Ett märkligt pandemiår – allvarliga utmaningar, förnyelse och framgång, allt på samma gång

097A1522

År 2021 var det första året som vi levde med coronapandemin under hela året, och naturligtvis hade den en betydande inverkan på vår verksamhet. Ärendena som företagsrådgivningens kunder ville diskutera var både företagarnas olika bekymmer och utmaningar, men också verksamhetsutveckling och att skapa något nytt. Under året som gick blev det allt tydligare hur olika effekterna av pandemin drabbat branscherna. För vissa uppstod stora ekonomiska förluster medan det för andra öppnades nya tillväxtmöjligheter. Det växande antalet kunder hos våra nyföretagstjänster signalerar i sin tur en vilja till förändring och ett ökande intresse för företagande. Trots restriktionerna har vi kunnat betjäna alla kunder på ett för alla parter lämpligt sätt. Vi kan erbjuda tjänster via flera kanaler, oavsett var vi finns rent fysiskt.

Nyföretagscentrum Startia har i enlighet med våra ambitioner nått ut till allt fler som planerar att grunda företag och under förra året satte vi nytt rekord med hela 753 privatkunder.  Det är enkelt att boka Nyföretagscentrums tjänster på webben och tröskeln att ta kontakt har varit låg. Våra kunder värdesätter den avgiftsfria och människonära servicen, vilket också framgår av kundnöjdhetsenkäten: 84 % av kunderna skulle mycket sannolikt rekommendera våra tjänster även till andra.

Precis som tidigare har vi också hjälpt till med ägarskiften, trots pandemin. Våra ägarskiftesrådgivare har ständigt information om flera tiotals företag som är till salu, i slutet av 2021 var antalet så stort som 70 företag. Under året assisterade vi sammanlagt 182 olika kundföretag i möten mellan säljare och köpare och i processen för generationsskiften.

Kunnig arbetskraft och tillgången på sådan

Företag inom olika branscher och av olika storlek har ställts inför arbetskraftsutmaningar och man har också satsat på att skaffa arbetskraft bland annat genom att genomföra marknadsförings- och rekryteringskampanjer tillsammans med Vasa stad och arbetsgivarna. Vi kommer att fortsätta arbetet tillsammans med det omfattande partnernätverket för att företagen i framtiden ska kunna hitta den kompetenta arbetskraft de behöver.

Hösten 2021 uppdaterade VASEK sin strategi för den kommande tvåårsperioden och i och med strategiarbetet lyftes just arbetskraftsfrågan som ett fokusområde för utvecklingsarbetet i Vasaregionen. Den utmärkta arbetskraftssituationen i Österbotten är ingen svaghet för oss, utan snarare en positiv utmaning när företagen är framgångsrika och aktivt kan anställa nya medarbetare. Det intensiva arbetet som pågår med stora investeringsprojekt inom batteriindustrin kommer också för sin del att bidra till att stärka regionens dragningskraft. Utöver strategiarbetet har bolaget sett över värdeprocessen och definierat VASEKs värderingar. Bolagets hållbarhetsplan färdigställdes också i slutet av året.

Redan i god tid under hösten 2020 visste vi att EnergyWeek 2021 återigen skulle behöva flyttas fram ett år. I stället för den internationella evenemangsveckan skapades EnergyVaasa Talks, en serie webbinarier. Med hjälp av dem har man såväl upprätthållit energibranschens och EnergyWeeks teman, den externa marknadsföringen av energiklustret som främjat nätverkande. Webbinarierna och presentationerna som experterna höll, nådde ut till totalt 1 700 tittare och inspelningarna får fortfarande fler nya visningar.

Rekordmånga projekt

Det första året för genomförandet av det Ekosystemavtal som Vasa stad ingått, började med nationell finansiering. Tillsammans med Vasa stad och Merinova satsade vi på utvecklingshelheterna GigaVaasa och EnergySampo. Arbetet med dessa teman fortsätter under 2022, då EU:s nya programperiod inleds med nya projekthelheter.

Gällande projektverksamheten var det gångna året ett alla tiders rekordår för VASEK. Som bäst användes 20 externt finansierade projektkostnadsställen och ett exceptionellt stort antal teman. Det stora antalet utvecklingsprojekt tillförde betydande extraresurser till bolagets verksamhet.

År 2021 jobbade vi hårt med många ämnen och teman, delvis med specialarrangemang, men utan att för den skull pruta på varken engagemang eller samarbetsanda. Jag vill tacka vår personal för ett utmärkt arbete och enastående prestationer under år 2021!

Stefan Råback
verkställande direktör