JH4 9215

Livet ska ju vara lätt - gärningar bakom sloganen

I september lanserades Vasas och Vasaregionens webbtjänst vaasa.fi som bearbetats under hela år 2019. Den föregicks på våren av en utvecklingsversion som testades av användare, och responsen som mottogs var värdefull för genomförandet av den slutliga versionen. Webbtjänstens konceptualisering initierades redan 2018, så den omfattande helheten var en ansenlig gemensam ansträngning.

Information om Vasaregionen finns nu under en och samma adress – besökaren må vara invånare, turist eller företagare. Tidigare fungerade webbsidorna för Vasa stad, Visit Vaasa, Vasaregionen och Kvarkens skärgård som separata webbplatser, och det var ibland svårt att hitta rätt information. Regionens digitala synlighet har nu höjts till en ny nivå och de mer omfattande webbsidorna kan nu bättre tillgodogöras.

VASEK ansvarar för webbtjänstens helheter "Utbildning och arbete" och "Företag". Webbsidan innehåller också regionens händelsekalender som numera är mera omfattande och täcker hela Österbottens område. VASEK, Visit Vaasa och Österbottens förbund ansvarar gemensamt för den fortsatta utvecklingen av händelsekalendern.

Vasas och hela regionens rykte har uppfattats som svagt. VASEK och Vasa stad tog sig an utmaningen under våren och lanserade en imagekampanj för att få människor att rikta blicken mot Vasa.

vaasalaisaloite

Lätt liv-kampanjen initierades i oktober, och som målgrupp stod särskilt millennials. Uppmärksamhet i media erhölls genom Vasaninitiativet där det uppmanades att andra städers Vasagator (i Finland och Sverige) gjorde sina Vasagator Vasalika. Invånarna i regionen undertecknade initiativet, och efter en vecka hade över 2 000 personer skrivit under. PR-tricket överträffade alla förväntningar och uppnådde drygt 13 000 000 kontakter (visningar, klick, gillningar). Initiativet fick radiotid på olika kanaler, liksom i TV i underhållningsprogrammet Nyhetsläckan där initiativet togs upp och ledde till en positiv debatt om Vasa.

Kampanjen fick en fortsättning i form av Vasabördiga ingenjören Joonas äventyr. I videorna besökte han Vasagatan i Helsingfors, och dessutom hörde digital synlighet i de största städerna i Finland till kampanjen. I de rikstäckande radiokanalerna hördes radioreklamen ”Sjöväder”. Kampanjen hade också en egen hemsida, vars "Världens enklaste utlottning" lockade över 3 800 deltagare.

Kampanjen kröntes av Dillmakaronifesten som hölls i slutet av november, då hundratals människor kom för att smaka på den lokala delikatessen som blivit något av en legend, samt lyssna på Vasabördiga artister och öva fickparkering med båtsläpvagn.

Totalt beräknades kampanjen ha nått ut till över 15 000 000 kontakter. När det kommer till kampanjens budget kan man tala om utmärkta framgångar. I slutet av året påbörjades redan planeringen av en ny kampanj vars ledande budskap kommer att vara Vasaregionens arbetsmöjligheter, och därmed locka nya invånare. I den följande kampanjen kommer företag från regionen från olika sektorer att delta, eftersom många företag har stor brist på arbetskraft.

Alldeles i slutet av året publicerades även livsstilsboken Hav, passion, energi, som är en utmärkt företagsgåva. De magnifika bilderna och de tilltalande texterna berättar om regionens invånare och vad som har gjort oss till de vi är.

 

"Lätt liv-kampanjen var en fin samarbetsinsats vars frukter vi förhoppningsvis senare kommer att få skörda.    Det finns alltid en risk med att prova på något helt nytt, men känslan av framgång är helt fantastiskt."
- marknadsföringschef Mari Kattelus

 

Kampanjutformningen genomfördes med finansiering från REKRY 2019-projektet, 1.12.2018–30.4.2019, budget 35 000 euro (Regionala innovationer och experiment / ERM).