Aluekehitys kuvituskuva

Uusia ohjelmia, uusia hankkeita

VASEKin yksi päätehtävistä on aluekehitys, joka kattaa laajan kokonaisuuden aina seudun kehittämisen strategiatasosta sekä kehitysohjelmista edelleen yksittäisiin erikokoisiin hankkeisiin. VASEK toteuttaa strategioiden ja ohjelmien sekä yhtiön hallituksen määrittämän strategian perusteella seudullisia kehityshankkeita, jotka koskettavat laajasti elinkeinoelämän eri sektoreita ja tarpeita. Tämän lisäksi koordinoimme ja rahoitamme kunnallisella rahoitusosuudella seudun muiden tahojen kehityshankkeita.

VASEKin toteuttamat hankkeet vahvistavat monin osin myös yritysneuvonnan palveluita. VASEKilla oli vuonna 2019 käynnissä 14 hanketta, joita toteutimme yksin tai yhdessä hankekumppaneiden kanssa. Hankkeiden ulkoinen rahoitusosuus (EU, valtio, yritykset) oli keskeisessä roolissa myös yhtiön talouden näkökulmasta. Lisäksi olimme mukana rahoittamassa kunnallisella rahoitusosuudella 16 muiden organisaatioiden hanketta. Toimimme myös lukuisissa ohjaus- ja työryhmissä yhteistyötahona, puheenjohtajana tai jäsenenä.

Käynnissä olevan EU-ohjelmakauden viimeinen varsinainen toteutusvuosi on 2020, ja edessä oleva ohjelmakausien vaihtuminen näkyi jo seudulla. Vielä vuoden 2019 aikana hankekanta oli hyvä, mutta nyt edessä on muutaman vuoden jakso, jolloin rahoitusta on selkeästi vähemmän käytettävissä. Tämä näkyi jo osittain hankerahoituksen vähenemisenä, sillä VASEKin muiden organisaatioiden hankkeisiin suuntaama rahoitus aleni jo selvästi vuonna 2019.

Valtion ja seudun väliseen Kasvusopimukseen (AIKO) sisältyvät viimeiset hankkeet olivat toteutuksessa, ja samanaikaisesti valmisteltiin uutta hallitusohjelman mukaista yliopistokaupunkien kehittämiseen keskittyvää ohjelmaa. Suunnitelma valmistuu kevään 2020 aikana, ja se perustuu kunkin yliopistokaupungin ja lähialueen vahvuuksiin, jotka Vaasan seudulla ovat luonnollisesti vahva energiateollisuus ja ilmastonmuutoksen aiheuttamiin haasteisiin vastaaminen kotimaassa ja globaalisti.

Vaasan seudun Elinvoimastrategian 2016–2020 toteutus eteni vuoden aikana toimenpideohjelmassa määriteltyjen kehityshankkeiden ja prosessien toteuttamisen puitteissa. Uuden seudullisen elinvoimastrategian valmistelu puolestaan oli osittain tauolla kuntaliitosneuvottelujen johdosta. Uuden seudullisen elinvoimastrategian työstämistä selvitetään lähemmin vuoden 2020 aikana.

Monet keskeiset hankkeet vaativat eri tahojen yhteistyötä ja ovat siten tulosta useiden toimijoiden yhteisestä panoksesta. VASEK osallistui aktiivisesti seudun strategisten kärkihankkeiden toteutukseen, ja niissä päästiin etenemään tuloksekkaasti kuluneena vuonna. Näistä hankkeista ajankohtaisimpina olivat Merenkurkun laivahankkeen eteneminen toteutukseen, liikenteen runkoverkkoon liittyvä edunvalvonta, lentoliikenteen kehittäminen, GigaVaasa-työ sekä laaja-alainen työ energiaklusterin toimintaedellytysten vahvistamiseksi.