JH4 9215

Koska elämän tuleekin olla helppoa – tekoja sloganin takaa

Koko vuoden 2019 ajan työstetty Vaasan ja Vaasan seudun verkkopalvelu vaasa.fi julkaistiin syyskuussa. Sitä edelsi keväällä julkaistu kehitysversio, joka oli käyttäjillä testattavana ja josta saadut palautteet olivat arvokkaita lopullisen verkkosivuston toteutuksen kannalta. Verkkopalvelun konseptointi aloitettiin jo vuoden 2018 puolella, joten laaja kokonaisuus oli melkoinen yhteisponnistus.

Vaasan seudun tiedot löytyvät yhden ja saman osoitteen alta – oli kävijä sitten asukas, matkailija tai yritys. Aiemmin Vaasan kaupungin, Visit Vaasan, Vaasan seudun ja Merenkurkun saariston sivustot toimivat erillisinä sivustoina, ja oikean tiedon löytäminen oli joskus hankalaa. Seudun digitaalinen näkyvyys on nyt nostettu uudelle tasolle ja entistä kattavampia verkkosivuja voidaan hyödyntää entistä paremmin.

VASEK vastaa verkkopalvelun kokonaisuuksista ”Koulutus ja työ” ja ”Yritykset”. Sivustolta löytyy myös seudun tapahtumakalenteri, joka on aiempaa laajempi ja kattaa koko Pohjanmaan alueen. VASEK, Visit Vaasa ja Pohjanmaan liitto vastaavat yhdessä tapahtumakalenterin jatkokehittämisestä.

Vaasan ja koko seudun tunnettuus on koettu heikoksi. VASEK ja Vaasan kaupunki tarttuivat haasteeseen keväällä ja käynnistivät imagokampanjan, jolla saataisiin ihmisten katseet kääntymään kohti Vaasaa.

vaasalaisaloite

Helppo elämä -kampanja aloitettiin lokakuussa, ja kohderyhmänä oli erityisesti milleniaalit. Mediahuomio saatiin Vaasalaisaloitteella, jossa muiden kaupunkien Vaasankadut (Suomessa ja Ruotsissa) vaadittiin muuttamaan Vaasan näköisiksi. Seudun asukkaat lähtivät allekirjoittamaan aloitetta, ja jo viikon jälkeen nimiä oli kertynyt yli 2 000. PR-teko ylitti kaikki odotukset ja sillä saavutettiin yli 13 000 000 kontaktia (näyttöä, klikkausta, tykkäystä). Aloite sai radioaikaa eri kanavilla sekä television viihdeohjelma Uutisvuodossakin se nostettiin esille ja Vaasasta käytiin positiivista keskustelua.

Kampanja sai jatkoa vaasalaisen insinöörin Joonaksen seikkailujen muodossa. Videoissa hän vieraili Helsingin Vaasankadulla, ja lisäksi kampanjaan kuului diginäkyvyys Suomen suurimmissa kaupungeissa. Valtakunnallisissa radiokanavissa kuultiin radiomainosta ”Merisää”. Kampanjalla oli myös oma verkkosivu, jonka ”Maailman helpoin arvonta” keräsi yli 3 800 osallistujaa.

Kampanjan kruunasi marraskuun lopussa järjestetyt Tillimakaronijuhlat, jolloin torilla nähtiin satoja ihmisiä maistelemassa jo lähes legendaksi tullutta paikallisherkkua sekä kuuntelemassa vaasalaisia artisteja ja harjoittelemassa venetrailerin taskuparkkeerausta.

Kokonaisuudessaan kampanjan laskettiin saavuttaneen yli 15 000 000 kontaktia. Kampanjan budjettiin suhteutettuna voidaan puhua erinomaisesta onnistumisesta. Loppuvuodesta ryhdyttiin suunnittelemaan jo uutta kampanjaa, jonka kärkiviestinä tulee olemaan Vaasan seudun työmahdollisuudet ja sitä kautta uusien asukkaiden saaminen. Mukaan seuraavaan kampanjaan saadaan seudun yrityksiä eri aloilta, sillä monella yrityksellä on suuri työvoimatarve.

Aivan vuoden lopussa julkaistiin myös seudusta kertova lifestyle-kirja Meri, energia, intohimo, joka on erinomainen liikelahja. Upeat kuvat ja herkulliset tekstit kertovat seudun asukkaista ja siitä, mikä meistä on tehnyt sellaisia kuin olemme.

 

”Helppo elämä -kampanja oli hieno yhteistyön ponnistus, jonka hedelmistä saamme toivottavasti myöhemmin nauttia.  Aivan uudenlaisella tekemisellä on aina riskinsä, mutta onnistumisen tunne aivan huikea.”  
- markkinointipäällikkö Mari Kattelus

 

Kampanjan suunnittelu toteutettiin REKRY 2019 -hankkeen rahoituksella, 1.12.2018–30.4.2019, budjetti 35 000 euroa (Alueelliset innovaatiot ja kokeilut -rahoitus / ERM).