Fiksua liikkumista ja sujuvaa logistiikkaa

PyorailijatVarjossa EsaLuoto 2013 medium

Korona vauhditti hiilineutraalin liikkumisen kehittämistyötä ja sai toiminnan samalla myös hieman muuttamaan muotoaan. Suunnitelluista pilottikokeiluista jouduttiin luopumaan kokonaan, ja tilalle suunniteltiin fiksun liikkumisen tietopaketti. Tietopaketti julkaistiin kesällä 2021. Sen tarkoituksena on kolmella kielellä auttaa sekä asukkaita, työnantajia että seudulla vierailevia matkustajia hahmottamaan kestävän liikkumisen elementtejä ja palveluita. Sivusto haastaa myös miettimään mitkä jokaisen omalla kohdalla voisivat olla ne keinot, joilla lisätä oman liikkumisen kestävyyttä.

Tiekartan avulla perille

Vuoden aikana järjestettiin kolme hiilineutraalin liikkumisen työpajaa, joissa keskusteltiin Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030 -tiekarttatyön etenemisestä. Tiekartta julkaistiin kesäkuussa 2021 kommentti- ja lausuntokierrosten sekä VASEKin hallituksen hyväksynnän jälkeen.

Tiekartta auttaa hahmottamaan niitä kehityspolkuja, joilla voidaan lisätä liikenteen kestävyyttä ja eri liikennepalveluiden käyttäjämääriä ja siinä käsitellään liikkumista kahdeksan eri teeman eli työpaikkojen, asukkaiden, liikennöitsijöiden, maksutapojen, infrastruktuurin, hallinnon, rahoituksen ja talouden sekä viestinnän näkökulmista. Nykytilasta kuljetaan välipysäkkien kautta maaliin eli vuoteen 2030.

Tiekartassa suositellaan, että seuraavaksi seudulla tehdään toimintasuunnitelma tiekartassa määriteltyjen tavoitteiden, ja erityisesti liikenteen kestävyystavoitteiden saavuttamiseksi. Tiekartassa ehdotetaan muun muassa perustettavaksi seudullista liikennepalvelujen työryhmää. Hankkeen loppuseminaarissa, joka järjestettiin elokuussa, todettiin, että työryhmä olisi tarpeeseen.

MoveIT - Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030

  • Hankeaika: 1.1.2019–30.6.2021
  • Kokonaisbudjetti: 151 930 euroa, rahoitus Euroopan aluekehitysrahastosta
  • Hankekumppanit: VASEK, Vaasan yliopiston tutkimusalusta Innolab, ELY-keskus, Vaasan kaupunki, Mustasaaren kunta

Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-alus

Still 5

Merenkurkun liikenteeseen saatiin kauan odotettu uusi alus, kun M/S Aurora Botnia lipui Vaasan satamaan ja päivittäinen liikennöinti aloitettiin 25.8.

VASEK oli mukana suunnittelemassa laivan vihkiäisiä ja lanseerausta, mutta merkittävänä roolina on ollut myös sataman ekosysteemin toimivuuden ja käytännön asioiden varmistaminen. Uuden laivan myötä on myös kehitelty useita uusia hankeaihioita, joita varten on selvitelty tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Vaasanseutulaiset ovat ottaneet uuden laivan erittäin hyvin vastaan, matkustajia ja erityisesti rahtiasiakkaita on riittänyt pitkin syksyä.

Yhdessä Wasalinen kanssa järjestetty rahtiliikennettä koskeva seminaari sai erittäin hyvän vastaanoton. Seminaarin teemoina oli sataman toimivuus, erilaiset yhteistyön muodot sekä vihreän liikkumisen edistäminen.

Vuoden aikana keskusteluissa oli sataman junayhteyksien parantaminen, tavaramäärien koordinointi rekoilta raiteille ja myös merelle suoraan Vaasasta. Uuden laivan myötä tavaravirrat ovat selkeästi muuttaneet muotoaan. Työn tavoitteena on ollut tarjota seudun ja koko Suomen elinkeinoelämälle entistä kestävämpiä liikenneratkaisuja.

Sujuvalla logistiikalla tukea akkuklusterin kehittämiseen

Keväällä 2021 Nordic Battery Belt Logistics -hankkeessa aloitettiin laatimaan strategiaa, jonka tarkoituksena on edistää kestäviä ja kustannustehokkaita kuljetuksia hankkeen toiminta-alueella Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Pyrkimyksenä on saada parempi käsitys siitä, millaisia uusia logistiikkavirtoja alueelle voi kehittyä suunnitteilla olevien akkutehtaiden seurauksena. Kyse on siis sekä inventoinnista että strategiasta, joiden avulla alueen logistiikkatarjontaa ja infrastruktuuria voidaan parantaa Nordic Battery Belt -akkuklusterin kehittämisen tukemiseksi.

Vuoden aikana tehtiin esiselvityksiä ja järjestetiin erilaisia työpajoja. Varsinainen strategiatyö aloitetaan hankkeen toisen toimintavuoden aikana.

Nordic Battery Belt Logistics

  • Hankeaika 1.5.2021–31.10.2022
  • Kokonaisbudjetti 300 000 euroa
  • Päärahoittaja Interreg Botnia-Atlantica
  • Kumppanuudessa ovat mukana Merenkurkun neuvosto EAYY, Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Skellefteån kunta ja Kokkolanseudun Kehitys Oy KOSEK.
  • Hankkeen tukijoihin kuuluvat lisäksi Rana Utvikling, MidtSkandia ja Future Cleantech Solutions.