KysyttyaLogowww2.jpgErilaisten sopimusten tekeminen kuuluu olennaisesti yrittäjän arkeen. Sopimusasioissa on oltava kuitenkin aina tarkkana, ettei jälkikäteen tule ikäviä yllätyksiä. Älä ikinä sovi mitään suullisesti tai puhelimitse, vaan pyydä aina vähintään sähköpostitse myyjän tarjous ja lupaa vastata siihen kirjallisesti tai sähköpostitse. Näin sinulle jää talteen mitä sinulle on tarjottu ja mihin itse olet sitoutunut.

Lain mukaan sekä suullinen että kirjallinen sopimus ovat yhtä päteviä. Suullisen sopimusten sisältöä on kuitenkin mahdotonta todistaa jälkikäteen. Kirjallisesti sopimuksesta on käytävä selvästi ilmi osapuolten oikeudet ja velvollisuudet. Varmista, että olet täysin ymmärtänyt mihin sitoudut. Älä allekirjoita, jos jotain jää epäselväksi. Ota vaikka yhteyttä yritysneuvojan kautta Lakimiehen sparrausapu -palveluumme, niin saat apua sopimuksen tarkistamiseen etukäteen.

– Vaikeimpia tilanteita ovat puhelimitse myydyt tuotteet tai palvelut, jotka eivät lopulta hinnaltaan tai laadultaan vastaa sitä mitä asiakas on ajatellut. Tai vielä kurjempaa on, jos lasku tulee palvelusta, jota ei ole asiakkaan mielestä ikinä tilattukaan, yritysneuvoja Antti Alasaari harmittelee.

sopimusAlasaaren mukaan syksyn aikana useampi yrittäjä on valitellut sitä, että välittömästi yrityksen perustamisen jälkeen erilaisista yrityshakemistopalveluista aletaan soitella:

– Näkyvyys on yrittäjälle aina tärkeää, ja alasta riippuen erilaiset hakemistot voivat tulla tarpeeseen. Erilaisia palveluntarjoajia on kuitenkin lukuisia ja niiden kattavuus vaihtelee. Siksi on aina hyvä tarkoin selvittää, minkälaisesta hakemistosta on kyse, ja onko siinä tarpeen ylipäänsä olla mukana, mikäli se on maksullista. Monet yrityshakemistot perustuvat PRH:n maksuttomiin ja julkisiin tietoihin, aivan kuten VASEKin ylläpitämä Vaasan seudun yritysrekisterikin.

– Joidenkin hakemistopalveluiden myyntipuhe alkaa näiden julkisten tietojen tarkistamisella, ja jos yrittäjä menee kertomaan toiminnastaan jotain muuta tai pyytää muuttamaan tietoja, tulkitaan tämä lisäpalvelun hankkimiseksi ja lasku tulee varmasti. Yrittäjä on voinut jopa puhelun alussa kysyä, maksaako tämä jotain ja on saanut vastauksen, että yhteystiedot ovat maksuttomia, minkä jälkeen myyjä ohjaa keskustelun esimerkiksi yrityksen toimintaan, ja ne tiedot ovatkin maksullisia. Näistä palveluista irtisanoutuminen on usein myös tarpeettoman hankalaa, Alasaari muistuttaa.

puhelimessa2

Hän neuvookin johdonmukaisesti kieltäytymään tilaamasta mitään puhelimitse:

– Pyydä aina lähettämään tarjouspyyntö tai tarkistettavat tiedot sähköpostiisi ja päätä tilaamisesta tai päivittämisestä vasta tutustuttuasi huolellisesti saamaasi tarjoukseen ja tarjottavaan palveluun. Säilytä aina saamasi tarjouspyyntö ja vastausviestisi.

– Vältä puhelinmyyntitilanteessa kyllä-sanan käyttöä ja erityisesti vieraskielisissä puheluissa vältä sanaa ”yes”. Ikäviä huhuja liikkuu tapauksista, joissa puhelun peukaloitua nauhoitetta on käytetty todisteena siitä, että yrittäjä on muka tilannut jotain. Voit vaikka päättää puhelun toteamukseen, että onhan nyt selvää, ettei yrittäjä ole tilannut yhtään mitään tai sitoutunut mihinkään, Alasaari kertoo.

Alasaaren mukaan yrityshakemistoja tärkeämpää näkyvyyden kannalta on se, että yrittäjä huolehtii itse, että PRH:n YTJ-palvelusta löytyy aina ajantasaiset tiedot yrityksestä. Myös kotisivut ja sosiaalisen median kanavat kannattaa pitää ajan tasalla.

– Google ja muut hakukoneet löytävät kyllä yrityksesi, kun pidät kotisivusi kunnossa. Ja VASEKin yritysrekisterin tietoja voit muuttaa myös itse netin kautta. Meidän rekisterimme on aina maksuton, Alasaari vakuuttaa.

 

Vaasan seudun yritysrekisteri
Päivitä yrityksesi tiedot

 

Antti Alasaari
Antti Alasaari
Yritysneuvoja
+358 44 512 6613
Aloittavat yritykset, maaseutuelinkeinot, metalliala Kyrönmaa

Lue lisää:
Osaatko laatia hyvän sopimuksen?
Housuton veijari ja muunlaista puhelinmyyntiä

 

‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle