Merkillinen pandemiavuosi – vakavia haasteita, uusiutumista ja menestystä samanaikaisesti

097A1522

Vuosi 2021 oli ensimmäinen kokonainen vuosi pelkkää koronapandemian aikaa, ja luonnollisesti sen vaikutukset toimintaamme olivat merkittävät. Yritysneuvonnan asiakastapaamisten aiheina olivat sekä yrittäjien erilaiset huolet ja haasteet, mutta myös toiminnan kehittäminen ja uuden luominen. Kuluneen vuoden aikana toimialojen väliset erot korostuivat pandemian vaikutuksien osalta, toisille syntyi suuria taloudellisia menetyksiä ja joillekin toisille avautui kasvumahdollisuuksia. Uusyrityspalvelumme kasvavat asiakasluvut puolestaan viestivät muutoshalusta ja yrittäjyyskiinnostuksen vahvistumisesta. Kaikille asiakkaille on löytynyt rajoituksista huolimatta sopivat tavat palvella. Pystymme tarjoamaan monikanavaisia palveluita, ollaan sitten fyysisesti missä tahansa.

Uusyrityskeskus Startia onkin tavoittanut pyrkimystemme mukaisesti entistä useamman yrityksen perustamista suunnittelevan, ja kuluneena vuonna saavutimme uuden ennätyksen peräti 753 henkilöasiakkaalla.  Uusyrityskeskuksen palvelut on helppo varata verkossa ja kynnys yhteydenottoon on ollut matalalla. Asiakkaamme arvostavat maksutonta ja ihmisläheistä palvelua, sen kertoo myös asiakastyytyväisyyskysely: 84 % asiakkaista suosittelisi erittäin todennäköisesti palveluitamme myös muille.

Myös omistajanvaihdoksia on edistetty entiseen tapaan, pandemiasta huolimatta. Omistajanvaihdosneuvojillamme on jatkuvasti tiedossaan useiden kymmenien myynnissä olevien yritysten tiedot, loppuvuodesta 2021 lukema oli niinkin paljon kuin 70 yritystä. Vuoden aikana avustimme myyjien ja ostajien kohtaamisessa ja sukupolvenvaihdoksiin liittyvissä prosesseissa yhteensä 182 eri asiakkuusyrityksen osalta.

Osaava työvoima ja sen saatavuus

Eri alojen ja kokoluokkien yritykset ovat kohdanneet työvoimahaasteita, ja työvoiman saamiseen ollaankin panostettu muun muassa toteuttamalla markkinointi- ja rekrytointikampanjatoimia yhdessä Vaasan kaupungin ja työnantajien kanssa. Työtä yhdessä mittavan kumppaniverkoston kanssa jatketaan, jotta yritykset löytävät jatkossa tarvitsemansa osaavan työvoiman.

VASEK päivitti syksyllä 2021 strategiansa seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi, ja strategiatyön myötä juuri työvoima-asiat nostettiin yhdeksi kehittämistyön pääpainopisteeksi Vaasan seudulla. Pohjanmaan erinomainen työvoimatilanne ei ole meille heikkous, vaan enemmänkin positiivinen haaste, kun yritykset menestyvät ja voivat aktiivisesti palkata uusia tekijöitä. Meneillään oleva intensiivinen työ akkuteollisuuden suurten investointihankkeiden osalta vahvistaa myös osaltaan alueen vetovoimaa. Strategiatyön lisäksi yhtiössä käytiin läpi arvoprosessi ja määritettiin VASEKin arvot. Myös yhtiön vastuullisuussuunnitelma valmistui vuoden lopulla.

Jo hyvissä ajoin syksyllä 2020 tiedettiin, että EnergyWeek 2021 joudutaan siirtämään jälleen vuodella. Kansainvälisen tapahtumaviikon tilalle luotiin EnergyVaasa Talks -webinaarisarja, jonka kautta on pidetty yllä energia-alan ja EnergyWeekin teemoja, energiaklusterin ulkoista markkinointia sekä edistetty verkostoitumista. Webinaarit ja niiden asiantuntijapuheenvuorot tavoittivat yhteensä 1 700 katsojaa ja tallenteet keräävät edelleen uusia katsomiskertoja.

Ennätysmäärä hankkeita

Vaasan kaupungin solmiman Ekosysteemisopimuksen ensimmäinen toteuttamisvuosi lähti liikkeelle kansallisella rahoituksella. Panostimme yhdessä Vaasan kaupungin ja Merinovan kanssa GigaVaasa- ja EnergySampo -kehittämiskokonaisuuksiin. Työ näiden teemojen eteen jatkuu vuoden 2022 aikana kun EU:n uusi ohjelmakausi käynnistyy uusilla hankekokonaisuuksilla.

Kulunut vuosi olikin VASEKille kaikkien aikojen ennätysvuosi hanketoiminnassa. Parhaimmillaan käytössä oli 20 ulkoisesti rahoitettua hankekustannuspaikkaa ja poikkeuksellisen monta teemaa. Kehityshankkeiden mittava määrä toi merkittävät lisävoimavarat yhtiön toimintaan.

Vuosi 2021 puurrettiin monen aiheen ja teeman parissa, osittain poikkeusjärjestelyin, mutta omistautumisesta ja yhteistyön hengestä tinkimättä. Kiitän henkilökuntaamme erinomaisesta työstä ja saavutuksista vuoden 2021 aikana!

Stefan Råback