Mayor Tomas Hayry 3 medium

Ei ainoastaan torjuntaa, vaan myös tulevan suunnittelua – valmistautumista uuteen kasvuvauhtiin

Erityisesti yksi VASEKin kolmesta perustehtävästä eli maksuttoman yritysneuvonnan tarjoaminen Vaasan seudun yrityksille nousi vuonna 2020 arvoon arvaamattomaan, kun yrittäjät ja yritykset ovat olleet ahtaalla koronapandemian vaikutusten ja erilaisten rajoitusten kanssa. Yritysneuvonnassa tuplattiin asiakas- ja kontaktimäärät, ja tähän pystyttiin keskittämällä resurssit voimakkaasti nimenomaan yritysten auttamiseen ja palvelemiseen.

VASEK otti myös itselleen uuden roolin koordinoiden ja fasilitoiden kuntien myöntämän yksinyrittäjätuen hakuprosessia. Yli 800 hakemusta vastaanotettiin ja käsiteltiin valmiiksi kuntien päätöksentekoa varten muun yritysneuvontatyön ohessa. Unohtamatta myöskään yrittäjien saamaa apua ja tukea erilaisten koronayritystukien viidakossa.

Vaasaa ja Vaasan seutua on pidetty hyvin kartalla, kun on keskusteltu ekosysteemisopimukseen ja koronaelvytykseen liittyvästä rahoituksesta. Emme ole keskittyneet siis vain torjumaan globaalin pandemian vaikutuksia, vaan olemme myös suunnanneet katseemme tulevaan ja siihen, miten seudun elinkeinoelämä luotsataan ulos pandemiatilanteesta. Tätä varten on valmisteltu erityisiä kehittämisohjelmia.

Seutuviestinnän osalta ei myöskään ole levätty laakereilla, vaan yhdessä Vaasan kaupungin kanssa on toteutettu kampanjoita, jotka ovat saaneet paljon näkyvyyttä ja lisänneet tietoisuutta Vaasan seudun mahdollisuuksista.

VASEKilla ei olla ainoastaan tyydytty miettimään juuri nyt ajankohtaisia haasteita, vaan todella keskitytty luomaan sekä uusia yrityksiä että edellytyksiä uusille yritysetabloitumisille. Tämä hyvä työ jatkuu entistä vahvempana myös vuonna 2021, jonka uskomme olevan se menestyksen vuosi, jolloin Vaasan seudun uusi kasvuvauhti saadaan toden teolla käyntiin.

Haluan kiittää VASEKin henkilöstöä kovasta puurtamisesta vaikean vuoden aikana. Kiitos myös sidosryhmille ja asiakkaille. Yhdessä toimien kehitysyhtiön palvelut on pidetty korkealla tasolla, poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta.

Tomas Häyry
VASEKin hallituksen puheenjohtaja