Tuoreet tilastoluvut osoittavat: EnergyVaasa-klusterin kasvu jatkuu

03.10.2023

EnergyVasa 12

Kesän ja syksyn 2023 aikana EnergyVaasa-energiaklusterin toimijat ovat kartoittaneet uudelleen Pohjoismaiden merkittävimmän energiaklusterin tilastotietoja ja saaneet näin tulokseksi energiaklusterin uudet avainluvut.

Jatkossa EnergyVaasasta on syytä muistaa seuraavat avainluvut:

•  EnergyVaasaan kuuluu 180 yritystä (+20 yritystä)
  • Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on vuosittain 6 miljardia euroa (+20 %)
  • Viennin osuus liikevaihdosta on yli 80 prosenttia
  • Yrityksissä on yhteensä 13 000 työntekijää (+ 1 000 työntekijää)
  • Tutkimukseen ja kehitykseen käytetään vuosittain 250 miljoonaa euroa
  • EnergyVaasan alueelle on suunnitteilla vuoden 2030 loppuun mennessä uusia investointeja energiateknologiainfrastruktuuriin noin 1,9 miljardin euron arvosta

– Jotta uudet luvut jatkossakin tulevat selkärangasta, täytyy nyt oikein tosissaan opetella ne. Tässä auttaa myös uudet materiaalit, jotka on laadittu uusien lukujen esittelemiseksi, EnergyVaasan Communication & Brand Manager Kristoffer Jansson hymyilee ja jatkaa:

– Joka kohdassa on tullut kasvua. Yhteenlaskettu liikevaihto, EnergyVaasaan luettavien yritysten määrä sekä niiden työtekijämäärät ovat kaikki kasvaneet noin kymmenen prosenttia. Klusteriin on siis saatu noin tuhat uutta työntekijää muutaman vuoden takaisiin lukuihin verrattuna. Liikevaihto taas on kasvanut yli 10 prosenttia.

Maailmanlaajuisesti kysyntä vihreän siirtymän tuotteille ja ratkaisuille on kasvanut ja kasvamassa edelleen, ja se näkyy luonnollisesti myös EnergyVaasan avainluvuissa, onhan energiaklusteri globaalisti merkittävä energiatehokkaiden ratkaisujen toimittaja.

– Ihmiset kiinnittävät nykyään entistä enemmän huomiota energiankäyttöön ja -kulutukseen. Energian hinta globaalisti on noussut, ja siksi energiatehokkuus on tärkeä kilpailuvaltti yrityksille ja sen merkitys tulee olemaan suuri myös jatkossa.

– EnergyVaasa-yritykset tekevät paljon yhteistyötä. Wärtsilä rakensi Sustainable Technology Hubin, joka kokoaa yrityksiä yhteen ja Wasalinen Aurora Botnia -alus on täynnä energiaklusterin yritysten teknologiaratkaisuja. Klusteriyritykset kehittivät maailman ympäristöystävällisintä matkustaja-alusta varten kokonaan uusia teknologioita ja tuoteperheitä, Jansson antaa esimerkkejä yhteistyöstä.

Uudet EnergyVaasa-luvut on kerätty yhteistyössä alueen yritysten kanssa. Yritykset ovat muun muassa ilmoittaneet uusista kumppaneistaan. Kaikista 180 yrityksestä on tiedusteltu niiden avainluvut.