Kiertotalouden tai kestävän kehityksen parissa työskentelevät hanketoimijat.
Kiertotalouden tai kestävän kehityksen parissa työskentelevät hanketoimijat kokoontuivat VASEKilla alkuvuodesta 2020.

Kehitystyötä, elvytystoimenpiteitä ja uuden nousun valmistelua

Aluekehityksen osalta vuosi ja erityisesti syksy 2020 oli erittäin kiireinen liittyen muun muassa koronaelvytystoimenpiteiden suunnitteluun ja edunvalvontaan sekä Ekosysteemisopimuksen ja siihen kytkeytyvien erittäin suurten hankkeiden eteenpäin viemiseen.

Ekosysteemisopimusta on valmisteltu jo vuoden ajan, mutta työtä ei valitettavasti päästy käynnistämään vielä vuoden 2020 puolella. Vuosien 2021–2027 ajalle ulottuvan Ekosysteemisopimuksen mukaisesti yliopistokaupunkien kanssa luodaan erilliset sopimukset julkisen ja yksityisen TKI-rahoituksen strategisesta kohdentamisesta globaalisti kilpailukykyisten ekosysteemien vahvistamiseksi. Sopimuksilla kehitetään innovaatiotoiminnan ekosysteemejä eli tiiviitä yhteistoimintaverkostoja, vahvistetaan osaamiskärkiä sekä lisätään TKI-toiminnan vaikuttavuutta.

Uutta hankerahoitusta on myös koronaelvytykseen liittyen jo kohdistettu alueen käyttöön, muun muassa Pohjanmaan liitolle 1,4 miljoonaa euroa, josta rahoitukset olivat haettavissa tammikuuhun 2021 asti. Tähän rahoitushakuun liittyi osaltaan myös muiden tahojen hankkeiden valmistelutukea sekä kunnalliseen vastinrahoitukseen liittyvää työtä.

Samoin loppuvuodesta 2020 oli haettavana niin sanottua AKKE-rahoitusta 300 000 euron verran. Tähän rahoitushakuun valmistelimme rahoitushakemuksen, jonka puitteissa on tarkoitus suunnata erityispanostusta koronakriisin aiheuttamaan yksinyrittäjien tukalaan tilanteeseen (käsittelimme vuoden aikana 823 yksinyrittäjätuen hakemusta). Työ- ja elinkeinoministeriön valtakunnallisesta matkailualan elvytysrahoituksesta yhtiön Access-hankkeelle myönnettiin rahoitus ainoana Pohjanmaalla.

Pohjanmaan koronaelvytyssuunnitelman suurin hanke on EnergiaSampo (kokonaisbudjetti 500 miljoonaa euroa), hanketta on valmisteltu muun muassa Carbon Neutral Vaasa 202X -hankkeen rahoituksella. Akkuteollisuuden kehittäminen GigaVaasa –teeman alla on jatkunut koko vuoden 2020 alueellisten, valtakunnallisten ja kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Kiertotalous on ollut keskeinen painopiste kuluneena vuonna ja CERM-hankkeessa on laadittu koko Pohjanmaalle yhteinen tiekartta toteutettavaksi tulevina vuosina. Kiertotalouden Renergi-keskittymää Lintuvuoren teollisuusalueella ja uusia yritysetablointeja on työstetty aktiivisesti, minkä lisäksi on tehty paljon työtä toimivien yritysten kiertotalousajattelun vahvistamiseksi.

Vuoden 2020 lopulla yhtiön oma hankekanta oli erittäin laaja – 15 hanketta  –  ja niiden sekä vuoden lopulla valmisteltujen uusien kehityshankkeiden toteutusta jatketaan yhdessä hankekumppaneiden kanssa koronatilanteen vaikeuttamissa puitteissa.

EU:n ohjelmakauden vaihdoksesta huolimatta yhtiössä onnistuttiin ylläpitämään kehityshankkeiden volyymiä edelleen hyvällä tasolla. Hankkeiden kautta saatava ulkoinen rahoitus ylsi lähes aikaisempien vuosien tasolle, eli noin 18 prosenttia yhtiön kokonaisliikevaihdosta.

Kunnallisen vastinrahoituksen myöntämiseen ohjelmakauden vaihdos sitä vastoin vaikutti, samoin kuin Ekosysteemisopimuksen viivästyminen. VASEKin myöntämän kuntavastinrahoituksen määrä jäi vuonna 2020 alhaisemmalle tasolle kuin aikaisempina vuosina. Kunnallista rahoitusta myönnettiin yhtiön budjetista yhteensä 13 muun organisaation toteuttamalle hankkeelle tai toimintaan. VASEK toimi lisäksi kunnallisena rahoittajana 8 yhteishankkeessa, joissa VASEK oli myös toteutusosapuolena mukana. Toimimme myös ilman rahoitusroolia lukuisissa ohjaus- ja työryhmissä yhteistyötahona, puheenjohtajana tai jäsenenä.

Muiden toimijoiden toteuttamien hankkeiden kunnallisia maksuosuuksia sekä vuosimaksuja alueellisiin kehitystoimenpiteisiin vuonna 2020

• Vaasan seudun yrityskummitoiminta ja Suomen Yrityskummit ry 13 000 euroa
  • Pohjanmaan Yrityskylä (alakoulujen yrittäjyyskasvatus) 7 000 euroa
  • Nuori Yrittäjyys ry. (Vaasan seudun toiminta) 18 207 euroa