EnergyWeek tulee jälleen 19.-23.3.

01.03.2018

VahalummukkaNet 5760-kaupungintalo

EnergyWeek-tapahtumakokonaisuus on kasvattanut kävijämääräänsä vuosi vuodelta. Viime vuonna tapahtumiin osallistui yli 4100 kävijää ja kasvua odotetaan edelleen. Tapahtumaan odotetaan energia-alan rautaisia ammattilaisia niin Suomesta kuin rajojen ulkopuoleltakin. Viikon punaisena lankana toimii energian varastoinnin tuomat mahdollisuudet koko energiakenttään. Myös mm. uusiutuvat ja uudet energiantuotantomuodot ovat jatkuvasti esillä viikon seminaari- ja näyttelytapahtumissa.

Aikaisempien vuosien palaute on kuultu, ja tänä vuonna kaikki EnergyWeek-tapahtumat on saatu sovitettua Vaasan kaupungintalolle. Kaupungintalon kaikki tilat ovat käytössä lähestulkoon koko viikon, jolloin tapahtumia on juhlasalissa, taidehallissa, kamarimusiikkisalissa ja neuvottelutiloissa. Oheis- ja iltatapahtumia järjestetään jälleen ympäri kaupunkia. Tänä vuonna koko Vaasa pääsee myös osallistumaan EnergyWeekin tunnelmaan. Keskiviikkona kello 12-17 järjestetään torilla Sustainable driving -tapahtuma, jossa esitellään kaikenlaisia perinteistä ympäristöystävällisempiä kulkuneuvoja kaasubusseista ja -autoista kinnereihin. Yleisö voi myös koeajaa vaikkapa sähköautoja.

Viikon ohjelmatarjonta on runsas. Maanantain Energia- ja Ympäristöseminaari käynnistää viikon kattavalla katsauksella ajankohtaisiin ympäristö- ja energiapoliittisiin kysymyksiin, jolloin mm. vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto puhuu ympäristöasioiden isosta kuvasta. Päivän toisella puoliskolla kuullaan esimerkkejä seudun energiakeskittymä EnergyVaasan yhteistyöstä. Energia- ja ympäristöseminaari on viikon ainoa suomenkielinen tapahtuma.

Tiistai on täynnä ohjelmaa. EnergyWeekin avajaistilaisuus painottuu sekin energian varastoinnin tulevaisuuteen, asiasta saapuu puhumaan Pertti Lamberg Keliberiltä. Tiistaina EnergySpin –tapahtumassa julkistetaan seuraavaan kiihdyttämöohjelmaan valitut yritykset ja kuullaan Pontus Stråhlmania sekä edelliseen ohjelmaan osallistuneiden yritysten kuulumisia. Lisäksi tiistaina käsitellään tuuli- ja aurinkovoimaa Wind Exchange & Solar –tapahtumassa, joka jatkuu myös keskiviikkona energian varastointiteemalla, puhujina mm. Petri Saarinen.

Keskiviikkona Energy Regulation –tapahtuma nostaa esille tärkeitä energialainsäädäntöön ja säätelyyn liittyviä asioita, joihin tulevaisuudessa on oltava varautunut, teemoina mm. biokaasu. EnergyMatch-tapahtumassa on mahdollisuus kasvattaa yhteistyöverkostoa ja tehdä bisnestä. Tämä tapahtuma kestää keskiviikosta torstaihin.

Torstaina järjestetään jälleen ajankohtaisia kaasuasioita esittelevä Vaasa Gas Exchange, jossa on puhumassa mm. Swedish Gas Associationin Maria Malmkvist. Tapahtumassa kuullaan niin paikallisten kuin kansainvälistenkin yritysten näkemyksiä aiheeseen. Lisäksi torstaina paneudutaan kyberturvallisuuden ja digitalisaation haasteisiin ja mahdollisuuksiin Cyber Security & Digitalization -tapahtumassa. Elisan Hannu H. Kari esittelee tulevaisuuden vaatimuksia toimivan yhteiskunnan takaamiseksi. EnergyWeekin päättää tuttuun tapaan perjantain Energy & Buildings -tapahtuma, jossa saadaan kattava silmäys energiatehokkaan rakentamisen ratkaisuihin ja vaatimuksiin, puhujina mm. Nordic Energy Researchin Hans Jørgen Koch.

Eräs EnergyWeekin mielenkiintoisimmista hetkistä koetaan tiistaina, jolloin ensimmäistä kertaa palkitaan vuoden energiakeissi Energy & Innovation Awards -tapahtumassa. Kilpailuun haki 15 yritystä, joista seitsemän finalistia on nyt valittu. Kilpailun raati valitsee näistä yhden voittajan, lisäksi yleisöllä on mahdollisuus äänestää omaa suosikkiaan.

Lisätietoja:

[contact_member,name=Hanna Alavillamo,id=35,details=Name-Designation-AdditionalInformation-Phone-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

www.energyweek.fi

www.energyweek.fi/awards