LogistikutvecklingIMG 6072

Verksamhetsåret 2018 kan sammanfattas i två ord: evenemang och bakgrundsutredningar. På slutseminariet för projektet E12 Atlantica Transport, som ordnades i våras, diskuterades hur resultaten av projektet kommer att användas i fortsättningen och vilka utmaningar som nu väntar. Samtidigt funderade man över nästa steg och – viktigast av allt – vem som gör vad?

Inom projektet MABA II gjordes olika finansieringsutredningar som underlag för beslutsfattandet i utvecklingsarbetet för färja och infrastruktur samt hamn och spårtrafik. Alla investeringar som förverkligas grundar sig på långsiktiga planer. Förutsättningarna för logistikverksamhet utvecklas inte enbart för företagens nuvarande behov utan även med tanke på framtida möjligheter. Utredningarna gjordes i samarbete med Kvarkenrådet och Kvarken Ports.

Under ledning av en konsult gjordes socioekonomiska och ekonomiska konsekvensanalyser av hur en anslutning till tillväxt- och kärnkorridorerna skulle inverka på Finland och i förlängningen på Vasaregionen. Detta NSB Core-arbete har gjorts i samarbete med Kvarkenrådet och Österbottens förbund.

Ett ämne som engagerade många i regionen under året som gick, var beslutet om stomnätet som även sysselsatte många i form av olika utredningar och faktainsamling. Regionens logistikaktörer sammanställde fakta som underlag för politikernas beslutsfattande.IMG 6056

I höstas firades att Kvarkentrafiken har existerat i 70 år. Under festligheterna presenterades bland annat hur man med hjälp av nuvarande trafikkorridorer ännu bättre kunde förena Kvarkenområdet med resten av världen. Det går dock inte att fokusera allt för mycket på vårt eget område, utan vi måste även se problemen i de övriga trafikkorridorerna som tjänar Kvarken som våra egna utmaningar.

Strategiarbetet kring de framtida trafiksystemen i samarbete med Kvarkenrådet, Österbottens förbund och Region Västerbotten har också lyft fram att man även på EU-nivå har noterat aktörerna som utvecklar logistiken i Kvarkenområdet. Med tanke på olika EU-projekt och ansökningar till dem är det av avgörande vikt att vår region formligen ombeds att delta i dem.

Gällande det nationella och regionala arbetet med trafiksystemen har man samlat in information om behoven av att utveckla vägförbindelser såväl med tanke på frakt- som persontransporter och med beaktande av alla transportformer.

På logistikforumet som ordnades i oktober fördes en öppen diskussion om Finlands interna logistik samt logistikutveckling på både lång och kort sikt. En fråga som kom upp gällde industriförändringarna i Vasa och hur dessa inverkar på logistiken. Speciellt byggandet av Wärtsiläs Smart Technology Hub medför ändringar för regionens logistikarrangemang. Det ger till exempel företagarna en unik möjlighet att utnyttja hamnen i Vasa i större skala, för Wärtsilä har som mål att kraftigt öka användningen av Vasa hamn.

 

Logistiken inom Vasaregionen har utvecklats inom följande projekt:

E12 Atlantica Transport 1.1.2016–31.5.2018, budget 2 197 500 euro, finansieringskälla Botnia-Atlantica-programmet. VASEK är huvudsamarbetspartner i Kvarkenrådets projekt.

Midway Alignment – Botnia Atlantica II (MABA II) 15.9.2016–31.12.2018, budget 827 500 euro, finansieringskälla Botnia-Atlantica-programmet. VASEK är huvudsamarbetspartner i Kvarkenrådets projekt.