Joonas hyppy1
Vuoden 2020 aikana toteutettiin kampanjat Koska elämän kuuluukin olla helppoa ja Töitä koko Suomelle.

Maailman onnellisimman seudun markkinointia sotki korona

Vaasan seudun markkinoinnin suunnitelmia laitettiin uusiksi vuoden aikana moneen otteeseen. Syynä oli tietysti korona.

Vaasan kaupungin strategiaan on kirjattu tavoite maailman onnellisimmista asukkaista. Kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseksi asukkaiden onnellisuutta ryhdyttiin kehittämään yhdessä onnellisuustutkija Markku Ojasen avulla, ja työtä tullaan kaupungin toimesta jatkamaan myös tulevina vuosina. Onnellisuuden edistymistä seurataan muun muassa vuosittain tehtävällä onnellisuustutkimuksella. Yksi keskeisimmistä toimista on opastaa konkreettisin keinoin asukkaita edistämään omaa onnellisuuttaan. Etenkin korona-aika on mahdollistanut onnellisuuden löytymisen ihan läheltä, omasta arjesta.

Onnellisuuskampanjan lanseerauksen yhteydessä oli tarkoitus käynnistää myös seudun yritysten yhteinen rekrytointikampanja Töitä koko Suomelle. Korona sotki nekin suunnitelmat, ja kampanjan aloitusta jouduttiin siirtämään kahteen eri otteeseen. Vihdoin marraskuussa kuitenkin päästiin matkaan. Yrityksistä mukana olivat ABB, Aktia, Hitachi ABB Power Grids, Vaasan keskussairaala, Wapice, VEO ja Wärtsilä.

Työnantajaimago- ja rekrytointikampanja oli valtakunnallinen digitaalisesti toteutettu kokonaisuus, jossa alueen yritykset kertoivat upeista työmahdollisuuksistaan suurimmissa kaupungeissa asuville millenniaaleille eli 25–35-vuotiaille. Tästä ikäryhmästä houkuteltiin erityisesti eri alojen insinöörejä, talousalan osaajia sekä hoitoalalla työskenteleviä. Kampanja päättyi 13.12., ja sekä Vaasan seutu että yritykset saivat upeasti näkyvyyttä eri medioissa ympäri Suomea. Mainosnäyttöjä eri medioissa oli 6,7 miljoonaa ja kampanjasivuilla vieraili yli 12 300 Vaasan seudun työpaikoista kiinnostunutta kävijää.

Verkkopalvelulle mainetta, kunniaa ja kehitystä

Syksyllä 2019 julkaistu seudun yhteinen verkkopalvelu vaasa.fi palkittiin kunniamaininnalla kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa syyskuussa. Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa palkitaan joka vuosi parhaita kuntien ja seutujen markkinointityössä onnistuneita kampanjoita ja tekoja. Tänä vuonna kisaan osallistui yhteensä 49 ehdotusta eri puolilta Suomea.

Vaasan kaupungin, Visit Vaasan, Vaasan seudun ja Merenkurkun saariston yhteisen verkkopalvelun tilastoja tarkasteltiin keväällä ensimmäisen seitsemän kuukauden osalta. Sivuston käyttäjämäärä kasvoi kyseisellä vertailujaksolla 44 prosenttia. Matkailun osioissa saavutettiin käyttäjämäärissä 118 prosentin kasvu.

Verkkosivusto vaasa.fi kehittyi koko vuoden 2020 ajan. Korona ja sosiaalinen eristäytyminen iski lujasti myös moneen Vaasan seudun yritykseen. Yritysten toiminnan tukemiseksi verkkopalveluun lisättiin VASEKin avustamana osio yritysten tarjoamista korona-ajan palveluista ja autettiin seudun asukkaita löytämään ja hyödyntämään turvallisesti esimerkiksi kauppojen tarjoamia palveluita.

Verkkopalvelun yhteydessä toimiva (VASEKin, Vaasan kaupungin, VisitVaasan, Pohjanmaan liiton ja Kultur-Österbottenin yhdessä ylläpitämä) koko seudun tapahtumakalenteri eli myös korona-ajan hengessä. Kalenteriin tuotiin mukaan online-tapahtumia varten uusi ominaisuus, jota tullaan varmasti käyttämään monessa tapahtumassa myös korona-ajan jälkeenkin. Myös VASEKin sivuille otettiin käyttöön syöte seudun tapahtumakalenterista. VASEKin sivuilta löytää kalenteriin ilmoitetut tapahtumat pääkohderyhmälle Yritykset ja työelämä.