Material och verktyg även för framtida nätverkande

Gransoverskridande samarbete2

Det treåriga, gränsöverskridande projektet Future Cleantech Solutions fokuserar på samarbetsutveckling. Projektet arrangerade flera betydande evenemang under året, med fokus förutom på nätverkande även på utveckling av bioekonomi, framtidens hållbara arbetsplatser och hållbart ledarskap.

Under projektets sista år producerades också material som kan användas även efter projektperioden. Med en behovsanalys kartlade man kontaktytor över företagsgränserna, olika behov och hur man ligger till med främjandet av hållbar utveckling. Med hjälp av resultaten från behovsanalysen kan man sedan ta reda på vilken typ av projekt som kunde hjälpa företag på båda sidorna av Kvarken med de här frågorna.

En omfattande rapport om vätgasbranschen blev klar i december. I november publicerades en affärsverksamhetsguide för företag som vill ha handfasta tips och konkret hjälp för att hitta rätt samarbetspartner på andra sidan Kvarken. Inom ramen för projektet utarbetades också en jämställdhetsrapport för att hjälpa företagen fästa uppmärksamhet vid jämställdhetsaspekter i sin verksamhet.

Projektet Future Cleantech Solutions

  • Projektperiod 1.1.2019 - 31.12.2021
  • Totalbudget 1 920 000 euro, finansierat av Botnia-Atlanticaprogrammet
  • Projektparter: Kompetensspridning Umeå AB, Skellefteå Science City, Örnsköldsvik, Teknologicentret Oy Merinova Ab, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Karlebynejdens Utveckling Ab (KOSEK)

Från information till handling

I IRIS-projektet deltar tre Lighthouse- eller demostäder som testar olika slags lösningar för smarta städer. Å andra sidan har fyra följestäder fått replikera dvs. kopiera dessa 16 olika lösningar. Det är fortfarande 1,5 år kvar av projektet, och den återstående projekttiden kommer att användas till att få den information som samlats in under projektet omsatt i praktiken. Tekniskt kunnande hjälper inte utan politiskt beslutsfattande. De nya lösningarna måste säljas in till både beslutsfattarna och gemene man. Därför måste man kunna presentera effekterna av lösningarna tillräckligt bra.

Det har varit väldigt viktigt att involvera intressenterna när lösningarna för smarta städer replikerats. På Peer to peer-mötena har experter från olika städer suttit runt samma bord, och då har man noggrant och fullständigt kunnat förmedla information om vad som gjorts och på vilket sätt. Under året har man ordnat hela 45 Peer to peer-möten för experter.

Följestäderna har uttryckligen gjort sina egna realiseringsplaner med tanke på koldioxidneutraliteten. Nästan 100 sidor information finns samlad om vad som har gjorts och vad som kommer att göras inom energianvändning, byggnadsbestånd, mobilitet, inkludering och digitalisering.

IRIS Smart Cities – Integrated and Replicable Solutions for Co-Creation in Sustainable Cities

  • Projektperiod 1.10.2017–31.3.2023
  • Totalbudget 20 704 000 euro, finansieras av Horizon 2020-programmet
  • De som genomför projektet är Lighthouse- och följestäder i samarbete med lokala aktörer. VASEK deltar i genomförandet av projektet tillsammans med Vasa stad

Miljövänligare sjöfart

Syftet med Maren-projektet, som avslutades sommaren 2021, var att påskynda omställningen inom sjöfartssektorn från konventionell energi till användning av gröna energikällor genom att förbättra tillgången på gröna bränslen.

Projektet strävade efter att bygga ett nordiskt nätverk för utvecklings- och innovationsarbetet och att undersöka energiförbrukningen inom sjöfarten i Östersjöregionen. Det arbete som utförts i det framgångsrikt avslutade Maren-projektet, kommer att fortsätta i Maren 2-projektet som inleds år 2022.

I Connected ship-projektet, som avslutades i höstas, utvecklades ett trådlöst datainsamlingssystem för att övervaka fartygens energiförbrukning samt andra tekniska lösningar och deras drift. En testversion av systemet rör sig nu på havet ombord på rederiet Mærsks fartyg Bro Naksov. Hur den här gemensamma produkten ska vidareutvecklas är fortfarande öppet.

MAREN – Maritime Energy Transition

  • Verksamhetstid 1.4.2020–15.8.2021
  • 1 000 000 NOK, finansieringskälla Nordic Innovations
  • Projektet genomförs huvudsakligen av RENERGY, a renewable energy cluster (Norway)

Connected ship-projektet

  • Verksamhetstid 1.10.2019–31.10.2021
  • Budget 9,1 MNOK, finansieringskälla Nordic Innovation
  • Huvudaktör MARLOG, Maritime & Logistics Innovation Denmark
  • Parterna i arbetspaketet med fokus på affärsmodeller och datadelning är Wärtsilä, Maersk Tankers, SeaIT, Sensative, Beijer Electronics