creamarketing 600pxAsiantuntijaTietaaLogo webStartian asiantuntijaorganisaation Creamarketing Oy:n Peter Hellströmin mukaan uuden yrittäjän internetmarkkinointi on harmittavan usein kuten vene ilman airoja ja muita apuvälineitä:

– Vene ja airot ilman soutajaa, tai kotisivut ilman päivittäjää ja jatkuvasti uusiutuvaa sisältöä. Yhtä hyödyttömiä ovat. Kotisivujen täytyy muuttua sesonkien ja vuodenaikojen mukaan, aivan kuten venettäkin varustellaan eri lailla eri tarkoituksiin.

– On pohdittava minkälaisia asiakkaita verkkosivuilla oikein halutaan kalastella ja mitkä välineet ja keinot sopisivat parhaiten? Hellström jatkaa kalavertaustaan.

Yrittäjät laativat yrityksen perustamisvaiheessa liiketoimintasuunnitelman, jossa huomioidaan markkinointikulut, mutta liian usein kuitenkin markkinointibudjettia ei ole ollenkaan tai siihen sisältyy vain kotisivujen perustaminen.

– Kotisivuille tarvitaan kuitenkin jatkuvasti päivittyvää sisältöä, sivujen täytyy olla hakukoneoptimoidut ja myös some-kanavia pitää ylläpitää jatkuvasti, jotta niiden kautta saadaan oikea kohderyhmä siirtymään kotisivuille hankkimaan lisätietoa myytävistä tuotteista ja palveluista sekä klikkailemaan tuotteita ostoskoriin tai lähettämään tarjouspyyntöjä. Eli ryhtymään asiakkaiksi! Hellström muistuttaa.

Hellströmillä on hihassaan monta kikkaa, jolla pienikin yrittäjä voi tehostaa näkyvyyttään ja siten lisätä myyntiä:

– Seuraa analyysityökaluilla kuten Google Analytics, mitkä lähteet ja kampanjat tuovat kävijän verkkosivullesi sekä löytävätkö he palvelun tai tuotteen jota etsivät. Perehdy markkinointiin some-kanavien kautta, ja testaa sekä analysoi jatkuvasti mikä toimii ja mikä ei, pienilläkin summilla voi päästä hyvin alkuun. Ylläpidä huolellisesti asiakastietojärjestelmää, jotta näet mitä asiakkaat ovat ostaneet ja koska. Hyödynnä sähköpostimarkkinointia vaikkapa tarjoamalla vanhoille asiakkaille alennuksia uusista tilaisuuksista. Mieti onko tuotteellasi elinkaari? Tarjoa vanhalle tuotteelle huoltoa tai vaihtoa uuteen malliin. Tarkista, että tilaaminen, yhteydenotto tai tarjouspyynnön tekeminen kotisivuillasi on mahdollisimman helppoa.

internetmarkkinointi1Hellströmin mukaan suunnitelmallisuus on avainasemassa. Yrittäjällä on oltava visio siitä miltä yritys haluaa näyttää ja tämän on näyttävä myös kotisivuilla ja muissa kanavissa. Yrittäjän on osattava määritellä omat kohderyhmänsä sekä keinot ja kanavat millä kunkin ryhmän tavoittaa. Kun markkinointibudjetti on selvillä, on mietittävä mitä pystyy tekemään itse ja mitä on järkevää ostaa ostopalveluna.

– Myös lehdistötiedotteet ovat toimiva markkinointikeino. Usein yrittäjä ei tajuakaan, miten mielenkiintoisia uudet tuotelanseeraukset, uudet markkinat ja uudet isot asiakkaat ovat. Paikalliset mediat kirjoittavat mielellään oman seudun menestystarinoista ja seudultamme löytyy taitavia ammattilaisia auttamaan lehdistötiedotteiden luomisessa, Hellström vakuuttaa.

Kotisivujen toimivuus, laadukas ja säännöllisesti päivittyvä sisältö sekä tehokkaat mainoskampanjat soveltuvissa kanavissa nojaavat toisiinsa.

internetmarkkinointi2– Kun yrityksen somekanaviin, kuten Facebookiin, tulee säännöllisesti mielenkiintoista sisältöä ja linkit ohjaavat kotisivuille saamaan lisää selkeää ja tyylikkäästi esiteltyä tietoa tuotteesta tai palvelusta, ja lisäksi sivuilta löytyy helposti Call to action -toiminto, eli hyvin löytyvä toiminto josta voi esimerkiksi tilata tuotteen, ladata lisätietoa tai ottaa yhteyttä. Silloin päästään lisääntyneeseen myyntiin ja palveluiden tunnettuuteen.

Kuluttajat arvostavat asiallisen ja luotettavan viestinnän lisäksi myös omaleimaisuutta, ja Hellström kehottaakin yrittäjiä laittamaan myös persoonansa peliin:

– Näytä minkälainen on sinun ja yrityksesi arki, hae oma tapasi olla läsnä eri kanavissa ja valitse kanavat sen mukaan mikä sinulle parhaiten sopii. Olisiko videointi, bloggaaminen vai kuvaaminen parhaiten sinua itseäsi?

 Creamarketingin koulutukset:
Internetmarkkinoinnin anatomia 12.12.2017
Verkkokauppa 2018 16.1.2018

Startian asiantuntijaorganisaatiot

 

‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle