Uutiset

VASEK keskittyy Vaasan lentoaseman lentoliikenteen kehittämiseen kahden vuoden ajan

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK on saanut Pohjanmaan liitolta rahoitusta hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää lentoliikennettä Vaasan lentoasemalle ja lentoasemalta. Kaksivuotisen hankkeen tavoitteena on sekä lisätä olemassa olevien reittien vuorojen määrää että luoda pohjaa uusille lentoyhteyksille.

VaasanLentoasema8 KatjaLosonen 2014

 

Hankkeen tarkoituksena on lisätä tietoisuutta ja herättää lentoyhtiöiden ja tilauslentoyhtiöiden kiinnostusta Vaasan seutuun. Lisäksi projektin tavoitteena on lisätä Vaasan lentoaseman näkyvyyttä potentiaalisille matkustajille kertomalla seudun matkustusmahdollisuuksista.

– Lentomatkustus Suomessa elpyy pandemian jälkeen hitaammin kuin muualla Euroopassa. Yhtenä syynä tähän on Venäjän ilmatilan sulkeminen, joka vaikuttaa Finnairin Aasian-liikenteeseen, kertoo VASEKin projektipäällikkö Peter Källberg.

  • Vaasan lentoasema: 177 592 matkustajaa vuonna 2024 (2019: 303 911), eli 58 % vuoden 2019 tasosta
  • Euroopassa matkustajamäärät ovat jo keskimäärin samalla tasolla tai korkeammalla kuin ennen pandemiaa, kun taas Suomessa ollaan 75 prosentissa vuoden 2019 tasosta

– Uskallan väittää, että Vaasassa kysyntä on melko lähellä vuoden 2019 tasoa, ja tämä vahvistetaan myös osalta yrityksiä. Ongelma on nyt siinä, että kapasiteetti ei riitä – esimerkiksi lähtöjen määrä on yli 40 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019, Källberg muistuttaa.

– Tiedämme, että Vaasalla on lentoyhtiöitä kiinnostava profiili. Meillä on laaja vaikutusalue, sillä matkustajia saapuu Vaasan lentoasemalle jopa kahden tunnin ajomatkan päästä. Se tarkoittaa noin puolen miljoonan ihmisen väestöpohjaa. Täällä on hyvä yhdistelmä sekä liike- että lomamatkustajia, ja molemmat segmentit ovat kasvussa. Vakiintuneet yrityksemme kasvavat ja laajentavat toimintaansa, ja uusia yrityksiä on tulossa. Myös vapaa-ajan matkailu kasvaa, esimerkiksi ulkomaisten matkailijoiden kiinnostus on lisääntymässä, joten odotettavissa on nousua silläkin saralla, VASEKin toimitusjohtaja Stefan Råback kertoo.

Vaasan seutu haluaa tuoda esiin seudun nykyisen ja tulevan potentiaalin. Tällä hetkellä tiedetään, että kysyntä ylittää tarjonnan, joten hankkeen ensisijainen tavoite on lisätä kapasiteettia olemassa olevilla lentoreiteillä, eli toisin sanoen lisää vuoroja sekä Finnairilta että SASilta, sillä tämä on erityisesti elinkeinoelämän toivoma asia.

– Haluamme myös herättää muiden lentoyhtiöiden kiinnostuksen, sillä alueen kaikki investointisuunnitelmat huomioon ottaen näemme, että tulevaisuudessa voi olla tarvetta suorille lennoille muihin kohteisiin, Källberg sanoo.

Seudulla nähdään kasvavaa liikennevirtaa, mutta tiedetään myös, että uusien lentoreittien tai lisävuorojen saaminen on aikaa vievä prosessi, joka vaatii markkinaehtoisia ratkaisuja.

Yhtenä konkreettisena esimerkkinä tähänastisesta toiminnasta on alueen osallistuminen alan Routes Europe -messuille huhtikuussa. Kyseessä on tapahtuma, jossa lentoyhtiöt ja matkustuskohteet voivat tavata ja luoda kontakteja jatkokeskustelujen pohjaksi. Tällaisiin messuihin osallistuminen on jatkossakin mahdollista myönnetyn hankerahoituksen ansiosta.

– Saimme nyt mahdollisuuden osallistua Finavian osastolle messuilla, ja alueen viesti oli, että täällä on potentiaalia uusille lentoyhteyksille. Tapahtuma oli mielenkiintoinen, ja jää nähtäväksi, mihin se johtaa, kertoo Källberg ja jatkaa:

– Kuten sanottu, lentoreittien rakentaminen on pitkä prosessi, ja näkyvyys tällaisissa tapahtumissa on osa tätä työtä.

Route development to/from Vaasa Airport

  • Hankeaika: 1.1.2025–31.12.2026
  • Budjetti: 68 811 euroa
  • Rahoitus: AKKE-rahoitus (Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen -määräraha) Pohjanmaan liiton kautta (80 %) ja oma rahoitusosuus (20 %)
  • Hankkeen sivu
Tagit: