Seudun vahvuudet esiin viestinnän keinoin

Vaasan seudun viestintästrategia valmistui alkuvuodesta 2011. Seudun viestinnän kärjiksi valittiin seutumme kiistattomat kärjet: energiateknologia, luonto ja onnellisuus. Seutuviestintätoimenpiteet lähensivät seudun toimijoita ja loivat samalla yhteishenkeä seudulle. 

Konkreettisina toimenpiteitä kertomusvuonna tehtiin yhteisiä rekrytointi-ilmoituksia Helsingin Sanomissa sekä toteutettiin seudun tarinoita kokoava sähköinen joulukalenteri eloajailoa.fi.  Kalenteri esitteli seudun kulttuuria, urheilua, henkilötarinoita ja kiinnostavia ilmiöitä tavoitteenaan tavoittaa entistä enemmän ihmisiä seudun ulkopuolelta ja tutustuttaa heidät paremmin seutuun. Sosiaaliset mediat otettiin loppuvuodesta myös haltuun ja Vaasan seudun facebook-sivua hyödynnettiin mm. joulukalenterin markkinoinnissa. Loppuvuodesta valmisteltiin myös tammi-helmikuun 2012 vaihteessa käynnistynyttä Energialähettiläs-kampanjaa

Viestintäpäällikkö Suvi Markko kertoo Vaasan seudun viestinnästä 

 

Seutuviestintään kiinteästi kuuluvan EnergyVaasa-konseptin kehittämistä jatkettiin tiiviisti. Pohjoismaiden merkittävimmän energiateknologiakeskittymän ympärille luodun brändin jalkauttaminen ja yhteistyömuotojen rakentaminen oli hedelmällistä. Yksi suuri seudun näkyvyyttä lisännyt tapahtuma kertomusvuonna oli maaliskuussa järjestetty Vaasa Wind Exchange. Tuulivoimatapahtuma keräsi kansainvälisiä toimijoita ja polkaisi käyntiin tuulivoimakeskustelun seudulla. Vuonna 2012 tapahtuma saa ympärilleen kaksi muuta tapahtumaa muodostaen EnergyWeekin, jonka valmistelutyö aloitettiin jo keväällä 2011.

Muita keskeisiä EnergyVaasan toimenpiteitä oli EnergyVaasan verkkosivujen uudistus ja seudun yritysten esillä olo EnergyVaasa -ilmeellä Alihankinta 2011 -messuilla. Lisäksi EnergyVaasa oli mukana mm. Vaasan yliopiston Energiapäivässä ja Knowhow koulutus-, työelämä- ja rekrytointimessuilla sekä tiedotti toiminnastaan alan lehdissä.