään, ei työelämässäkään kaikki päivät ole kiiltokuvamaisia. Kaikilla on hyviä ja huonoja päiviä. Tunteet vaihtelevat jokaisella – ja se on sallittua.

Menestystäkin kulunut vuosi toi tullessaan. Vaasa ja VASEK voittivat kultaa Kuntamarkkinoiden SM-kisoissa vuonna 2021 toteutetulla imago- ja rekrytointikampanjalla, jossa journalisti Maria Veitola etsi maailman onnellisinta ihmistä. VASEKille kuntamarkkinoinnin SM-voitto oli jo toinen. Tuomaristo arvosti Vaasan kampanjassa monen tasoiseen strategiaan vahvasti kytkeytyvää hyvää mieltä, joka sopii hienosti aikaansa sekä tavoitti kohderyhmänsä monipuolisin keinoin ja yhteistyöllä.

Pitovoimatyö seutumarkkinointia parhaimmillaan

FI 1 luontoretki saltkaret instagram 1080x1350VASEK on vuonna 2022 panostanut aikaisempaa enemmän korkeakouluopiskelijoihin. Opiskelijoiden pitovoiman parantamisessa tavoitteena on saada korkeakouluopiskelijat jäämään Vaasan seudulle valmistumisensa jälkeen. Pitovoimatyön konkreettisia tavoitteita on saada korkeakouluopiskelijat tuntemaan seutu paremmin jo opiskeluaikanaan.

VASEK tutustuttaa opiskelijoita uuden kotiseutunsa vapaa-ajanmahdollisuuksiin sekä kertoo monista työmahdollisuuksista. Kun opiskelija tuntee alueen ja on osa vaasalaista yhteisöä, hän myös helpommin jää tänne valmistumisensa jälkeen. Tästä työstä on VASEK ottamassa tulevaisuudessa entistä koordinoivampaa roolia. Itse asiassa, pitovoimatyö onkin seudun markkinointia parhaimmasta päästä.

Vaasan seudun pitovoiman parantaminen korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa

  • Hankeaika: 1.3.2022–31.5.2023
  • Budjetti: 62 000 euroa
  • Rahoitus: Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen -määräraha (AKKE)