Joonas hyppy1
Under året 2020 genomfördes kampanjerna Livet ska ju vara lätt och Jobb för hela Finland.

Coronaviruset satte krokben för marknadsföring av den lyckligaste regionen i världen

Marknadsföringsplanerna för Vasaregionen förnyades flera gånger under året. Orsaken till det var ju naturligtvis corona.

I Vasa stads strategi finns det inskrivet en målsättning om att man ska ha de lyckligaste invånarna i världen. För att nå det ambitiösa målet om att höja befolkningens känsla av lycka har man tagit hjälp av lyckoforskaren Markku Ojanen, och arbetet kommer under stadens ledning även att fortsätta under de kommande åren. För att nå framsteg inom lycka följs bland annat en årlig lycklighetsundersökning upp. En av de viktigaste åtgärderna är att ge invånarna konkret vägledning för att främja sin egen lycka. Coronatiden har i synnerhet gjort det möjligt att finna lycka i ens närmiljö, i den egna vardagen.

I samband med lanseringen av lyckokampanjen var planen att företagen i regionen skulle inleda den gemensamma rekryteringskampanjen Jobb för hela Finland. Coronaviruset strulade också till dessa planer, och kampanjens inledande fick skjutas upp vid två olika tillfällen. I november kom kampanjen äntligen igång. De deltagande företagen var ABB, Aktia, Hitachi ABB Power Grids, Vasa Centralsjukhus, Wapice, VEO och Wärtsilä.

Arbetsgivarimage- och rekryteringskampanjen handlade om en riksomfattande, digitalt genomförd kampanj där företag i regionen berättade om sina fantastiska arbetstillfällen för millennialer, det vill säga 25–35-åringar, som bor i Finlands största städer. Särskilt ingenjörer inom olika områden, ekonomiexperter och de som arbetar inom vården lockades från denna åldersgrupp. Kampanjen avslutades den 13 december, och både Vasaregionen och företagen fick stor synlighet i olika medier runt om i Finland. Antalet reklamvisningar uppgick till 6,7 miljoner i olika medier och kampanjsidan hade över 12 300 besökare som var intresserade av jobb i Vasaregionen.

Anseende, heder och utveckling åt webbtjänsten

Regionens gemensamma webbjänst vaasa.fi, som publicerades hösten 2019, belönades med ett hedersomnämnande i FM i kommunmarknadsföring i september. Årligen utser FM i kommunmarknadsföring kommunernas och regionernas bästa kampanjer och insatser som har varit framgångsrika i sitt marknadsföringsarbete. I år deltog sammanlagt 49 bidrag i tävlingen från olika delar av Finland.

Statistiken över Vasa stads, Visit Vasas, Vasaregionens och Kvarkens skärgårds gemensamma webbtjänst undersöktes för första gången efter sju månader. Under denna jämförelseperiod ökade hela webbplatsens användarantal med 44 % och turismdelarnas med hela 118 %.

Webbplatsen vaasa.fi utvecklades under hela 2020. Coronaviruset och den sociala isoleringen drabbade också många företag i Vasaregionen hårt. För att stödja företagens verksamhet lades, med hjälp av VASEK, till ett avsnitt om tillhandahållande av tjänster som företag erbjuder under coronatiden och som avsåg att hjälpa invånarna i regionen att hitta och tryggt tillgodogöra sig till exempel tjänster som tillhandahålls av butiker.

Evenemangskalendern för hela regionen (som gemensamt upprätthålls av VASEK, Vasa stad, VisitVaasa, Österbottens förbund och Kultur-Österbotten) som verkar i samband med webbtjänsten, fungerade även i coronavirusets anda. En ny funktion för online-evenemang introducerades i kalendern, en funktion som säkert också efter coronatiden kommer att användas vid flera tillfällen. Också på VASEKs webbplats har man tagit i bruk inmatningen från regionens evenemangskalender. På VASEKs webbplats hittar man evenemangen som matats in i evenemangskalendern med huvudmålgruppen Företag och arbetsliv.