MatiasBask ValtteriMassenko
Matias Båsk och Valtteri Massenko, som gjorde sitt examensarbete på begäran av MoveIT-projektet.

Färdplanen fortskrider, piloterna flyttas fram – coronaviruset stoppade utvecklingen av kolneutral mobilitet

Utvecklingen av koldioxidneutral mobilitet stod nästan stilla när coronaviruset under våren tvingade oss till social isolering, distansarbete och undvikande av kollektivtrafik. Vårens planerade workshops och pilotexperiment fick skjutas upp till ett senare datum.

Lyckligtvis stöder också distansarbetet, som vi utsattes för under våren, målet med låga koldioxidutsläpp. I april samlades mobilitetsexperter kring samma virtuella bord för att diskutera coronavirusets inverkan på Vasaregionens transporttjänster. Diskussionerna har omfattat kollektivtrafikens image, eftersom man befarar att coronavirusepidemin präglar kollektivtrafiken som något riskfyllt. Projektet har också inneburit deltagande i ett separat projekt, lett av Vasa stad, som jobbat med att profilera kollektivtrafiken i Vasa och Korsholm.

Under diskussionerna har man tänkt att återgången till vardagen också kommer att normalisera människors mobilitetsbeteende. Dock vet vi inte ännu vad normalläget kommer att vara efter coronakrisen, och kommer vi överhuvudtaget att återgå till det gamla, och i så fall när. Kanske det istället blir något annat som blir ”det nya normala”.

Till våren har det planerats pilotexperiment för områdena i både Korsholm och Malax, samt för Wärtsiläs pendeltrafik. Piloterna sköts först upp till hösten, sedan fick de ännu skjutas upp till våren 2021.

Däremot har man kommit framåt i arbetet med färdplanen för koldioxidsnåla transporttjänster, och en workshop hölls i början av december 2020 för att överväga de mest effektiva sätten att påverka transporttjänsternas och mobilitetens koldioxidneutralitet i Vasaregionen. Ämnet behandlades utifrån ekonomi, markanvändning, regioner, transport, tjänster och näringsliv samt arbetsplatser.

I utvecklingen av koldioxidsnål mobilitet anses det viktigt att de olika områdenas möjligheter och särdrag beaktas, och att man bör försöka klargöra varför man i varje region väljer att använda den egna bilen istället för andra alternativ. Ur ekonomisk synvinkel konstaterades att man på företagsfältet ser fler hot än möjligheter i styrandet av koldioxidneutral mobilitet. Det behövs förutom mer information om ämnet även fler morötter. Färdplanen för koldioxidsnåla transporttjänster färdigställs under våren 2021.

I slutet av 2020 slutfördes ett examensarbete vid Vasa yrkeshögskola VAMK med ämnet Kestävä liikkuminen näkökulmana koronaviruspandemian jälkeen (Hållbar mobilitet som perspektiv efter coronaviruspandemin). I studien kartläggs effekterna av coronaviruspandemin på användningen av hållbara mobilitetsformer samt identifierar faktorer som också kan ha en inverkan efter pandemin.

MoveIT – Koldioxidsnåla transporttjänster i Vasaregionen 2030

  • Projekttid: 1.1.2019–30.6.2021
  • Totalbudget: 151 930 euro, finansiering från Europeiska regionala utvecklingsfonden
  • Projektparter: VASEK, Vasa universitets forskningsplattform Innolab, NTM-centralen, Vasa stad, Korsholms kommun

Projektets ledare Anna Måtts-Fransén gick på föräldraledighet sommaren 2020. Hon ersätts av Matias Båsk.