Målet är en mer tillgänglig och hållbar turism

IMG 8450

Även under år 2021 fokuserade utvecklingen av turistnäringen på den inhemska turismen. Arbetet har inneburit utveckling av såväl företag som deras tjänster och har utförts i nära samarbete med Visit Vasa som är regionens turismbolag med ansvar för att marknadsföra och sälja de turismprodukter som företagen utvecklat.

Mer tillgängligt turistmål

Med hjälp av finansiering från ACCESS-projektet kunde man för första gången ha en sommarbuss som trafikerade regelbundet till regionens populäraste turistmål. Samarbetet mellan företagen vid planeringen av rutterna gav upphov till många nya samarbetsformer mellan företagen, och reklamen för rutterna gav synlighet åt både företagen och hela regionen.

I slutet av år 2021 började man planera för en fortsättning av sommarbussen. Modellen som visat sig fungera vidareutvecklas baserat på den erfarenhet och feedback som man fått och naturligtvis hoppas man att även utländska turister ska hitta till regionen. Även om många av resenärerna sommaren 2021 anlände till sommarbussens resmål i sina egna bilar, var det just tack vare reklamen för sommarbussens rutter som många hittade besöksmålen.

Sommarbussarna bidrar också till regionens mål att bli koldioxidneutral. Användningen av kollektivtrafik minskar såväl utsläppen och nackdelarna med trafiken i små byar som parkeringsproblemen.

Utveckling av hållbar turism

Under året har flera informationsmöten hållits för företagarna inom regionens turistnäring, där temat varit olika sätt att utveckla den egna verksamheten. Efter corona kommer det att bli ännu viktigare än förr att satsa på hållbar turism. På informationsmötena har företagarna fått anvisningar om hur man skaffar miljöcertifiering för sin verksamhet från Sustainable Travel Finland.

Kontakter har upprätthållits med den internationella turistmarknaden, och tillsammans med organisationer på orten har man hjälpt researrangörer att hitta regionens turismprodukter. Utländska researrangörer – särskilt i Mellaneuropa – letar ständigt efter nya turistmål. Just nu är det mycket efterfrågat och populärt med destinationer, där det inte finns så många människor men som har ren luft och natur samt mat tillagad av rena råvaror. Och allt detta kan Vasaregionen erbjuda turisterna.

Utmaningar med flygförbindelserna

Flygbolagen har upplevt mycket utmanande tider under hela coronapandemin, och inte heller i slutet av 2021 finns någon bättring inom synhåll. VASEK har ständigt fört diskussioner med flygbolagen om hur man kunde få de förbindelser som regionens näringsliv behöver att fungera och tillbaka till den tidigare nivån. Tyvärr krävs efterfrågan, och för närvarande är den inte tillräckligt stor.

Turistnäringen i Vasaregionen har utvecklats bland annat med finansiering av dessa projekt:

ACCESS – Developing accessibility and new sustainable services in Vaasa region

  • Projektperiod 1.11.2020–31.12.2021

  • Totalbudget 104 680 euro

  • Finansiering: Arbets- och näringsministeriet, Utvecklingsprojekt som främjar turistnäringens återhämtning

Destination Kvarken

  • Projektperiod 1.8.2018–31.12.2021
  • Totalbudget 1 675 000 euro, finansiering från Botnia-Atlanticaprogrammet
  • Projektparter: VASEK, Kvarkenrådet (administratör), Hanken Svenska handelshögskolan, Umeå kommun, Höga Kusten Destinationsutveckling AB

Kyrolandets turismprojekt (Kyrönmaan matkailuhanke)

  • Projektperiod 1.9.2020–31.12.2022
  • Totalbudget 82 976 euro, Leader-finansiering

Hållbart Österbotten

  • Projektperiod 1.1.2021–31.12.2022
  • Totalbudget 255 080 euro, finansiering från landsbygdsprogrammet
  • Projektet koordineras av Kristinestads näringslivscentral och genomförs i samarbete med VASEK, Dynamo i Närpes och Jakobstads utvecklingsbolag Concordia.