VaasanSatama3 KatjaLosonen 2014

Tavara- ja ihmisvirtoja vähähiilisesti

Vaasan seudulla investoidaan tällä hetkellä runsaasti, ja lähes kaikkeen rakentamiseen ja kehittämiseen liittyy myös pohdintaa liikenne- ja tavaravirroista, riittävistä liikenneyhteyksistä, varastojen koosta, sopivasta sijainnista ja nyt myös henkilökunnan liikkumisesta. VASEK on järjestänyt erilaisia työpajoja ja koonnut osapuolia yhteisen pöydän ääreen keskustelemaan näistä teemoista.

Vuoden 2019 aikana toteutetussa liikenteen ja liikkumisen nykytila-analyysissä on tarkasteltu monella eri tasolla (EU, kansallinen, paikallinen) sitä, kuinka pitkälle liikennepalveluajattelussa on jo päästy ja mitä se tarkoittaa meille Vaasan seudulla. Vuoden 2020 aikana nykytila-analyysin pohjalta tullaan tekemään vuoteen 2030 saakka ulottuva toimintasuunnitelma.

Liikennepalvelut ovat vähitellen lyömässä ajattelussa läpi, ja keskeisenä kysymyksenä vuoden 2019 aikana onkin ollut se, kuinka voidaan yhdistää kuljetuksia ja matkaketjuja ja samalla saavuttaa yhä vähähiilisempiä kulku- ja kuljetustapoja.

Vuoden aikana on alustettu pilottiprojekteja ja aktivoitu toimintaryhmiä, ja pilottien varsinainen toteutus jatkuu keväällä 2020. Piloteissa kokeillaan ratkaisuja haja-asutusalueiden asukkaiden liikkumiseen kimppakyydeillä Mustasaaressa ja Maalahdessa sekä Wärtsilän työmatkaliikkumista ilman omaa autoa. Lukuisia liikkumisen sovelluksia on analysoitu pilottikokeiluja ajatellen, ja yksi sovellus on valittu käyttöönotettavaksi. Tämän lisäksi testataan muitakin kulkuneuvoja.

Saavutettavuutta on edistetty kaikkien kuljetusmuotojen osalta, ja muun muassa pitkäaikaisena haaveena ollut meriyhteys suoraan Euroopasta Vaasaan ja Vaasasta takaisin maailmalle toteutui Wallenius&SOLin aloittaessa säännöllisen liikenteen marraskuussa. Vuoden aikana aloitettua työtä teollisuus- ja varastologistiikan parissa jatketaan myös 2020.

"Vuoden aikana toteutettu liikenteen ja liikkumisen nykytila-analyysi oli erittäin onnistunut ja antoi meille tarkan kuvan siitä missä ollaan ja mitä se meille tällä seudulla tarkoittaa."
- logistiikka-asiantuntijat Anna Måtts-Fransén ja Riitta Björkenheim

Logistiikan ja liikkumisen kehittämistä on toteutettu seuraavien hankkeiden puitteissa

Midway Alignment – Botnia Atlantica II (MABA II) 15.9.2016–30.9.2019, budjetti 827 500 euroa, rahoituslähde Botnia-Atlantica -ohjelma. VASEK pääyhteistyökumppanina Merenkurkun neuvoston hankkeessa

Lue lisää MABA II -hankkeesta