T005362 web

Tuloksekas vuosi takana – hyvät näkymät edessä

Kävimme läpi VASEKissa ja Uusyrityskeskus Startiassa mittavan strategian päivitysprosessin tammi-syyskuussa. Henkilöstö ja eri sidosryhmämme olivat vahvasti mukana, kun toimintamme osa-alueita käytiin systemaattisesti läpi ja prosessi saatiin yhtiön hallituksessa valmiiksi alkusyksyllä. Strategiatyön tuloksena päivitettiin yhtiön missio alati muuttuvassa toimintaympäristössä ja fokusoitiin kolmen päätehtäväalueen eli yrityspalveluiden, aluekehityksen ja seutumarkkinoinnin tärkeimmät tavoitteet.

Vuosi oli onnistunut koko elinkaaren kattavan yrityspalvelun osalta. Uusyritysneuvonnan kautta perustettujen yritysten määrä ylitti kahden sadan jälleen muutaman vuoden tauon jälkeen. Tämä on hienoa, sillä työllisyystilanne seudulla on ollut samanaikaisesti hyvä. Yrityskanta seudullamme uudistuu siten monella tavoin markkinoiden, toimialojen, jakelukanavien ja palveluyhteiskunnan kehityksen mukaan. Painopiste yrityspalveluissa oli kuluneena vuonna elinkaaren alku- ja loppupäissä, mutta vuoden 2020 aikana tulemme panostamaan aikaisempaa enemmän myös kasvuhakuisiin ja -haluisiin yrityksiin.

Aluekehitystoiminnassa on vielä käynnissä valtion ja alueen välillä tehdyn Kasvusopimuksen (AIKO) toteutus. Vuoden 2019 aikana käynnistettiin jo alueellinen valmistelutyö nykyisen hallitusohjelman mukaisesti ja tavoitteena on jatkaa hyvin toiminutta ohjelmallista kumppanuutta alueen ja valtion kesken myös tulevina vuosina. Yhtiön oma hankekanta oli vuonna 2019 vielä vahva, mutta tulossa on parin vuoden jakso, jolloin rahoitusta kehittämishankkeisiin on saatavilla selkeästi vähemmän. Tämä rahoituksen väheneminen on jo nyt näkynyt alueellamme mm. kehityshankkeiden kunnallisen vastinrahoituksen tarpeen vähenemisen kautta.

Seutuviestintätyön merkittävänä tuloksena oli verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen Vaasan kaupungin ja koko seudun informaation niin yrittäjille, matkailijoille kuin asukkaillekin. Elinkeinoelämän haasteena on ollut osaavan työvoiman saatavuus, ja sen edistämiseksi käynnistettiin laaja viestintäkampanja, joka suunniteltiin VASEKin toteuttamana kehityshankkeena. Kampanjan toteutusvaiheessa voimavarat lyötiin yhteen Vaasan kaupungin kanssa, ja viimeisen kvartaalin aikana käynnissä ollut kampanja tavoitti kohderyhmänsä onnistuneesti. Työvoiman saatavuutta edistettiin myös jalkatyöllä Suomessa ja Ruotsissa toteutetuilla rekrymatkoilla, jotka saivat kiitosta niin mukana olleilta yrityksiltä kuin osallistujiltakin.

Menestyksekkään EnergyWeek 2019 -tapahtuman jälkeen tartuttiin energiaklusterimme faktoihin ja koottiin päivitettyjä tilastoja. Klusterin uudet avainluvut julkistettiin syyskuun alussa, jonka jälkeen siirryttiin markkinointimateriaalin ja verkkosivustojen uudistamisen kimppuun. Työ valmistuu vuoden 2020 alkupuoliskolla.

Myös monikanavaista ja monikielistä viestintää yhtiön kaikkien kolmen päätehtävän osalta on kehitetty vuoden aikana. Asiakastietojärjestelmän entistä parempaan hyödyntämiseen on panostettu, ja koko ajan pyritään siirtymään entistä tehokkaampaan tiedolla johtamiseen ja viestinnän kohdentamiseen.

"Toimitusjohtajana vuoden kohokohtiani ovat olleet yhtiön oman talouden onnistunut vankistaminen kahden viimeisen tilikauden aikana sekä keskeisellä sijalla ollut strategian päivitys. Minulla on ilo työskennellä osaavan henkilöstön kanssa – henkilöstön, jolla on vahvaa osaamista laajan toimintamme eri osa-alueilla. Astumme uudelle vuosikymmenelle vahvalla kehittämisinnolla!"

Stefan Råback
Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK