T005439 web

Tukea investointeihin – yrityksiltä toivotaan kasvuhalua

Jo toimivien yritysten neuvonnassa yritysneuvojat ovat havainneet, että kärjistäen ilmaistuna keskivertoyritykset loistavat poissaolollaan vastaanotoilta. Neuvoa ja tukea yritystoimintaansa hakevat ne yritykset, joilla menee hyvin ja jotka hakevat kasvua sekä ne yritykset, joilla menee huonosti ja jotka tarvitsevat tukea vaikeassa tilanteessa.

Kaikilla yrittäjillä ei ole motivaatiota tavoitella kasvua, ja yrityspalveluissa onkin huomattu investointihalun pieneneminen. Moni kokee, että nykytila on riittävän hyvä. Harmillisesti myös osa yrittäjistä havahtuu hakemaan tukea vaikeuksiinsa aivan liian myöhäisessä vaiheessa.

• VASEK auttoi vuoden 2019 aikana noin 40 eri investointitukihakemuksessa.
  • Investointitukea haettiin 1,9 miljoonaa euroa yli 8,1 miljoonan euron arvoisiin investointeihin.

VASEKin puoleen kääntyvät yritykset hyötyvät myös suuresti ELY-keskuksen tarjoamista kehittämispalveluista, muun muassa voimakkaasti subventoiduista asiantuntijapalveluista, joiden pariin yritysneuvojat ohjaavat yrittäjiä. Myös Finnveran takaaman lainan hakemiseen saa avun yritysneuvonnasta.

Suurena ongelmana monilla yrittäjillä oli vuoden aikana työvoimapula ja erityisosaajien puute. Sama ongelma vaivaa yrityksiä koko Vaasan seudulla toimialasta ja kokoluokasta riippumatta.

VASEK järjesti syksyllä 2019 yrittäjäiltojen sarjan jokaisessa omistajakunnassa. Ajankohtaiset teemat kuten julkiset hankinnat, yritystuet, markkinointi, yrittäjän oikeudelliset asiakirjat kuten testamentti ja avioehto sekä yrittäjän ja yrityksen katsastus keräsivät seitsemään eri tilaisuuteen yhteensä 145 osallistujaa.

"Vuoden aikana autoimme 40 yritystä hakemaan investointitukea. Joku yrittäjä taisi viime vuonna todeta, että tuki olisi ilman meidän apuamme jäänyt hakematta kokonaan. On hienoa, että pystymme auttamaan yrityksiä kasvamaan."
- yritysneuvoja Olav Nylund