Det långsiktiga arbetet med att göra Vasaregionen mera känd fortsatte

Finalistit hero

Trots corona satsade Vasaregionen på kommunikation och marknadsföring, eftersom de digitala lösningarna gör det möjligt att marknadsföra en plats, även om de fysiska kontakterna har minskat.

Vasaregionen som har ambitionen att vara den lyckligaste platsen i världen sökte under år 2021 världens lyckligaste människa.  Med hjälp av kampanjen kunde man bekanta sig med hemligheterna bakom ett lyckligt liv, livsstilen i Vasaregionen och ge finländarna tips om hur man får ett lyckligt liv. Den som lyckan har, den bör dela med sig! 

Med på upptäcktsresan fanns också redaktör Maria Veitola. Hon fördjupade sig i tre vasabors livsberättelser och faktorer för ett lyckligt liv i videoserien Maria & världens lyckligaste. Utgående från videofilmerna röstades Sebastian Da Costa fram som vinnare, och offentliggjordes som världens lyckligaste person på Lycklighetskvällen på Strömsö 2.10.

Hjälp för företagen i rekryteringsutmaningar

Veitola+Mari

Konkurrensen om kompetent arbetskraft hårdnar alltmer och alla vill ha de bästa. Att satsa på att få kompetent arbetskraft är ett långsiktigt arbete. Vasaregionen har något som gör att vi skiljer oss från andra områden och det gör det möjligt för oss att locka kandidater just hit.

I slutet av 2021 låg fokus i marknadsföringen på att förbättra arbetsgivarimagen för företagen i Vasaregionen och lyfta fram de mångsidiga arbetsmöjligheterna. I rekryteringskampanjen som VASEK koordinerade deltog Hitachi Energy, Mirka, Vasa centralsjukhus, Wapice, VEO, Wärtsilä och Vasa stad.

Syftet med den rikstäckande digitala rekryteringskampanjen var att rikta sig till 25–35-åringar som bor i Finlands största städer och som just inlett sin karriär men inte ännu rotat sig någonstans permanent.

Det var inte bara de fantastiska arbetsmöjligheterna på regionens företag som lockade besökare till kampanjsidan töihinvaasaan.fi, utan också möjligheten att vinna en intervju för ett drömjobb. Rekryteringskampanjen genererade totalt över 1,9 miljoner visningar av reklamen och nådde sammanlagt ut till mer än en miljon människor. Samarbetet med tidningen Helsingin Sanomat i fråga om inbyggd reklam visade sig vara det mest intressanta. Anställda på partnerföretagen berättade sina egna karriärberättelser i artiklar som lästes nästan 95 000 gånger och läsarna stannade kvar rätt länge. Framför allt ökade artiklarna medvetenheten och gav en uppfattning om Vasaregionens mångsidiga arbetsutbud.

I slutet av året kulminerade det gemensamma varumärkesarbetet när en gemensam varumärkesmanual blev klar. Manualen ger de olika aktörerna i Vasaregionen, även invånarna, konkreta tips om vad man ska lyfta fram när man pratar om Vasa och hela regionen med olika målgrupper. Manualen innehåller bland annat hissamtal som kan användas oberoende av om man är beslutsfattare i något företag, invånare eller till exempel studerande.