Monipuolista kehitystyötä alueen elinvoiman vahvistamiseksi

IMG 8780r

Yhtiön strategiaa vuosille 2023–2024 päivitettiin hallituksessa kesäkuun ja syyskuun kokouksissa. Strategia toimii ohjenuorana, kun valmistellaan tulevia kehityshankkeita ja yritysten toimintaympäristön kehitystoimenpiteitä. Painopisteiden jatkuva tarkastelu on oleellista, koska yritysten toimintaympäristöön on kohdistunut suuria globaaleja mullistuksia ja samaan aikaan käynnissä on kansallisia ja alueellisia rakenneuudistuksia esimerkiksi hyvinvointi- ja työllisyyspalveluissa sekä suurten investointihankkeiden valmistelu seudulla. Yhdeksi keskeiseksi painopistealueeksi nostettiin toimenpiteet osaavan työvoiman saatavuuden tehostamiseksi sekä alueellisen vetovoimatyön että opiskelijoiden pitovoimatoimien kautta.

Ekosysteemisopimukset käynnissä

Aluekehityksen osalta painopisteinä oli raportointivuonna 2023 Vaasan ekosysteemisopimuksen 2021–2027 toteuttaminen, yhtiön omien ja muiden yhteishankkeiden toteuttaminen, GigaVaasa -kokonaisuuden edistäminen, erilainen edunvalvontatyö muun muassa rahoitukseen ja infrahankkeisiin liittyen sekä lisäksi esimerkiksi lento- ja raideliikenteen vahvistamiseen liittyvät työt.

Ekosysteemisopimus on siirtynyt ohjelmakauden päästessä vihdoin käyntiin EAKR-rahoituksen piiriin, ja siltä osin on käynnistetty uusia kärkihankkeita muun muassa akkuarvoketjuun, sataman kehittämiseen, Vaasan seudun invest in -palvelukonseptin kehittämiseen sekä koordinaation ja uusien hankkeiden valmistelun edistämiseksi.

Yritysten ja seudun tarpeita vastaavat kehittämishankkeet

VASEK itse toteutti vuoden 2023 aikana yhteensä 19 eri kehittämishanketta. Nämä hankkeet vastaavat niitä tarpeita, joista asiakkaamme eli yritykset ja yrittäjät ovat meille viestineet ja jotka yhtiön päivitetyssä strategiassa määriteltiin painopistealueiksi. Hankkeet käsittelevät muun muassa yritysten omistajanvaihdoksia, energia-ja cleactech -aloja, kiertotaloutta ja vastuullisuutta, rakennusalaa, logistiikkaa, matkailualan kehittämistä sekä opiskelijoiden pitovoiman ja alueen vetovoiman vahvistamista. Yhtiön toteuttamien hankkeiden ulkoinen rahoitus vaihtelee 60 prosentista jopa 100 prosenttiin.

VASEK myös rahoittaa useita muiden organisaatioiden toteuttamia hankkeita ja maksaa seudun kehittämiseen liittyvien toimintojen vuosimaksuja. Vuonna 2023 VASEKin budjetista maksettiin kuntavastinrahoitusta tai vuosimaksuja yhteensä 13 eri hankkeeseen/toimintaan, joiden tarkoituksena on tukea yritysten kehittymistä ja alueen elinvoiman vahvistumista. Toimimme myös ilman rahoitusroolia lukuisissa ohjaus- ja työryhmissä yhteistyötahona, puheenjohtajana tai jäsenenä.