Smart mobilitet och smidig logistik

PyorailijatVarjossa EsaLuoto 2013 medium

Corona påskyndade arbetet med utvecklingen av koldioxidneutral mobilitet och fick samtidigt verksamheten att förändras något. De planerade pilotexperimenten måste överges helt och hållet. I stället tog vi fram ett informationspaket om smart mobilitet som publicerades sommaren 2021. Syftet är att på tre språk hjälpa såväl invånare, arbetsgivare som besökare i regionen att förstå elementen och tjänsterna för hållbar mobilitet. Webbplatsen utmanar också var och en att tänka på vilka sätt som kunde vara lämpliga för att färdas mer hållbart.

Vägkartan tar oss i mål

Under året ordnades tre workshoppar om koldioxidneutral mobilitet för att diskutera hur arbetet med vägkartan för Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030 framskrider. Vägkartan publicerades i juni 2021 efter kommentars- och utlåtanderundor samt godkännande av VASEKs styrelse.

Vägkartan bidrar till att tydliggöra de utvecklingsstigar som kan öka hållbarheten i trafiken och antalet användare av olika transporttjänster. Vägkartan behandlar mobiliteten ur åtta olika temaområdens synvinklar, dvs. arbetsplatser, invånare, tjänsteleverantörer, betalningssätt, infrastruktur, förvaltning, finansiering samt ekonomi och kommunikation. Från nuläget tar vi oss etappvis mot målet, dvs. fram till år 2030.

Som följande steg rekommenderar vägkartan att en regional åtgärdsplan uppgörs för att uppnå målsättningarna i vägkartan och i synnerhet hållbarhetsmålen för trafiken. Vägkartan föreslår bland annat att en regional arbetsgrupp för transportservice inrättas. Vid det avslutande projektseminariet, som hölls i augusti, konstaterade man att en arbetsgrupp skulle behövas.

MoveIT - Koldioxidsnål transportservice i Vasaregionen 2030

  • Projektperiod: 1.1.2019–30.6.2021
  • Totalbudget: 151 930 euro, finansiering från Europeiska regionala utvecklingsfonden
  • Projektparter: VASEK, Vasa universitets forskningsplattform Innolab, NTM-centralen, Vasa stad, Korsholms kommun

Världens mest miljövänliga passagerarfartyg

Still 5

Ett efterlängtat nytt fartyg i Kvarkentrafiken fick vi när M/S Aurora Botnia gled in i Vasa hamn och den dagliga trafiken inleddes 25.8.

VASEK deltog i planeringen av invigningen och lanseringen av fartyget. En annan viktig uppgift har varit att säkerställa funktionaliteten och det praktiska i hamnens ekosystem. I och med det nya fartyget har också flera nya projektidéer utvecklats, som gjort att man behövt reda ut framtida utvecklingsbehov.

Det nya fartyget har tagits mycket väl emot av invånarna i Vasaregionen. Under hela hösten har det varit gott om passagerare och i synnerhet fraktkunder.

Seminariet om godstrafik som arrangerades tillsammans med Wasaline fick ett mycket gott mottagande. Teman på seminariet var en fungerande hamn, olika samarbetsformer och främjande av grön mobilitet.

Under året diskuterades bland annat hur man kan förbättra tågförbindelserna till hamnen, koordinera gods från långtradare till järnvägen och även ut till havs direkt från Vasa. I och med det nya fartyget har godsströmmarna helt klart förändrats. Syftet med arbetet har varit att förse näringslivet i regionen och hela Finland med mer hållbara transportlösningar.

Smidig logistik stöder utvecklingen av batteriklustret

Våren 2021 började projektet Nordic Battery Belt Logistics ta fram en strategi som ska främja hållbara och kostnadseffektiva transporter inom projektets verksamhetsområde i Finland, Sverige och Norge. Syftet är att få en bättre uppfattning om vilka nya logistikflöden som kan förväntas uppstå i regionen till följd av de planerade batterifabrikerna. Det handlar alltså om både en inventering och en strategi för hur regionens logistikutbud och infrastruktur kan förbättras för att stödja utvecklingen av batteriklustret Nordic Battery Belt.

Under året gjorde man förstudier och ordnade olika workshoppar. Det egentliga strategiarbetet påbörjas under projektets andra verksamhetsår.

Nordic Battery Belt Logistics

  • Projektperiod 1.5.2021–31.10.2022
  • Totalbudget 300 000 euro
  • Huvudfinansiär Interreg Botnia-Atlantica
  • Partnerskapet består av Kvarkenrådet EGTS, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Skellefteå kommun och Karlebynejdens Utveckling Ab KOSEK.
  • Utöver detta stöds projektet av Rana Utvikling, MidtSkandia och Future Cleantech Solutions.